Inlägg från: Anonym (Linnea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linnea)

Gravid och äter dåligt, risk för barnet?

Anonym (Orolig) skrev 2013-07-05 00:40:29 följande:

Jag har gravidtillskott från apoteket, aco. Det är klart att jag bör äta bättre men har fått sån onormal oro för toxoplasmos/listeria och trots att jag vet hur ovanligt det är så kan jag inte få bort det ur huvudet. Även jordiga rotfrukter och grönsaker ger mig panik och jag hittar inga recept som är nyttiga men varken innehåller kött eller såna grönsaker.

Hej TS. Sympatiserar med dig.

Jättebra att du ta kosttillskott! Och mycket av det du äter är bra.

Försök börja med små förändringar. Som någon sa chiafrön i gröt, du kan även lägga till frön och torkade bär (goji, tranbär, russin etc). Om du kan lägga till ett par skivor tomat/gurka/paprika på mackorna vore det också bra.

Jag tror det är bättre för barnet om du äter välsköljda grönsaker (minst 20 sekunder och gnugga/skär bort eventuell smuts) och välsköljda tillagade rotfrukter än om du äter en begränsad kost. Men går det inte så går det inte. Sen har jag fått det förklarat för mig att näringen i första hand går till fostret/barnet, så modern får näringsbrist i första hand vid alltför begränsad kost.

Jag äter inte kött själv (men det ska vara säkert om det är genomvarmt), men försöker få i mig gärn genom tofu (speciellt på lunchrestaurang), broccoli, ärtor, spenat, linser. Fullkornprodukter är också bra. Jättebra att du äter ägg och broccoli!

Har du en familjemedlem eller vän som kan finnas där som stöd och kanske komma förbi med en matlåta eller laga mat med dig nån gång ibland?

Önskar dig det bästa och tror det kommer gå bra för dig <3

• Anonym (Linnea)

Glömde slå ett slag för kikärtor, bönor och torkad frukt (särskilt aprikos) också. Hoppas det hjälper!

• Anonym (Linnea)
    Anonym (M) skrev 2024-03-13 10:46:51 följande:
    Hur tror råder hjälper ts 10 år senare?

Ts har idag ett barn på runt 10 år om allt gick dom det skulle. 

Vad dryg du är.

Lätt att missa om tråden är gammal, speciellt när det finns nya inlägg.

Vem vet, någon med snarlika problem kanske hittar tråden.

Svar på tråden Gravid och äter dåligt, risk för barnet?