• morguse

    Waldorfs dagis

    Jag var och hälsade på med min dotter flera gånger på ett Waldorfsdagis och ser så mysigt ut att vi sökte och kom in.
    Efter vi fick reda på det började jag få höra att det var värre än en sekt osv? Har någon erfarenheter av dagis med Waldorfs pedagogiken? Snälla man blir ju lite orolig! Min dotter ska snart börja där!

  • Svar på tråden Waldorfs dagis
  • Miaed

    Ååå grattis till er som valt och fått plats på en Waldofförskola!

    Mitt äldsta barn fött 2007 har gått där sedan 2008 och ska även gå sexårsverksamhet där innan han börjar i skolan, min yngsta född 10 går också där och det är en självklarhet att liten i magen ska gå på samma!

    Små barngrupper, mycket utevistelser, knappt någon personalomsättning (förskolechefen/kökspersonal går in i barngruppen för att undvika okända vikarier för barnen), trygga rutiner, bra mat..Ehm, nej ingen sekt! Waldorf numera är en pedagogik, pedagogiken grundar sig ur en religion, Antopostofin, på typ 1700talet ;) Men det har hänt en del sedan dess. 

    Jag skulle aldrig byta ut den trygghet Waldorfförskolan gett både mig, barn och sambo under dessa år! BÄSTA som kunnat hända! 
     

  • asatantrosa

    Vår fyraåring går på ett waldorfdagis och vi är jättenöjda! (Är väldigt osektiga av oss). Små grupper, mycket ute, ekologisk mat osv! Vill inte att hon ska gå i waldorfskolan sedan men förskolan är vi jättenöjda med :)

  • morguse

    Vad skönt och höra positiva svar! Vi har ju varit där o hälsat på några gånger och tycker det verkar så mysigt!

  • Primrose

    Hej!

    Hur har det gått TS? Känner du dig nöjd med ditt val?

    Själva valde vi att nu i höst flytta vår son från en Montessoriförskola (han gick tidigare en kommunal förskola som vi inte var helt nöjda med, av olika skäl) till en Waldorf. Vi vill att sonen ska fortsätta i Waldorfskola. Ännu så länge känns det bra. Framför allt har vi bytt pga att andra förskolor (och skolor) har så stora barngrupper att de små individerna, som barnen är, försvinner i ett allmänt kaos. Vi bytte även eftersom Montessoripedagogiken var "fernissa" på hans tidigare förskola snarare än en genomsyrande pedagogik. Vi har varit ganska så besvikna tidigare men hoppas nu på att Waldorf blir bra. Ännu så länge känns det lovande.

    Uppriktigt sagt: vad är mest extremt - att låta barnen äta uppvärmda hel- och halvfabrikat, stimma runt i 25-barnsgrupper och köpa in iPads för att imponera eller att servera nylagad ekologisk (vegetarisk) mat, ha barnen i små grupper och använda naturmaterial i leksakerna?

  • Ballo42

    Vår son går på Waldorf.
    Främsta fördelen med detta är deras musiktanke som jag och min man prioriterar väldigt mkt i våra egna liv.
    I de lägre klasserna sjunger barnen varje dag med sin pedagog/lärare. De har också sånglektioner med en särskild musik lärare från en tidig ålder och körsågn regelbundet upp till klass 12. Detta gäller också förskola.

  • mothermary02

    Jag håller med om att man kan bli skraj när man läser allt som skrivs här om waldorf... Men eftersom du har trivts på förskolan tycker jag att det är väl bara att prova! Och fråga dem allt du undrar över...

    Jag har två barn som går i waldorf. Jag var inte så påläst när de började, men har fått lära mig lite efterhand... Och i slutänden tycker jag att det är mycket de aktuella pedagogerna som avgör, inte pedagogiken i sig. Andra saker som spelar in för mig är t.ex.: föräldraengagemanget, barngruppens storlek (litenhet), miljön, uteleken, maten, kompisarna... Självklart även att leken får mycket utrymme och värderas, det är ju centralt i waldorf. Man vill att barnen ska lära sig "inifrån och ut". Men jag har inte upplevt att mina barn hämmats eller hållits tillbaka i sin vetgirighet och nyfikenhet för det. 

    Man sysslar ju inte med bokstäver och siffror aktivt speciellt mycket i förskolan på waldorf. Men man kan ju göra sådant hemma om man vill (om barnet vill). Jag har inte upplevt något negativt bemötande när min flicka lärde sig läsa osv. Jag har tänkt att det är en trygg uppväxtmiljö för henne, där hon blir sedd, bemött och omtyckt för den hon är. Det har varit prio för mig, särskilt i förskoleåldern känns det avgörande.

    Men var och en måste ju göra sitt val... Säkrast att göra det utifrån sin erfarenhet. (Och därmed inte sagt att det är något dåligt med att ta del av andras erfarenheter också.)

Svar på tråden Waldorfs dagis