Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?

Jag visste INGENTING när jag fortfarande bara var gravid. Min dotter lärde mig allt eftersom, jag så läste jag på allt eftersom då problem eller frågeställningar dök upp. Det viktigaste är att lyssna på barnet, gör man det så ÄR det faktiskt så att det mesta kommer av sig självt. Och om det inte gör det, ja då kollar man upp det då. Det är helt omöjligt att läsa på om tex alla åkommor som en bebis kan råka ut för, eller kunna alla faser eller veta alla signaler för hunger, trötthet etc. Och det är ju inte heller nödvändigt, inte förrän du i så fall står i en sådan situation att du börjar undra. Först då kollar man upp, och då kollar man upp med folk som kan tex här på forumet Eller med BVC (som dock åtminstone för oss visade sig vara fullkomligt inkompetenta så dem frågar jag ju aldrig någonsin igen).

• skogsvitter
    sextiotalist skrev 2013-07-03 20:43:43 följande:
    Jag var 35+, hade aldrig varit barnvakt, upplevde allt som var under 6 år som några främmande varelser som man inte visst hur man skulle hantera.
    Tro det eller ej, det fungerade utmärkt (inte amningen men resten) och jag hade inte läst en enda bok vad man skulle göra och inte göra. 
  • skogsvitter
    pernilla78 skrev 2013-07-03 23:04:14 följande:
    Får lite tips och idéer på jobbet av mina kollegor. Bla om amning, tex ge barnet ena bröstet i 3 min, rapa de, ge nästa bröst tills barnet är mätt och belåten, rapa igen. Tack för era tankar å ord! Jag brukar köra med mottot, "allt löser sig till slut!"

Men va? Varför bara 3 min?? Det lät ju bara dumt, jättestor risk att bebisen inte hinner få i sig den feta mjölken då ju! Det dummaste man kan göra är att räkna minuter, bebisen släpper ju själv bröstet när det är dags att byta. Du verkar noja alldeles för mycket
Svar på tråden Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?