• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • LillGris
    Anonym (vetinte) skrev 2013-08-11 13:26:48 följande:
    Jag är tjej och jag ivll helst ha en dotter.. Och en son. Men om jag får en son ka njag ju inte skämma bort honom med nallar och sådant. Det vore lite trist. Annars är jag en pojkvlicka själv och jag skulle lära min dotter att jaga och fiska men jag vill göra tjejgrejer också, ju. 

? Förlåt om jag är dum nu men varför kan inte din son få nallar? Min unge herre gillar förvisso sina gosekaniner mer än nallarna, men nallarna duger alldeles utmärkt de med.
  • LillGris
    gbgumman skrev 2013-08-11 13:31:57 följande:
    Måste nog ta min son till doktorn. Han har frivilligt tre nallar i sitt rum. hoppas det går att bota.

Har han tappat snoppen än?
  • Anonym (vetinte)
    LillGris skrev 2013-08-11 13:35:43 följande:

? Förlåt om jag är dum nu men varför kan inte din son få nallar? Min unge herre gillar förvisso sina gosekaniner mer än nallarna, men nallarna duger alldeles utmärkt de med.
    Men inte en massa hellokittynallar och andra sanrioleksaker som jag är galen i. Eller jo, när han är liten visserligen men det känns väl inte som en killgrej senare i livet medans jag fortfarande gillar hellokitty och jag är 22.. 

• caelum

Jag har en dotter, men jag har inga som helst förväntningar på henne utifrån sitt kön. Jag klär henne i alla färger och drömmer inte om att fläta hår eller barbierum (men om hon gillar sånt offrar jag mig såklart). Skulle heller inte haft motsvarande förväntningar på en son. Jag tror det är det folk ofta gör fel när det gäller önskningar om kön, man förväntar sig vissa saker från flickor/pojkar och då blir man besviken då man tror att könet bestämmer vad barnet kommer tycka om och hur personligheten kommer bli. Jag kan säga att jag hoppas lite på att en eventuell tvåa blir en pojke men det handlar inte om att vi vill ha någon att spela tv-spel med, utan för att det vore roligt med två av varje bara, se hur en pojke skulle bli. Men självklart blir jag utan tvekan minst lika glad över en till tjej. Jag är glad över att kunna få barn överhuvudtaget och min enda förhoppning om min flicka är att hon ska bli lycklig, annars får hon bli precis hur hon vill.

• LillGris
    Anonym (vetinte) skrev 2013-08-11 13:42:16 följande:
    Men inte en massa hellokittynallar och andra sanrioleksaker som jag är galen i. Eller jo, när han är liten visserligen men det känns väl inte som en killgrej senare i livet medans jag fortfarande gillar hellokitty och jag är 22.. 

Men en dotter kanske tycker att hello kitty är skittöntigt, lika gärna som en son kan gilla det? Jag är 27 och har aldrig varit särskilt rosafluffig av mig. Du förutsätter ganska mycket om barnets personlighet och preferenser du.. Det är ju inte som att 50% av jordens befolkning går runt och gosar med hello kitty. SÄRSKILT inte i vuxen ålder.
  • Anonym (vetinte)
    LillGris skrev 2013-08-11 13:46:03 följande:

Men en dotter kanske tycker att hello kitty är skittöntigt, lika gärna som en son kan gilla det? Jag är 27 och har aldrig varit särskilt rosafluffig av mig. Du förutsätter ganska mycket om barnets personlighet och preferenser du.. Det är ju inte som att 50% av jordens befolkning går runt och gosar med hello kitty. SÄRSKILT inte i vuxen ålder.
    Hon kommer då inte komma undan att jag kommer köpa miljoner hellokittygrejer till henne iaf. Oavsett om hon gillar det eller ej. 

• LillGris
    Anonym (vetinte) skrev 2013-08-11 13:48:00 följande:
    Hon kommer då inte komma undan att jag kommer köpa miljoner hellokittygrejer till henne iaf. Oavsett om hon gillar det eller ej. 

