• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • Anonym (mio)

Fast det är ju inte direkt ovanligt att kvinnor önskar sig döttrar?

• CeeJay

Jag tycker faktiskt inte det är "konstigt" att önska sig ett speciellt kön på sitt barn.

Tycker det är mer konstigt att folk blir provocerade, att tex MIN önskan för en ev flicka gör att du känner att DINA pojkar är mindre värda (nu menar jag inte just du och jag...).  Så tycker jag att det känns.

Den enas önskan är ju inte en reflektion på andra barn/familjer/söner/döttrar.

Ungefär om någon våra yppa att dom inte "vill ha" tex ett barn med D.S - så känner sig föräldrar till D.S barn "hotade" och att deras barn är mindre värda... så tycker jag inte att det är.

Tex en person skrev att "hon inte ville ha ett rödhårigt barn". Skitdumt att skriva så men JAG bryr mig inte och tycker inte att min dotter (som var rödhårig) berörs alls av någon annans önskan.

Förstår du vad jag menar?        

• Loriyana

Tycker inte det är så konstigt. Klart att man vill få en dotter Var själv överlycklig över att jag fick en flicka. Om jag hade fått en pojk hade jag nog fortsatt försöka tills jag fick min dotter.

• Bubbis01

Har själv två pojkar och vill inte ha nån flicka. Ville inte ha det heller. När jag var gravid så hoppades jag hela tiden på pojkar. Så nej, alla kvinnor vill inte ha en flicka.

• aurora1827

Det är väl inte ovanligt att killar önskar sig söner heller?
    Det handlar väl om att man känner att man har mer gemensamt med ett barn av samma kön.
    Mammor kan känna att de aldrig kan komma in i den där innersta sfären för killar precis som pappor kan känna att de aldrig riktigt kommer så nära sina döttrar.

Sen kan väl både män och kvinnor vilja ha både döttrar och söner, har aldrig upplevt att något sånt är tabu - ofta är det par tillsammans som absolut vill ha det ena eller andra, det pratar väl många rätt öppet om. Däremot är det väl förhoppningsvis ovanligt att man är så inställd på något kön att man mår dåligt under graviditeten när man får veta att det är "fel"...

• Anonym (Nina)

Det är inte alls klart att man vill få en flicka.  Även om man är kvinna.  

Men av någon anledning så är det helt accepterat att kvinnor önskar sig flickor, men inte att män önskar sig en pojke.

Tex Zlatans citat:  "Män gör män"   och Peter "Foppa" Forsbergs citat: "Tjejer får man, killar gör man",  har inte fallit i god jord... 

• löjligt
    Loriyana skrev 2013-08-09 22:19:46 följande:
    Tycker inte det är så konstigt. Klart att man vill få en dotter Var själv överlycklig över att jag fick en flicka. Om jag hade fått en pojk hade jag nog fortsatt försöka tills jag fick min dotter.
    Eh nä det är väl inte klart att man vill ha en dotter!!
    Jag ville ha en pojk och det fick jag, andra barnet ville jag ha en pojk till men fick en dotter. Älskar båda till döds men blir det en 3:e kommer jag kolla upp innan vad det blir så jag inte får en chock om det nu inte är en pojke till!
  • Anonym (nej)
    Loriyana skrev 2013-08-09 22:19:46 följande:
    Nej, det är inte "klart". Jag är kvinna och jag vill hellre ha en son.
  • Anonym (Nina)
    aurora1827 skrev 2013-08-09 22:27:52 följande:
    Det är väl inte ovanligt att killar önskar sig söner heller?
    Det handlar väl om att man känner att man har mer gemensamt med ett barn av samma kön.
    Mammor kan känna att de aldrig kan komma in i den där innersta sfären för killar precis som pappor kan känna att de aldrig riktigt kommer så nära sina döttrar.

Sen kan väl både män och kvinnor vilja ha både döttrar och söner, har aldrig upplevt att något sånt är tabu - ofta är det par tillsammans som absolut vill ha det ena eller andra, det pratar väl många rätt öppet om. Däremot är det väl förhoppningsvis ovanligt att man är så inställd på något kön att man mår dåligt under graviditeten när man får veta att det är "fel"...
    Nej, det är inte ovanligt alls att killar önskar sig söner.   Men det är inte lika accepterat.
Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"