• Val
    Äldre 30 Jul 16:07
    4687 visningar
    8 svar
    8
    4687

    Ultraljud visar att något är fel på mitt barn

    Var idag och skulle ta ett moderkakstest då läkaren upptäckte något allvarligt fel på barnet. Det var någon utväxt över ryggraden. Jag fick en total chock och glömde fråga vad hon trodde att det var. Men antar att det kan röra sig om ryggmärgsbråck.
    Hon skulle göra en snabbanalys och återkomma om 2 dagar för att se om det var någon kromosomavvikelse. Men hon var nästan helt säker på att det inte skulle gå bra.
    Jag är totalt förkrossad då jag är 41 och detta var min sista chans. Har som tur är en underbar son.
    Någon som har liknande erfarenhet?

    V


  • Svar på tråden Ultraljud visar att något är fel på mitt barn
  • Äldre 8 Aug 14:24
    #1

    Hej, hur gick det för dig? Fick ni besked på snabbanalysen? Hoppas allt visade sig vara bra ändå! Jag har själv avbrutit en graviditet (förra året) pga kromosomavvikelser så jag vet precis vad du går igenom. Vårt foster hade något som kallas "hygrom" och som visar sig som ett tjockt lager vätska runt nacken. Efter FVP fick vi reda på att det var trisomi13.
    Idag är jag gravid igen i vecka 40+3 och sitter bara och väntar på att det ska sätta igång snart. Det har varit en fruktansvärt jobbig graviditet psykiskt och jag är fortfarande livrädd att något ska gå snett men är samtidigt så glad att vi vågade försöka igen.

  • Äldre 8 Aug 14:27
    #2
  • Äldre 8 Aug 14:29
    #3

    Hur har det gått för dej Val?

  • Äldre 8 Aug 15:04
    #4
  • Äldre 8 Aug 15:05
    #5

    Hur går det?

  • Val
    Äldre 11 Aug 05:53
    #6

    Gick dessvärre inte bra för mitt barn. Snabbtestet på miderkaksprovet visade en allvarlig kromosomavvikelse som barnet troligtvis inte skulle överleva. Så vi valde att avbryta. Fick genomgå en tvåstegsabort veckan efter. Så livet just nu känns mycket tungt. Har svårt att finna någon mening och lycka. Varför hände detta oss? Tack för att du Ellia delade dina erfarenheter. Och stort lycka till med din graviditet. Du kan väl skriva och berätta hur det går med ditt barn :).

  • Äldre 11 Aug 14:26
    #7

    Hej Val, vad ledsen jag blev av att läsa detta. Vet precis hur dåligt du mår nu. Jag vet inte hur långt gången du var? Jag gjorde mitt avbrytande efter 15 fullgångna veckor och även om det fortfarande bara var ett foster då så var det för mig ett litet liv som vi tvingades släcka. Enligt läkaren skulle det troligtvis inte ens överlevt hela graviditeten, men jag funderar ändå än idag på vad som skulle hänt om vi inte hade avbrutit.
    Hoppas ni blev väl omhändertagna inför och under avbrytandet. Sörj så länge du behöver.... Jag vet att allt känns meningslöst just nu men även om man aldrig glömmer så lovar jag att livet så småningom går vidare och man lär sig att leva med sorgen. Jag fick mycket stöd genom att prata med andra här inne på Familjeliv som gått igenom samma sak. Förstår att det känns som om det var din sista chans med tanke på din ålder, men jag hoppas ändå ni vågar försöka igen snart. Kram!

  • Val
    Äldre 12 Aug 22:01
    #8

    Tack för ditt fina meddelande. Jag gjorde också aborten i v. 15. Jag blev mycket väl omhändertagen och går nu och pratar med kurator. Jag brukar försöka vara stark men denna gång tillåter jag mig att sörja och vara ledsen. Jag är sjukskriven och talar om för folk hur dåligt jag mår.

    Jag får mycket kärlek och stöd från familj och vänner vilket känns bra.

    Tack för fint stöd och massa lycka till med ditt barn.

    Kram

Svar på tråden Ultraljud visar att något är fel på mitt barn