• Natulcien

Hjälp- bebis sover för lite på dagen!

Alla bebisars behov och sömnmönster der ju olika ut. Vad är det som oroar dig?

Han sover ju ändå ca 4 tim. på dagen? Hur sover han på natten?

Vår son sov, vid 3,5 månader, bara ca 2-2,5 tim. totalt på dagen. Och då var det uppdelat på 4-5 korta 30-minuterspass.
    Sen sov han för natten mellan ca kl.22-10.

• Natulcien
    jennifergrand skrev 2013-07-03 11:44:36 följande:
    Jag vet att jag kanske oroar mig i onödan men blir så himla stressad när jag pratar med min sjuksyster på BVC som säger att sömn är så hiiiimla viktigt, minst fem-sex timmar på dagtid! Jag vet att BVC kommer med en del konstiga råd och jag vet ju att alla barn är olika..

Det som oroar mig mest är väl det faktum att han nästan alltid blir övertrött på kvällen och det är ju inte kul för någon. Sover han tre timmar på fm så är ju det helt fantastiskt men då sover han som sagt väldigt sällan/väldigt kort på em vilket resulterar i en övertrött bebis. Han blir nämligen, som regel, trött efter två timmar efter att han vaknade sist. När han då inte sover speciellt på em så går det ibland ca 5-6 timmar innan han sover igen..

Kanske hellre ska satsa på fler korta pass, som du skriver :)
    Visst är sömn viktigt. Men att påstå att en bebis behöver 5-6 timmar på dagen är bara skitsnack, faktiskt. Det är ju den totala dygnssömnen man måste titta på.
    Vår son har alltid sovit väldigt bra på nätterna, men väldigt lite på dagen. Men han har alltid mått fint, varit en glad och nöjd kille och utvecklats som han ska. Men hans behov var sånt, helt enkelt. Glad

Och det var ju inte så att vi "satsade" på korta pass. Det var han som sov så. Vi bara följde hans sömnmönster och rytm. Men jag skulle ju inte väcka en liten bebis som sover gott i 2-3 timmar. Det där med trött och skrikig bebis på kvällen behöver inte heller bero på övertrötthet alla gånger. Det kan lika gärna vara att han kanske har fått för mycket intryck under dagen eller har lite magknip.

Jag tycker inte att du ska oroa dig (och inte lyssna för mycket på BVC), utan bara försöka hänga med i hans rytm. Sömnmönstret kommer ändå att ändras många gånger under det första året, så det är bara att hänga med i svängarna och se glad ut! Glad
Svar på tråden Hjälp- bebis sover för lite på dagen!