• Emilie82

Tvååring som sover för lite?

Jag har en dotter som är lika gammal som din. Hon har ända sedan hon var bebis sovit mindre än andra barn vi känner och vaknat mycket på nätterna. Nu i våras var det helt ohållbart, hon fick bara sova 30 min på dagen för annars somnade hon inte innan kl 22. En bra dag somnade hon vid 21. Vaknade gjorde hon vid 6-7 och så vaknade hon dessutom ett par ggr på natten. Hon var ofta trött på dagarna för hon sov ju för lite. Vi testade att försöka lägga henne tidigt men det var helt omöjligt, vi testade att låta henne vara uppe tills hon somnade "frivilligt" men det slutade bara med att hon somnade efter kl 23 hysteriskt gråtandes av trötthet, samma sak om hon fick sova tills hon vaknade på dagen. På dagis tyckte de bara att vi var jobbiga som tvingade dem att väcka henne. Nu i början av sommaren när hon slutade dagis så bestämde vi oss för att testa att ta bort middagsvilan i en vecka och se vad som hände. Och det var helt fantastiskt! Nu sover hon 19-06 varje natt utan uppvak utom någon enstaka gång. Hon som var så svårsövd somnar nu på 10 min och hon vaknar nästan prick 06 varje morgon. Så skönt att ha sådan regelbundenhet! Nu är hon piggare på dagarna, hon sover ju 11 h/dygn jämfört med 8-10 h innan. Hon får ofta en liten dip på eftermiddagen och ibland får hon sova 10 min om hon är trött, men aldrig efter kl 15. Det är förstås inte säkert att samma sak funkar för ditt barn men för oss har det som sagt varit jättebra. En del tycker att det är för tidigt att ta bort middagssömnen vid två år (typ vårt förra dagis) men alla har inte så stort sömnbehov. Jag slutade också sova middag när jag var två så det ligger väl i släkten. Nu är det snart dags för inskolning på nytt dagis och jag hoppas att hon klarar dagarna utan sömn där. Det blir ju mer intensivt än att vara hemma så vi får väl se hur det funkar. Hoppas att det löser sig för er också snart!

Svar på tråden Tvååring som sover för lite?