• Anonym (Väntar)

    Kan man be om allergitest?

    Vi befinner oss i väntan på utredning. Jag har en fråga som jag inte vet om jag vågar fråga utredaren. Kanske kan vara lite känsligt. Det gäller allergier.

    Eftersom vi har husdjur och bor "lantligt" till, med flera stall i närheten, i ett sådant område där alla har katt och/eller hund, och våra respektive familjer har mängder av djur, så skulle det bli begränsande för hela familjen med ett pälsallergiskt barn. Vi har flera nära vänner som bor på lantgård och har häst. Vi bor själva i skogen, så även pollenallergi skulle vara starkt begränsande. Kan man säga till om detta i utredningen, och hur bör man säga i så fall?

    Jag tänker i första hand på barnets väl. Ett starkt pollenallergiskt barn skulle vi nog inte kunna bo kvar här med, och ett starkt pälsallergiskt barn skulle vi få sociala svårigheter med, eftersom alla vi känner har djur.

    Föder man ett barn kan man ju inte välja bort allergier, men adoption har ju fördelen att man kan ta ställning till vissa saker i förväg. Är allergier en sak man kan och får ta hänsyn till som adopterande par?

  • Svar på tråden Kan man be om allergitest?
  • Anonym (tjej)

    Var adopterar ni ifrån? Allergi är mkt ovanligt utanför i-länderna.

  • Anonym (Väntar)
    Jennie med ie skrev 2013-06-30 21:10:08 följande:
    Du menar att vid barnbesked skulle ni avvakta att tacka ja eller nej och i stället be om ett allergitest?
    Det jag undrar är om barn som ska adopteras rutinmässigt testas för allergier, och om man i så fall får reda på detta i deras hälsoprofil när man får ta ställning till barnet. Allergier är ju så enkla att testa för (ett pricktest för vanliga allergier tar inte många minuter och kan förebygga många problemsituationer).

    Det kan låta lite konstigt, men en svår pälsallergi vore ett långt mycket större problem för oss än t.ex. LKG eller hjärtfel. Ett svårt pälsallergiskt barn skulle skära av oss från släkt och vänner - det supportsystem som man behöver när man blir förälder - , och kanske tvinga oss att lämna vårt hem. Det skulle vara en tragedi och det skulle definitivt inte vara bra för barnet.
    Anonym (tjej) skrev 2013-06-30 20:51:36 följande:
    Var adopterar ni ifrån? Allergi är mkt ovanligt utanför i-länderna.
    Asien, troligen Thailand eller Kina. Just nu är vi inställda på att ställa oss i SN-kön i Kina.

    Så, det jag undrar är väl vilken instans vi ska ta upp detta med? Adoptionsföreningen? Utredaren? Kommunen? Görs allergitester alls av barn inför adoption?
  • Anonym (tjej)

    Jag tror inte att de testas men det är mkt ovanligt med allergier i Kina och Thailand, tror inte ni behöver vara oroliga. Det hade varit mkt större risk för allergi om ni fått ett biologiskt barn och såvida inte det hade gjort att ni inte skulle våga skaffa biologiska av bara den orsaken så tror jag inte att ni behöver oroa er.

  • Anonym (?)

    Finns det några källor på att pälsallergi är ovanligt utanför i-länder?

    Och varför är det så? Jag blir jättenyfiken.

  • fabbemam

    Va roligt att ni funderar på att adoptera från Kina! I utredningsskedet finns ingen anledning att ta upp detta med allergi, det är inget som skka finnas med i utredningen utan det är något du ska prata med den organisation som ni är medlemmar i när ni väljer land. Jag tycker att du ska läsa på om allargi så att du vet mycket om det innan. Jag TOR att det är så att man först måste ha haft kontakt med djur om man ska kunna utveckla allergi mot dem och få barn från Kina har gaft kontakt med djur. Att få till ett allergi test innan ni tackar ja till ert eventuella barn tror jag blir mycket svårt. Det är till och med svårt att få reda på en längd o vikt som stämmer! Kolla med organisationerna, det är det bästa ni kan göra, men som sagt med utredaren behöver ni inte ta upp detta.

    Det som däremot är viktigt att ta upp är att ni kan tänka er att adoptera barn med SN,inte vilka SN men att ni disskuterat detta är bra info för er organisation när de ska hjälpa er att välja land.  

  • Emeli

    Precis som Fabbemam skriver ska ni inte diskutera detta med er utredare eftersom det inte är något som ska stå i er utredning. Jag tror det skulle kunna uppfattas mycket negativt av barnens företrädare om ni började sätta upp villkor på det viset.

    Jag har aldrig hört talas om att barnen är allergitestade innan adoptionen. Pälsdjur finns oftast inte i deras närhet, och pollen är ju lite svårbedömt eftersom växtligheten är så olika i de olika länderna.

    Ibland kan det framgå att ett barn har eksem, astmatiska besvär eller födoämnesallergi. I sådana lägen kan man befara att de även kan komma att utveckla allergi mot pälsdjur och pollen. Ibland visar det sig att barnet har sjukdomar och skavanker som inte står med i någon rapport. Just astma, allergi och eksem kan vara sådant. Båda våra adopterade barn är allergiker och astmatiker, och inte i något av fallen hade vi den minsta aning om detta i förväg. Vi fick våra barn när de var mycket små, de var under året båda två, och omfattningen av allergierna visade sig så småningom även om det ena barnet fick dricka sojamjölk redan när vi hämtade honom. Båda hade födoämnesallergier. mot mjölk respektive ägg. Mjölkallergin har vuxit bort, äggallergin består men är lindrigare. En hade barnastma som växte bort efter några år, den andra medicinerar dagligen. Båda är allergiska mot pälsdjur och pollen, men får förhållandevis lindriga reaktioner av just det. Ägg och kvalster är det som våra barn har mest besvär av.

