• Anonym (Orolig)

Hjälp! Åt prickig korv.

Min kille hade köpt hem prickig korv och hushållsmedwurst för ett par dagar sedan och i morse var osten slut så tog några skivor på mackan. Har läst kostråden flera gånger och var helt säker på att det var okej. När jag sedan kollade igen upptäckte jag att man inte ska äta sånt om det inte varit fryst. Dessutom var datumet inte det bästa. Är i v.32. Har jag förstört allt nu? Är utom mig av oro. Kommer bebisen få listeria eller toxoplasmos nu?

• Svar på tråden Hjälp! Åt prickig korv.
  • Zaky

Ring sjukvårdsupplysningen 1177. Dom kan hjälpa dig mer än folk här på FL.......

• Anonym (Orolig)

Kan inte ringa 1177 i mitt län.

• Kira2

Men hushållsmedvurst är varmrökt, inte kallrökt! Det sa dom till mej i affären! Därför okei att äta.

• Anonym (Orolig)

Ja okej men inte prickig korv iaf.

• my1313

Chansen att du har smittats av t.ex. listeria är otroligt liten, men jag förstår att du är orolig. Tror inte att man kommer att ta in dig för kontroll om du ringer sjukvården. Men var uppmärksam om du får influensaliknande symtom eller feber.

• solros68

Ring Bm, alternativ en dietist som Mvc brukar ha kopplade till sig. Men varför kan du inte riktigt gå 1177??

• tjockobbe

Har ätit hur mycket prickig korv som helst tror jag. Alltid noga med datumet men har inte fryst det innan. Man får allt se lite mellan fingrarna på det som sägs o använda sitt sunda förnuft.

Vecka 32 imorrn för mig.

BF 30 september
  • Kira2

Okei var det svenskt kött? Tror inte det är någon fara alls, men förstår din oro, jag är likadan!

• Anonym (Orolig)

Är nog mer orolig för toxoplasmos eftersom det är därför man ska frysa smörgåspålägg som inte är varmrökt, typ prickig korv och så.

• Anonym (nog ingen fara)

Även om du ringer vården så kommer de troligen inte göra något. Se upp för symtom, som någon annan skrev. Börjar du må dåligt- ring.

• Anonym (Orolig)

Ofta får man ju inga symtom av det.

• estetbarnet

medan jag var gravid åt jag hushållsmedwurst varje gång jag åt smörgås till frukost, och det gjorde jag varje dag, var ju självklart noga med datumet bara. Nu har jag en liten bebis i min famn. 

Självklart ska man se upp med vad man äter, men chansen att man får något är ytterst liten.

om du känner av något så kan du ju bara ringa din bm. De är ju där för att hjälpa dig.  

• Anonym (v. 12)

Du behöver nog inte oroa dig....

Själv äter jag frysta bär till frukost utan att ha kokat de först, som de rekommenderar på livsmedelsverket. Dock värmer jag de i mikron tills det bubblar. Blodproverna på BM besöket visade inget på Hepatit.

• Bertil med B

Nej, du dör nog. Direkt skulle jag tro. 

• Anonym (lugn)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-29 11:16:59 följande:
    Kan inte ringa 1177 i mitt län.
    1177 är rikstäckande. Det är bara att ringa.

Du kommer få en lång graviditet om du ska noja så här över minsta lilla du stoppar i munnen. Slappna av lite. För din egen skull.
  • Anonym (haha)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-29 10:56:28 följande:
    Min kille hade köpt hem prickig korv och hushållsmedwurst för ett par dagar sedan och i morse var osten slut så tog några skivor på mackan. Har läst kostråden flera gånger och var helt säker på att det var okej. När jag sedan kollade igen upptäckte jag att man inte ska äta sånt om det inte varit fryst. Dessutom var datumet inte det bästa. Är i v.32. Har jag förstört allt nu? Är utom mig av oro. Kommer bebisen få listeria eller toxoplasmos nu?
    Stackare! Vilken otroligt löjlig hysteri.
  • Harvester

Prickig korv är väl också varmrökt? Läs på paketet.. Du ska a bra stor otur om du ska lyckas bli sjuk. Skulle oroa mig mer för listeria än toxoplasma om du ska nojja. Jag har ätit parmaskinka som är kallrökt och mousse i Förenade Arabemiraten ( då jag inte tänkte på det). Både jag och bebis överlevde.. Det är ju ovanliga smittor vi pratar om, inte så att allt kallrökt innehållet smitta, direkt..

• Anonym (babba)

Jag är bm, har fyra friska barn och åt vad som helst under alla mina graviditeter. Prickig korv åt jag nästan dagligen med yngsta dottern. Ni kan inte hålla på såhär!!!

Svar på tråden Hjälp! Åt prickig korv.