Inlägg från: Pandamamma79 |Visa alla inlägg
  • Pandamamma79

Tvååring som sover för lite?

Jag förstår att hon är trött på dagen...men tror ni att ni skulle kunna skippa dagsvilan ändå?

Vår dotter blir 3 år snart och i sommar har vi slutat med vila på dagen. Hon får sina dippar under dagen men man kan sätta sig ner med henne framför tv, dator etc för att ta det lugnt ett tag. Humöret hör åldern till och vi nöjer oss med att ta det under dagen. Jobbigt men värt det när hon somnar mellan 19.30-20. Innan somnade hon aldrig innan 22 och med en jobbig nattning. Vi har märkt att det räcker att hon slumrar till 10 min under dagen så somnar hon sent igen på kvällen. Hon vaknar numera vid 8 tiden istället för runt 6-6.30.

• Pandamamma79
    Kardemamma skrev 2013-08-09 08:24:34 följande:
    Ja det är nog det spåret jag är mest inne på, men vet inte hur vi ska lyckas hålla henne vaken de där första dagarna innan hon ställer in sig. Hur gjorde ni?

En dag den här sommaren sov hon inte alls, och då sov hon 18.30-05.30 vilket var helt gudomligt. Var på toppenhumör nästa dag också :)
    Ibland har det fungerat att sätta sig ner med henne framför en film eller liknande. Dock har det varit nära att hon somnar då. Är hon så trött kan man ge någon mellis, typ frukt, kex, russin, då får hon ny energi. Man kan också gå ut på lekplats eller liknande och ta mellis med sig. Helt enkelt göra något ni vet hon gillar. Men att fylla på med energi är viktigt.
Svar på tråden Tvååring som sover för lite?