    Så här är det att bli förälder. Man kan inte designa hur livet ska bli. Det är en del av själva livets villkor. Situationer uppstår och man får lösa problemen allt eftersom och anpassa sig. Att bilda familj med barn är att våga sig ut i det okända. Det gäller även när man adopterar. Man måste själv avgöra om man vågar.

  • Anonym (Väntar)

    Nej, man kan inte designa hur livet ska bli, men när man adopterar har man vissa saker man kan påverka, och när man gör ett eget barn har man andra saker man kan påverka. När man är gravid kan man t.ex. påverka barnets hälsa genom kosten eller genom att abortera alldeles för skadade foster. När man adopterar kan man välja att inte åta sig barn som har kända problem man inte klarar av.

    Adoption handlar inte bara om att chansa och se hur det blir, utan främst om att ett barn ska få ett bra hem, och då måste man ta ställning till vissa saker på förhand, som att vissa barn inte skulle fungera i vissa familjer. Jag ska absolut ta upp det här med djuren med föreningen! Att ställa frågan är det minsta man kan göra för att försöka förebygga en tragedi.

    Det låter fint att man får "lösa och anpassa sig", men att lösa och anpassa sig är bra mycket enklare om man kan bo kvar i sitt hem, inte behöver avliva sina djur, inte måste säga upp kontakten med släkt och vänner osv. Vissa saker är lättare att anpassa sig till än andra.

    Tack för era svar i övrigt!

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Väntar) skrev 2013-07-01 19:27:00 följande:
    Nej, man kan inte designa hur livet ska bli, men när man adopterar har man vissa saker man kan påverka, och när man gör ett eget barn har man andra saker man kan påverka. När man är gravid kan man t.ex. påverka barnets hälsa genom kosten eller genom att abortera alldeles för skadade foster. När man adopterar kan man välja att inte åta sig barn som har kända problem man inte klarar av.

    Adoption handlar inte bara om att chansa och se hur det blir, utan främst om att ett barn ska få ett bra hem, och då måste man ta ställning till vissa saker på förhand, som att vissa barn inte skulle fungera i vissa familjer. Jag ska absolut ta upp det här med djuren med föreningen! Att ställa frågan är det minsta man kan göra för att försöka förebygga en tragedi.

    Det låter fint att man får "lösa och anpassa sig", men att lösa och anpassa sig är bra mycket enklare om man kan bo kvar i sitt hem, inte behöver avliva sina djur, inte måste säga upp kontakten med släkt och vänner osv. Vissa saker är lättare att anpassa sig till än andra.

    Tack för era svar i övrigt!
    Du vill gärna ha barn, men inte ge avkall på något om barnet visar sig vara allergiskt? Charmigt...
  • Emeli
    Anonym (Väntar) skrev 2013-07-01 19:27:00 följande:
    Nej, man kan inte designa hur livet ska bli, men när man adopterar har man vissa saker man kan påverka, och när man gör ett eget barn har man andra saker man kan påverka. När man är gravid kan man t.ex. påverka barnets hälsa genom kosten eller genom att abortera alldeles för skadade foster. När man adopterar kan man välja att inte åta sig barn som har kända problem man inte klarar av.

    Adoption handlar inte bara om att chansa och se hur det blir, utan främst om att ett barn ska få ett bra hem, och då måste man ta ställning till vissa saker på förhand, som att vissa barn inte skulle fungera i vissa familjer. Jag ska absolut ta upp det här med djuren med föreningen! Att ställa frågan är det minsta man kan göra för att försöka förebygga en tragedi.

    Det låter fint att man får "lösa och anpassa sig", men att lösa och anpassa sig är bra mycket enklare om man kan bo kvar i sitt hem, inte behöver avliva sina djur, inte måste säga upp kontakten med släkt och vänner osv. Vissa saker är lättare att anpassa sig till än andra.

    Tack för era svar i övrigt!
    Jag tycker ni ska ta er en extra funderare över om adoption verkligen är rätt för er. Jag undrar också om ni tror att ni kan avvakta ett allergitest innan ni tackar ja eller nej till ett barn? Har för mig att man har 72 timmar på sig att ställa ihop sin ansökan om ett specifikt SN-barn i Kina.Några pricktest-beställningar hinns inte med. Det är stor konkurrens om de flesta adopterbara barnen om man inte bestämmer sig snabbt blir det någon annan som adopterar barnet istället. 
     du har fått svar av åtminstone tre erfarna (= icke anonyma) adoptivföräldrar, kanske fler. Vi har varit med i ganska många år och själva adopterat från olika länder. Vi vet hur det går till.

    Vet du hur det går till att adoptera? Har du förstått vilka motstridiga besked man kan få? Har du förstått vad de kulturella skillnaderna innebär? Inser du att barnets företrädare primärt inte strävar efter att hitta ett barn som passar in i er familj utan bra och lämpliga föräldrar till de barn de ansvarar för? I praktiken kan det innebära att ni helt enkelt blir bortsorterade bland alla sökande om ni börjar ställa krav och villkor för att ta emot ett barn.  Ni kan heller inte lita blint på de rapporter ni får. De kan slå fel åt alla håll. I vissa fall är barnens diagnoser etc överdrivna och svenska läkare hittar ingenting av dem vid hemkomst. I andra fall är det tvärtom.


Svar på tråden Kan man be om allergitest?