Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Jämställdhet vs amning

Fast man kan få jämställdhetsbonus även om man är hemma längre.. Vi har nästan delat lika på dagarna. Jag var trots det hemma 1,5 år och min man 8 månader..

Rani skrev 2013-07-04 21:44:15 följande:
    Ärligt talat vet jag inget barn som jag känner som ätit övervägande del bröstmjölk vid ett års ålder. De flesta har ätit mat vid 8-9 månader och de mammor som ammat har gjort det morgon och kväll vilket inte har varit något hinder för arbetet. Sedan kan manju ge ersättninh om bebisen äter dåligt. Alla mammor jag vet som velat jobba har löst detta Så jag tycker absolut jämställdheten går före här. Sedan är det ju inget krav att ta ut jämställdhetsbonus. Vill någon vara hemma för att amma sin ettåring så får hon ju vara det. Det är ett val och inget måste. Hon och hennes partner får ju föräldrapeng på lika villjor som alla andra. Dock ingen jämställdhetsbonus eftersom de ju faktiskt inte har ett jämställt uttag av fp.

• älskarlivet81

Alla kan inte pumpa...

Flickan och kråkan skrev 2013-07-05 10:22:43 följande:
    I praktiken tror jag att det är rätt få som väljer att sluta amma pga jämställdhetsbonusen. jag tror snarare att man då aktivt väljer att dela 50-50 för att man tycker att det är bra att vara hemma mycket båda två och att dela på föräldraledigheten. De som tycker att det är viktigt att amma hittar lösningar. Har man inte långt till jobbet kan pappa och barn komma på lunch/rast. Man kan pumpa så att pappan ger på flaska när mamman jobbar etc. De som väljer att dra ner eller aktivt avsluta amningen tidigare hade nog gjort det oavsett.

I den umgängeskrets jag har runt mig så är det rätt vanligt att amma relativt länge = cirka året (vissa längre, andra lite kortare). Samma föräldrar har i mångt och mycket delat föräldraledigheten men också haft barnen hemma ganska länge så det har inte varit något problem. 

• älskarlivet81

Ja för oss är det inga problem eftersom jag är föräldraledig 1,5 år och sen tar min man över..

Det är dyrt att hyra en pump från bb dessutom..

Flickan och kråkan skrev 2013-07-05 12:32:08 följande:
    Nej, alla kan inte pumpa men många kan. Jag har som sagt 12 mil fram och tillbaka till jobbet så för min del hade det inte gått för pappan att "titta förbi", däremot kanske någon som inte kan pumpa har närmare till jobbet så att pappan kan komma till jobbet. Ofta går det nog att lösa om man verkligen vill fortsätta med amning och jobba. Inte alltid, men ofta. Om man har svårt att pumpa så kan man också testa med BB:s pump om man inte gjort det. Det är ju lite skillnad att pumpa med de vanliga kommersiella handpumparna och elektriska pumparna och dem man kan hyra på BB med rejält drag. 

Svar på tråden Jämställdhet vs amning