• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Du ska absolut inte be om ursäkt för ditt Depp inlägg
    Kul att veta hur alla tänker.

Just de här med att stilla oron en kortvarig stund tror jag mest e som i början av graviditeten när missfallsrisken e hög. Nu har jag inte fått göra ett ul sen vecka 7 och ibland kommer oron till mig. Men skulle jag ha gjort ett nu skulle min oro har släppt helt just pga av att jag är i vecka 14 :)

• Zobeideh

Flowers: jag förstår din oro men tror inte du ska behöva oroa dig just pga av att du verkar ha haft blödning sen början. Men jag förstår dig precis. Lite blod skrämmer skiten ur en.

Jag kollar fortfarande toalettpappret varje gång jag varit på toa.

• MagdalenaZ
    flowers skrev 2013-09-08 23:46:06 följande:
    SJÄLVKLART ska oron komma till mig, hade 2 dagar av lite ro men det blev kortvarigt!

I fredags efter VUL, under kvälls kvisten så fick jag lite bruna flytningar och idag ROSA med röda blodstrimlor i.

Skit orolig och jätte nojig, vill inte förlora våran lilla ögonsten.

Hoppas, hoppas allt ser bra ut, nästa gång vi ska på undersökning.

Dör ju av oro och kommer inte kunna koppla av en sekund innan jag vet att allt är väl.

Är verkligen livrädd nu...

Det är samma här! Har haft en konstig känsla hela helgen och ser röd/bruna fläckar på pappret nu på morgonen. Det blir samtal till BM direkt de öppnar.. :(
  • Idiiis91

Åh jag måste berätta! Har ju sagt tidigare att köttfärs inte faller mig i smaken längre, men igår kunde jag äta kålpuddingssoppa :) så underbart var de! Äntligen kan jag nog börja äta köttfärs i olika former igen. :) whoho!

Idag är det inskrivning för mig och bebis, hoppas det går bra!

• Längtanefterlilladig

Jag läste på en sida angående de här dopplarna och strålning. Det stod att två timmar framför en tv gav 50 gånger mer strålningsrisk än 3 minuter med en doppler.

Vet ju inte om det är sant.

Jag har varit inne på svenska strålskyddsmyndigheten och läst. Där står det följande om ultraljud;

"Även om metoden allmänt betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan på foster som exponeras för ultraljud. I enlighet med försiktighetsprincipen bedömer Strålsäkerhetsmyndigheten därför att foster endast ska exponeras för ultraljud när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

Var man än läser står det olika. Allt ifrån jätte skadligt till inte alls. Det ska ju inte göras för nöjes skull och flera gånger. Men är det läkarens val så gör man det. Jag har gjort fyra ultraljud. Första var för jag hade jätte ont i magen. Då var det läkaren som sa att hon ville kolla med UL. Andra gången var väl inte jätte nödvändig. Tredje gången var för att kolla att fostret vuxit som det skulle eftersom det var lite fel förra gången. Fjärde gången var också lite onödigt.

Men skönt för mig att se att fostret växte som det skulle och mådde bra.

Nu är det mitt kontrollbehov som sätter in. Jag vill veta om jag fått MA eller om något är fel. Helst gärna INNAN det går fel. Om ni förstår.

Tittade på ett danskt program igår på TV11 som handlade om en dansk tjej som blev gravid och hon hade enormt kontrollbehov.

Läkarna och barnmorskorna sa till henne att man kan inte kontrollera en graviditet. Det som sker det sker. Och så är det ju. Måste printa in det i min skalle bara.

• LillsmurfanLisa
    Prinsessan på ärten skrev 2013-09-06 17:05:49 följande:
    Jag är också 83a :) bf 2 mars
    Vad roligt att vi är fler. Jag har känt mig lite gammal i det här forumet till och från, haha :)
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-09-09 08:42:13 följande:
    Jag läste på en sida angående de här dopplarna och strålning. Det stod att två timmar framför en tv gav 50 gånger mer strålningsrisk än 3 minuter med en doppler.

Vet ju inte om det är sant.

Jag har varit inne på svenska strålskyddsmyndigheten och läst. Där står det följande om ultraljud;

"Även om metoden allmänt betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan på foster som exponeras för ultraljud. I enlighet med försiktighetsprincipen bedömer Strålsäkerhetsmyndigheten därför att foster endast ska exponeras för ultraljud när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

Var man än läser står det olika. Allt ifrån jätte skadligt till inte alls. Det ska ju inte göras för nöjes skull och flera gånger. Men är det läkarens val så gör man det. Jag har gjort fyra ultraljud. Första var för jag hade jätte ont i magen. Då var det läkaren som sa att hon ville kolla med UL. Andra gången var väl inte jätte nödvändig. Tredje gången var för att kolla att fostret vuxit som det skulle eftersom det var lite fel förra gången. Fjärde gången var också lite onödigt.

Men skönt för mig att se att fostret växte som det skulle och mådde bra.

Nu är det mitt kontrollbehov som sätter in. Jag vill veta om jag fått MA eller om något är fel. Helst gärna INNAN det går fel. Om ni förstår.

Tittade på ett danskt program igår på TV11 som handlade om en dansk tjej som blev gravid och hon hade enormt kontrollbehov.

Läkarna och barnmorskorna sa till henne att man kan inte kontrollera en graviditet. Det som sker det sker. Och så är det ju. Måste printa in det i min skalle bara.

Exakt man vet att man inte kan göra nånting men man vill gärna veta OM det hänt nånting.

Vrf känner du oro nu? Något specifikt som får dig att känna eller är det bagaget som spökar?
  • LillsmurfanLisa
    Jessies1989 skrev 2013-09-07 10:14:54 följande:
    Vad härligt med lite Sthlmsbor :) Då bor vi på samma sida av stan dessutom... Vi får styra upp en träff sedan!
    Och jag bor också i söderort (just nu Enskede, men letar nytt boende - dock inte så långt bort härifrån). 
  • MagdalenaZ
    flowers skrev 2013-09-08 23:46:06 följande:
    SJÄLVKLART ska oron komma till mig, hade 2 dagar av lite ro men det blev kortvarigt!

I fredags efter VUL, under kvälls kvisten så fick jag lite bruna flytningar och idag ROSA med röda blodstrimlor i.

Skit orolig och jätte nojig, vill inte förlora våran lilla ögonsten.

Hoppas, hoppas allt ser bra ut, nästa gång vi ska på undersökning.

Dör ju av oro och kommer inte kunna koppla av en sekund innan jag vet att allt är väl.

Är verkligen livrädd nu...

Har det varit i samband med samlag som du haft blödningen?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014