• marmelad

    "Fredagsmys" på förskolan?

    "Fredagsmys" på förskolan, med popcorn, chips, läsk eller annat onyttigt, är det vanligt förekommande? Någon gång fick de fruktsallad till myset, vilket är helt okej såklart. Men chips/popcorn och läsk ställer jag mig frågande till på en förskola? På förmiddagen, innan lunch dessutom.

  • Svar på tråden "Fredagsmys" på förskolan?
  • MalinEddie
    Felicia111 skrev 2013-07-24 22:55:51 följande:
    barn ska väl inte äta popcorn förens dom är rätt stora?
    Vad menar du med det?
    Avskyr CIO-metoder.
  • fluu

    Aldrig hört om faktiskt. De flesta dagis har väl totalförbud mot socker nu för tiden.

    Jag gick på dagis på  90-talet och då var det glass/tårta och saft när någon  fyllde år,inte annars. Dock var väl mellanmålet inte så nyttigt. Vitt bröd,kräm,juice osv.

    När jag gick på fritids hände det dock ganska ofta att vi fick baka på fredagar. Och på loven var det mycket sånt med.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Ställer mig för övrigt emot snaskande på dagis,åtminstone  om det sker regelbundet.

    Hoppas också att mellanmålet på dotterns framtida fsk inte ser ut som på 90-talet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MalinEddie

    Våra barn är 41/2 och 6 år och har under deras år på förskolan hitintills fått popcorn någon gång vid filmmys vintertid. De har också fått glass (köpt i glassaffär) när en älskad lärare slutade och bjöd dem. Någon gång då och då vid speciella tillfällen har de fått nån glasspinne efter maten. Vid jul får de tillsammans med föräldrar och släkt äta egenbakade lussekatter och pepparkakor. För mig är det helt okej och föräldrarna till barnen är medvetna om det.


    Avskyr CIO-metoder.
  • Aniiee
    fluu skrev 2013-07-25 00:13:29 följande:
    Ställer mig för övrigt emot snaskande på dagis,åtminstone  om det sker regelbundet.

    Hoppas också att mellanmålet på dotterns framtida fsk inte ser ut som på 90-talet.
    Fast vad är regelbundet? En gång i veckan är regelbundet, och ja, det är alldeles för ofta tycker jag. En gång om året är också regelbundet, är det för ofta? Eller är det för regelbundet? 

    (Jo, jag fattade vad du menade, men klockan är snart halv 1 på natten och jag blir..... nitpicky.... Nitpick vampire...) 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • fluu
    Aniiee skrev 2013-07-25 00:18:55 följande:
    Fast vad är regelbundet? En gång i veckan är regelbundet, och ja, det är alldeles för ofta tycker jag. En gång om året är också regelbundet, är det för ofta? Eller är det för regelbundet? 

    (Jo, jag fattade vad du menade, men klockan är snart halv 1 på natten och jag blir..... nitpicky.... Nitpick vampire...) 
    Tja,upp till en gång varannan månad då.
    Jag är väl inte helhysterisk med socker,men då vill jag själv bestämma hur ofta och hur mycket som ska ges.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • marmelad

    På sonens första förskola hade de inget socker, ens vid födelsedagar. Då fick barnen bjuda på frukt när de fyllde år. Här bjuder barnen på glass när de fyller år, som de tar med själva. Och ca 20 barn i gruppen, så det har blivit ganska många glassar under året. Men jag kan tycka att glass vid födelsedagar är okej ändå, om de inte serverar en massa annat socker annars som de gör nu. 
    Dettta är en kommunal förskola. Vi ska dock byta till en annan förskola, i samma kommun, nu i höst. Det ska bli intressant att se om de har samma rutiner där.

  • Harvester

    Popcorn är typ det minst onyttiga snackset som finns så det är väl ett rätt bra val. Stackars allas barn som aldrig får ngt gott eller ketchup till maten! Grejen är att man inte ska vräka i sig godis och snacks, bättre att de lär sig det än att undanhålla ngt de kanske sen istället smyghetsäter..

  • pluvdo

    På sonens dagis så får de fredagsmys varje vecka. Oftast är det popcorn, men ibland (exempelvis inför lov då de skall tömma frysarna och skåpen) så får de kakor eller glass ifall de har kvar det sedan tidigare födelsedagar och så.

    Vad barn äter en gång i veckan på dagis är inte vad som kommer lägga grunden för deras kost för resten av livet. Så mig gör det inget att de har fredagsmys. De mängder popcorn de får är dessutom i princip obefintliga.

  • Basilikan
    Den och den skrev 2013-07-24 18:16:39 följande:
    På jobbet har vi fredagsmys varje fredag, men med frukt! Enstaka tillfällen en kaka efter frukten. Men myset består i att vi har Salong där en av mina kollegor öppnar sin lilla salong där barnen får målade naglar och håret stylat ;). I väntrummet är det filmvisning! Megapoppis bland barnen. Det är ju inte alldeles nödvändigt att koppla ihop all njutning och mys med att det ska ätas något! Då vill jag ändå tillägga att jag på inget sätt är sockermotståndare! Absolut inte. Det är mer dom vanorna som vi lär våra barn som jag är lite skeptisk till....

