• Anonym (Känsel)

    Vad kan permanenta känselbortfall bero på?

    På ovansidan av min högra fot har jag ett område, typ 3x5 cm, där jag har nedsatt känsel. Det upptäckte jag när jag var 18-19 år. När jag var ca 30 år upptäckte jag att huden på mitt vänstra skulderblad också är stumt/känns bedövat. Jag lider ju inte av det, jag märker det bara när jag kliar mig, så jag har inte sökt för detta. Vad kan det bero på?

  • Svar på tråden Vad kan permanenta känselbortfall bero på?
  • Anonym (a)

    Det låter ju som MS.... och då en mild variant med tanke på att du haft det så länge och inte tagit ngn medicin. Ska du inte söka för det?

  • Anonym (?)

    Vill inte vara otrevlig men att skrämma upp ts med MS pga två områden med känselbortfall känns inte befogat. Tyvärr kan jag inte komma med något annat mer än att jag tycker du ska rådfråga en läkare alt sjukgymnast. Lycka till ts!

  • GrodanHopp

    Jag har själv MS sedan 6år, diagnos i 2 1/2, och faktum är att just känselbortfall är oerhört vanligt. Att det dessutom sitter på två olika ställen gör att jag absolut tycker att en utredning är på sin plats.

    TS kan ha en mycket snäll variant av MS, men det finns inget som säger att den inte kan förvärras.
    Därför är det jätte viktigt att hon söker vård. Är det MS så är det av yttersta vikt att diagnos ställs samt att bromsmedicin övervägs.

  • pluvdo
    Anonym (?) skrev 2013-07-04 15:34:36 följande:
    Vill inte vara otrevlig men att skrämma upp ts med MS pga två områden med känselbortfall känns inte befogat. Tyvärr kan jag inte komma med något annat mer än att jag tycker du ska rådfråga en läkare alt sjukgymnast. Lycka till ts!
    Är det sjystare att smyga med det då, ifall man nu vet att det kan bero på MS?
  • Anonym (a)
    pluvdo skrev 2013-07-04 20:55:39 följande:
    Är det sjystare att smyga med det då, ifall man nu vet att det kan bero på MS?
  • Copyjulia

    Jag har också känselbortfall på ena foten, ca 2 x 2 cm stort område under hälen. Gick till husläkaren som sa att det kunde vara en nerv i kläm eftersom jag nyligen varit gravid. Min sambo har även ett ställe på handen där han inte haft känsel på flera år, han har aldrig kollat upp det eftersom han inte är orolig. Bäst att du kollar kanske så att det inte är MS, men för att lugna dig kan jag säga att min husläkare sa att man ofta inom kort får betydligt fler symtom och du har ju haft dessa så länge. 

  • GrodanHopp
    Copyjulia skrev 2013-07-04 21:57:07 följande:
    Jag har också känselbortfall på ena foten, ca 2 x 2 cm stort område under hälen. Gick till husläkaren som sa att det kunde vara en nerv i kläm eftersom jag nyligen varit gravid. Min sambo har även ett ställe på handen där han inte haft känsel på flera år, han har aldrig kollat upp det eftersom han inte är orolig. Bäst att du kollar kanske så att det inte är MS, men för att lugna dig kan jag säga att min husläkare sa att man ofta inom kort får betydligt fler symtom och du har ju haft dessa så länge. 



    Din husläkare har helt fel och visar stor bristande kunskap inom neurologi. Det är inte alls "ofta man får fler symptom inom kort". Det beror helt och hållet på hur aktiv och agressiv MS man har.

    Det är många som endast har ett fåtal symptom. Sjukdomen kan dessutom ta fart helt plötsligt och då är det oerhört viktigt att man har en fastställd diagnos för att kunna få adekvat hjälp på en gång. En utredning kan nämligen ta oerhört lång tid.
  • Anonym (Känsel)

    Tack för era svar. Jag har själv tänkt i de banorna men det känns lite larvigt. Ska boka tid på vårdcentralen iaf och hoppas att inte bli "utskrattad". :-/

  • GrodanHopp

    Begär remiss för MR av hjärna och halsrygg/rygg samt LP (lumbalpunktion) gå INTE utan att få remiss skickad!

    Och tänk efter är det något mer som spökar? Smärtor, kramper, problem med blåsan, trötthet (både mental och fysisk) balans, motorik, värneintolerans?

  • Anonym (Känsel)
    GrodanHopp skrev 2013-07-04 23:11:14 följande:
    Begär remiss för MR av hjärna och halsrygg/rygg samt LP (lumbalpunktion) gå INTE utan att få remiss skickad! Och tänk efter är det något mer som spökar? Smärtor, kramper, problem med blåsan, trötthet (både mental och fysisk) balans, motorik, värneintolerans?

    Jag är småbarnsmorsa och alltid trött Har bäckenbottenbesvär efter två vaginala förlossningar, men annars inga besvär med kisseriet. Om jag ska leta grejer (känns som sagt lite larvigt) så har jag svårt att ligga eller sitta stilla utan att det småvärker i vristerna. Jag märker det när jag sitter i bilen och när jag ska sova. I övrigt inga särskilda besvär. Tycker att det är jobbigt när det blir för varmt men jag upplever att jag lika gärna blir för kall.
  • Anonym (?)

    Efter att läst era svar förstår jag varför ni tar upp MS. Blev själv utredd för det efter diverse symptom, och min läkare sa då att det var andra symptom som var mer alarmerande, därför som jag skrev som jag gjorde. Lycka till TS och hoppas du ska få bra hjälp och bemötande!

  • Anonym (Känsel)

    Ringde vårdcentralen igår och fick en telefontid om 1 1/2 vecka. Brukar man göra så? Ok att göra uppföljningar per telefon, men nybesök?

    Jaja, får se om det händer ngt intressant den 16e o_O

  • GrodanHopp

    Oj!! Nej det är verkligen inte okej!! Kräv att få träffa en läkare!
    Annars listar du dig på en annan VC! (Det borde få fart på dom, dom förlorar nämligen pengar på att du inte går hos dom)

  • Anonym (Känsel)

    VC-läkaren ringde som avtalat igår och tyckte inte att det var något att oroa sig för. Lät inte som MS utan som perifera nervskador orsakade av tryck (på ryggen kanske av att ha sovit på något sätt som klämt nerven, och på foten av en trång sko). Han lät dock inte så förtroendeingivande och spenderade en stor del av samtalstiden åt att prata om diabetesneuropatier, forskning kring MS, ALS och Alzheimer. Tog även upp karpaltunnelsyndrom och annat svammel och sa åt mig att höra av mig om jag fick fler symptom. Sökte upp en neurolog som jag "känner" idag för en second opinion och han tyckte inte heller att det lät som MS. Vissa är känsliga för tryckskador på de perifera nerverna och han sa åt mig att kolla upp b-vitaminnivåerna och ev. Diabetes och sköldkörtelfunktion. Mina syskon och pappa har B12-brist så det kan ju vara en faktor, diabetes och sköldkörteln har jag redan kollat i annat sammanhang och där är det inget fel.

  • Anonym (Känsel)

    Uppmärksammade efter samtalet med neurologen att jag har dålig känsel i tårna också, ffa på ena stortån. Troligt med b12-brist alltså. Träffade läkaren på vc idag och tog prover och i slutet på veckan borde jag få veta hur det står till.

Svar på tråden Vad kan permanenta känselbortfall bero på?