Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?
Jag var totalt grön på allt vad barn innebar innan jag blev förälder.
Var på en träff med föräldragruppen men fann det totalt värdelöst då allt skulle handla om förlossning och graviditet så jag gick inte på resterande träffar.
När barnet föddes (prematur) försökte jag få in så mycket rutin som möjligt. Inte något särskilt schema, men jag utgick från att mat som ju är det primära behovet för överlevnad var prio ett, i alla lägen. Slapp därför allt vad hungerskrik kan innebära. Utrymme för blöjbyten, närhet och allt det andra fanns det ju gott om utrymme för när bebisen var vaken. Den första månaden var han vaken 1.5 h i sträck och sov 2.5 h där emellan. Så förflöt dagarna och vi fick ändå ett slags vardagligt rullande schema då jag kunde ställa klockan efter honom.
Jag tycker att det var ganska lätt, om än urtrist den första tiden. Det var ju ändå ganska mycket grönsak över bebisen de första månaderna. Sedan blev det lite mer krävande, fast inte svårt på något vis. Lite mer kul bara.
Men jag upplever att det mesta kom naturligt för mig och jag fann ett sätt som fungerade utifrån de förutsättningar jag hade. Min sambo hade det mycket svårare och har det än idag trots att barnet är 20 månader. För honom har inget kommit naturligt. Det har gjort att relationen mellan honom och vår son är lite ansträngd.
Du kan läsa böcker om barn tills ögonen trillar ur, det kommer ändå inte att ge så mycket som många hoppas på. Oftast finner man sin egen väg och sållar bland alla tips för att applicera det som kan tänkas fungera i ens egen vardag.