• Anonym (farmor)

Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!

Hej!

Måste bara skriva av mig lite.
    Idag umgicks vi hela familjen,plus äldste sonens(kallar honom Kalle) flickvän(kallar henne Anna). När kaffet kom fram började Anna klökas och gick undan. Jag gick efter för att se hur det var med henne,hon sa att allt var bra. Jag släppte det då.
    Senare kom hon till mig och bekände att hon var gravid! Att hon inte fått sin mens på jättelänge,men trott att det berodde på stress.
    Jag höll på att svimma,men höll mig lugn för Annas skull. Hon berättade att hon inte berättat för Kalle än så jag skickade iväg dem för att prata.

Hon har inte heller berättat för sina föräldrar och det förstår jag,de är något.. traditionella och väldigt hårda. Det är inga bra relationer i den familjen.
    Kalle och Anna pratade i alla fall och de vill inte göra abort. Det lägger jag mig inte i även om jag tycker att de är väl unga.
    Anna vägrade berätta för sina föräldrar och som sagt så förstår jag henne så jag ringde och fick till svar att Anna var välkommen hem  fören aborten var gjord och de vill verkligen inte göra abort.

Vad gör man nu liksom. Självklart kan Anna bo hos oss,men resten?
    Vi vet inte ens hur långt gången hon är,men jag har en vän som är BM och vi fick en akuttid till henne imorgon. Skönt det i alla fall.

Hur ska allt bli med skola? De båda ska ju börja gymnasiet snart. HUr gör man med boende och hur funkar det när Annas föräldrar vägrar befatta sig med henne. Vi får ju inte ens skriva på papper åt henne.

Någon som har varit med om samma eller vet?

// Omtumlad!

• Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!
  • Carolina01

Då låter som en fin människa å mamma TS, stackars Anna att ha så dömande å oresonliga föräldrar må jag aldrig bli på samma sätt som dom!

• Anonym (farmor)
    Anonym (lycka till) skrev 2013-08-06 16:52:14 följande:
    nu när läget förändrats eftersom det är tvillingar så tycker jag du ska fråga anna hur hon känner inför det nu? när det är två kanske hon vill göra abort men inte vågar säga att hon ändrat sig.

låter fint att fixa till dem i källaren där de kan husera som egen familj till en början. och kul att höra att din son mognat till så direkt och ska köpa babysaker för sommarjobb-pengarna. leta begagnat å hoppas de får ihop det viktigaste :) mitt tips är en brio nova (numera kombi) med lift i samt en sniglar spjälsäng beg.. sen sy egna sängkldäer eller köpa på ikea :) 
    Jag är faktiskt inte orolig för just det. De har känt varandra hela livet,alltid varit bästa vänner och de har varit ett par i ett par år. De kan prata med varandra. Och framförallt kan Anna prata med mig och det vet hon. Hon har varit en del av familjen sen hon var liten och vet hur jag fungerar.

Självklart blev de oroade av att det var två,men beslutet om att behålla står fast hos dem båda. Jag tror,med betoning på tror, att Anna vetat om graviditeten lite längre än hon erkänner och har nog hunnit tänka över sitt beslut innan hon pratade med oss. Det brukar vara så.

Vi har en hel del babygrejer kvar,vår yngsta är 6 år så allt behöver de inte köpa nytt.  Men en tvillingvagn får vi nog se oss om efter på blocket.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (lycka till) skrev 2013-08-06 16:54:58 följande:
    PS. det är riktigt vidrigt hur annas föräldrar agerar!!!
    anna verkar inte ens uppträdd upproriskt eller extremt på något sätt...! 
    Nej. Grejen är ju att både hon och brodern är snälla små lam som alltid skött sig. Men så har de också varit hårt hållna,mycket förbud och så. Mycket "hålla fasaden av fin familj" upp.
  • Run to the hills

Okej, så på mindre än ett dygn har ni:
    - upptäckt att de väntar barn
    - hunnit bestämma att de vill behålla barnet
    - bestämma att de ska bo hos er, alternativt i egen lägenhet
    - bråka med de andra föräldrarna
    - vara hos bm
    - göra en plan för hur de ska klara skolan

Det är ... snabba puckar om inte annat.

• Miss Skywalker

Tummen upp för TS. Äntligen en vettig förälder som respekterar ett så viktigt beslut. Din svärdotter har tur som har en sån bra svärmor! Grattis till barnbarnen!

• annniel
    Run to the hills skrev 2013-08-06 17:13:48 följande:
    Okej, så på mindre än ett dygn har ni:
    - upptäckt att de väntar barn
    - hunnit bestämma att de vill behålla barnet
    - bestämma att de ska bo hos er, alternativt i egen lägenhet
    - bråka med de andra föräldrarna
    - vara hos bm
    - göra en plan för hur de ska klara skolan

Det är ... snabba puckar om inte annat.
    Äntligen en som inte är född i farstun! Ibland börjar man undra ifall folk här inne är så blåögda irl också.
Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!