• mikroE

Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?

Läs gärna på men för mig hjälpte det mest att tänka att min dotter var en människa som behövde min hjälp och att det var min uppgift att göra mitt bästa. I början vill de nästan alltid amma, få närhet, sova eller få blöjan bytt. Ibland kan de ha magknip eller vilja bli burna men oftast hittar man lösningen bara man tar några djupa andetag och börjar felsöka. Var inte rädd att amma ofta om du ammar, de har väldigt liten magsäck och bröstmjölk är väldigt lättsmält. Det är inget fel om de vill amma massor. 

• mikroE

Amma i tre minuter per bröst? Hmm, lita inte på det, de flesta barn ammar längre än så, ofta 15-20 min minst och kvällstid gärna i timmar i sträck. Rapa behöver man bara göra om barnet verkar behöva det (skriker eller har magknip). Jag har aldrig aktivt rapat mitt barn men självklart har hon rapat ibland självmant. Vissa barn får lätt rapar på tvären och man måste rapa dem men det är inte normalläget och på BB var de noga att säga det till oss att inte rapa barn i onödan eftersom det faktiskt kan vara obehagligt att tvingas rapa om man inte behöver det.

Svar på tråden Hur vet man allt om matning, sömn, andra behov?