    Personligen hade jag tyckt att det var värre att utsätta barnen och personalen för kemikalierna än några popcorn o läsk. Jag tycker hela huset stinker lösningsmedel efter att ha målat naglarna men det finns kanske bättre nagellack.
  • Alexi
    MalinEddie skrev 2013-07-25 00:05:03 följande:
    Vad menar du med det?
    Jag har hört att just popcorn är rätt stor sätta i halsen-risk så mina barn har inte fått det som 1-2-åringar.
  • phillipha
    Alexi skrev 2013-07-24 20:04:24 följande:
    Phillippa! Tur att inte mina barn går på er förskola, det där är ju vansinnigt mycket. Paj/kräm en gång per månad, plus glass 15 ggr per år, plus julgodis, läsk vid några tillfällen. Totalen blir ju alldeles för många av årets veckor.



    det kanske låter.mycket men det jag inte skrev är jag jag gör allt själv och drar.då ner på sockret - ex smulpaj är ju eg bär med deg där har jag väldigt lite socker och tar söt frukt istället och serverar med grädde. Kräm gör jag på mixade bär.med lite honung i ex och julgodis ja det gör vi en gång om året. läsk blir två gånger om året och glassen är ca 1,5dl glass med bär när någon fyller år(detta tycker jag dock att vi kan skippa men det vill inte personalen) vi har 15 barn så glassen blir ju inte heller så ofta. Våra föräldrar tycker att vi kan ha det såhär och att jag lagar bra nyttig mat från grunden varje dag med mycket grönsaker så har vi plats för lite gott också!
  • Den och den
    Basilikan skrev 2013-07-25 08:57:52 följande:

    Personligen hade jag tyckt att det var värre att utsätta barnen och personalen för kemikalierna än några popcorn o läsk. Jag tycker hela huset stinker lösningsmedel efter att ha målat naglarna men det finns kanske bättre nagellack.
    På riktigt? 
    Ja, då finns det nog bättre och sämre nagellack för jag har då aldrig tänkt på att det luktar speciellt mycket ;)

    Jag reagerar på att många skriver att det gör väl inget, det är inga mängder dom får, då gör det väl inget om dom får det en gång i veckan.
    För min del har det absolut ingen betydelse hur mycket dom får (eftersom det i sig inte är sockret jag är motståndare mot). Det jag tycker är fel att man överhuvudtaget redan från att barnen är jättesmå kopplar ihop fest och mys med att man ska stoppa något gott i munnen. 
    Man kan väl ha fredagsmys med att göra annat som är roligt och som ger glädje utan att det ska kopplas ihop med mat?  
  • lovie

    Min dotters förskola har de tagit bort hallonsylten för det var för mkt socker så nä de får inte fredagsmys iform av gottis. Det har ju vi på kvällen istället. Jag tycker det är bra att de har hög tolerans mot socker på förskolan, inga glassar eller bullar på födelsedagar utan fröknarna skalar en banan sätter ljus i och har massor med olika frukter tärnade runtomkring. Det gör också att föräldrar med låg inkomst inte känner att de behöver köpa något som de inte har råd med och barnen behöver inte känna sig i lägre status.

  • violis

    Vi har film i en fredag i månaden ( o inte alltid det då vi pedagoger glömmer bort dt emellanåt) ibland men inte varje gång får då barnen popcorn, till hela gruppen ( upptill 23barn) poppar vi då en påse micropopcorn o då får de vuxna lika mycket som barnen. Glasspinnar blir det lite oftare då barnen har med sig o bjuder när de fyller år,oftast en liten isglass som man köper i 24-30 pack, Kräm får vi ytterst sällan, hemmagjord smothie på fil o bär lite å o då , en tredjedels 33cl flaska must vid jul o påsk, sylt till filen 1 gång i veckan o till pannkakor kanske 1 gång/ månaden mycket mer är det inte

  • Sticka

    När jag jobbade på dagis fick barnen fredagsmys. Det var inte ens varje fredag utan blev lite spontant när det inte var så många barn där och något barn frågade efter det.
    Då fick de en mugg popcorn var, en sån brun och vit engångskaffekopp ni vet. Alla åt inte ens upp allt i sin mugg. Det var mer själva grejen att istället för det vanliga vilan som bestod av högläsning så fick de se en film på laptopen (ca 15-20 min) och sitta och smula ner soffan med popcorn Tungan ute

    Den som åt mest popcorn var nog egentligen dammsugaren.

  • annak81

    På en förskola jag jobbade röstade vi på ett föräldramöte hur barnens födelsedagar skulle firas, ni föräldrar har rätt att tycka! Beslutet blev en liten glasspinne var ok för de ansåg att barnen ser det som en ator grej att ha kalas på dagis. Vi gjorde pappkrona oxå mkt uppskattat. För övrigt hade kommunen sockerförbud, endast lättsockrat äppelmos till havregrynsgröten förekom.

Svar på tråden "Fredagsmys" på förskolan?