Det låter hemskt. Hoppas du hinner mogna lite i ditt tänk innan det är dags.
  • minerva123
    Anonym (vetinte) skrev 2013-08-11 13:48:00 följande:

Men då kan du ju köpa en miljon HelloKitty-grejor till din son också oavsett om han gillar det eller inte?
  • Anonym (vetinte)
    minerva123 skrev 2013-08-11 13:52:17 följande:

Men då kan du ju köpa en miljon HelloKitty-grejor till din son också oavsett om han gillar det eller inte?
    Det är rätt opojkigt med hellokittygrejer så jag vill inte det 

• LillGris
    Anonym (vetinte) skrev 2013-08-11 13:56:59 följande:
    Det är rätt opojkigt med hellokittygrejer så jag vill inte det 

Jag tycker det är rätt okvinnligt att hålla på med hello kittygrejer också iofs
  • Anonym (vetinte)
    LillGris skrev 2013-08-11 13:58:18 följande:

Jag tycker det är rätt okvinnligt att hålla på med hello kittygrejer också iofs
    Ja det är mer flickigt. 

• LillGris
    Anonym (vetinte) skrev 2013-08-11 14:00:15 följande:
    Ja det är mer flickigt. 

Nja, det är mer töntigt. Tycker jag.
  • Anonym (vetinte)
    LillGris skrev 2013-08-11 14:01:34 följande:

Nja, det är mer töntigt. Tycker jag.
    Jag tycker du är töntig 

• Anonym (eeh??!)

Jag tror jag ramlar av stolen. Nu får ni väl ge er!! Vaddå, man behöver väl inte måla rummet BLÅTT bara för att man ska få en pojke?? Jag har två pojkar som delar rum och det är inrett i alla möjliga fina färger. Vita väggar med fina väggklistermärken i olika färger som inte alls är typiska "pojkgrejer" som bilar å sånt. Barngardiner med små gulliga djur på. Och det där med nallar.. Hallå eller??! Min brorson har aldrig rört en leksaksbil. Däremot har han sängen full av gosedjur. vill också tillägga att den där artikeln är såå fånig så det är inte klokt! Mina pojkar är de bästa som hänt mej!

• FebruariVals

Gbggumman: pojkpojke?

Fattar vad du menar, är detta en flickflicka?

Om någon pallar: youtube --> sök 6year Old black metal, Är detta en flicka... Ändå?

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • FebruariVals

Min sön: bilgalen gosedjurskramare med rödglittrigt nagellack.... Bör jag vara orolig!?!?!

Och för de som inte fattar ironi:

• FebruariVals

Och om någon känslig rättstavare sitter i publiken: jag kan stava. Men min telefon och jag är inte jämt överens. :D

• Rakelspektakel

Vilken tråkig och väldigt otrevlig ton. Dessutom väldigt oreflekterad från "hellokittymamman". Inte undra påtat världen ser ut som den gör när det gäller genus. Vi har alla ett ansvar för vilka strukturer vi vill upprätthålla och fundera över konsekvenserna. Det är våra egna behov, tankar och önskningar som styr när vi önskar oss ett visst kön. T ex en önskan om att få en fotbollsson, köpa rosa lämningar etc. Risken om man förväntar sig vissa saker från flickor/pojkar är att man blir besviken då man tror att könet bestämmer vad barnet kommer tycka om och hur personligheten kommer bli. But they will grow up you know! En mamma som önskar en "rosa docka" får en överviktig, lesbisk 15-åring. Är det inte ditt barn du älskar, eller är de yttre attributen så viktiga för dig. Inventera vad dina önskningar beror på. Jag trodde man skaffade barn för att man ville ha just ett barn inte ett visst kön. Att få barn är livets mirakel. Att ha en inställning till livet att man skulle bli besviken över att barnet ha fel kön tycker jag är märkligt och otroligt ytligt. Varför skulle man vilja ha en tjej efter 2 pojkar?! Det är väl ett barn man vill ha. Fia

Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"