• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Anonym (Ann)

Jag skulle inte våga skicka iväg mitt barn. En pool ska ha säkerhetsanordningar. Mina föräldrar har pool med staket runt hela poolen, där staketet är lägre, typ 1,20 har de taggbuskar utanför. Dörren är en vanlig ytterdörr i en portal så man kan inte sträcka in handen och låsa upp. Deras regler som alla barnbarn vet om är att det alltid måste vara med en vuxen på poolområdet. När ingen badar har de dessutom poolduk på poolen. Mina föräldrar har så hög säkerhet eftersom det även finns barn bland grannarna och ingen ska kunna smita in i poolområdet. Och om ett barn ändå, vilket inte har hänt ännu och poolen skaffades när jag var tonåring, så finns då poolduken på som extra skydd. Så jag anser att det inte ens räcker med poolduk dessutom bör man ha rejält staket och låst dörr till poolområdet.

• Frk Magnusson

Bara läst TS och enstaka inlägg, Hade inte lämnat barnet förrän det var tydligt att farmor/farfar samt pappa var fullkomligt införstådda med drunkningsrisk och utöver detta skaffat sig ett poolskydd som ANVÄNDS (deras släpphänta attityd fick mig att tänka att det inte hjälper att endast införskaffa ett skydd-det skall ju på också) I övrigt bra förlsag med flytväst och simpuffar. Finns grymt bra simpuffar att köpa på exv babysim (o säkert andra sajter som jag inte har koll på) som verkligen sitter på ordentligt. Kostar runt 300 spänn.
    Lycka till!! 

• Essien
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-30 02:26:08 följande:
    Inget staket, men de säger att de har skaffat ett poolskydd.

Jag håller inte med dig för övrigt.
    Hur svårt kan det vara att stänga en altandörr för sitt barnbarns skull.   Det var inte ens varmt.
    Att först insistera på att ens barnbarn ska komma och hälsa på på midsommarafton,  och sen mer eller mindre rycka på axlarna åt att han ramlade i poolen.   Och inte ens kunna stänga den jävla dörren eller sätta på poolskyddet när det väl har hänt.   Ja visst, håll med om det om du tycker så.  

Men varför stängde du inte bara dörren själv? Varför skulle någon annan göra det (även om jag faktiskt håller med om att kärringen kunde ha gjort det) när du själv kunde ha gjort det så var det klart sen?
  • Anonym (orolig)
    KaSaM skrev 2013-06-30 05:48:57 följande:
    Vad är det för typ av pool? Nergrävd med tralldäck runt? Isåfall ska det vara någon form av staket eller liknande runt som gör att det är inhägnat område, är det en ovan mark pool som man klättrar upp i via stege behövs ofta inte det.
    Det är en nergrävd.
    Men måste man verkligen ha staket runt poolen?  Har sett hur många som helst som inte haft det.
    Staket runt trädgården har de, men inte runt själva poolen. 
  • Anonym (orolig)
    Essien skrev 2013-06-30 13:16:45 följande:
    Men varför stängde du inte bara dörren själv? Varför skulle någon annan göra det (även om jag faktiskt håller med om att kärringen kunde ha gjort det) när du själv kunde ha gjort det så var det klart sen?
    Jag stängde dörren flera gånger, men hon (eller någon annan) öppnade den igen. 
    Till slut sa jag att dörren måste faktiskt förbli stängd eftersom det är ett litet barn här, men då blev hon sur och sa att jag måste ha koll på att han inte springer ut.  

• Anonym (orolig)

Jag ska skicka med simpuffar i morgon, men risken finns att de inte kommer använda dem inomhus.

• Christi38

Vad är det för farmor och farfar som inte tänker ett steg längre när deras 3 åriga barnbarn kommer på besök!? Jag blir så förvånad ibland på folk som inte inser att barn och vatten är en kombination som kräver full uppmärksamhet. Att stänga en dörr utan att snäsa av vore ju så enkelt.

Sen undrar jag hur reaktionerna blev på dels farmor o farfar och dels på pappan när barnet faktiskt trillade i utan att de märkte det?! Pinsamt!

• KaSaM

Reglerna säger att om poolen är nergrävd så ska det vara någon form av staket runtom som är minst 90cm högt, gärna med lås så att man kan spärra av, vet inte hur hårda de är på dessa regler, staket runt tomten kanske räcker. Sedan bör poolen kunna täckas över och vanligt är poolskydd i form av en presenning eller dylikt.

• KaSaM

Vi har plank och låsbar grind runt vår pool, har även poolskydd som täcker när vi inte badar.

• Anonym (Z)
    KaSaM skrev 2013-06-30 14:09:27 följande:
    Reglerna säger att om poolen är nergrävd så ska det vara någon form av staket runtom som är minst 90cm högt, gärna med lås så att man kan spärra av, vet inte hur hårda de är på dessa regler, staket runt tomten kanske räcker. Sedan bör poolen kunna täckas över och vanligt är poolskydd i form av en presenning eller dylikt.

Enl en vän så skall det finnas staket runt poolen även om det är staket om tomten om det inte är en kommunal verksamhet då räcker det med staket runt tomt
Svar på tråden Farmor och farfars pool!