• Anonym (Nina)

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

http://bloggar.aftonbladet.se/cohannahoamanda/2013/04/langtan-efter-en-dotter/

Hannah och Amanda har förstås inga söner själva, utan idel döttrar...

Blir så äcklad av sådant!

"Sverige fullt av kvinnor, pojkmammor, som mest av allt önskar sig en dotter"

Ska vi fylla Aftonbladets spalter med rubrikerna att världen är full av flickpappor som mest av allt önskar sig en son?  Förstås inte, det är ju tabu att önska sig en son!   I alla fall om man är man.  

För några år sedan stod att läsa i en kvällstidning att "de kvinnor som är vackra föder flickor"!
    Så jävla tramsigt!

Tänk om det stått följande:  "vacka män gör söner".
    Helt otänkbart förstås.   
  • Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"
  • Anonym (Flickmamma)

LillGris - Det stämmer. Och tyvärr så är det inte enbart jag, min sambo och våra närstående som delar våra värderingar som kommer att uppfostra och påverka våra barn. Och generellt så tycker vi bättre om tjejer, både som barn och vuxna. Visst förstår jag att det finns en liten chans att det kan gå bra med en kille också, men jag vill gärna ha bättre odds än så...

• LillGris
    Anonym (Flickmamma) skrev 2013-08-10 16:17:24 följande:
    LillGris - Det stämmer. Och tyvärr så är det inte enbart jag, min sambo och våra närstående som delar våra värderingar som kommer att uppfostra och påverka våra barn. Och generellt så tycker vi bättre om tjejer, både som barn och vuxna. Visst förstår jag att det finns en liten chans att det kan gå bra med en kille också, men jag vill gärna ha bättre odds än så...

En liten chans? Alltså.. Jag känner ganska många vuxna män och ungefär alla av dem är fullt normala människor. Precis som kvinnor. De flesta är inte galna dårar.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Flickmamma) skrev 2013-08-10 16:06:17 följande:
    Jag förstår inte heller varför det i sånna här trådar alltid ska kastas skit på flickor? Det verkar finnas ett omättligt behov av att berätta hur jobbiga flickor är och alla pojkmammor skriker sig blå när de berättar att de minsann inte önskat sig någon flicka.

Jag är överlycklig över att vi fick en flicka som första barn (vi vill helst ha en flicka till, men om vi får en pojke nästa gång så känns det lättare att acceptera nu när vi har vår tjej) och ville absolut inte ha en kille. Varken jag eller sambon, även om det var en större grej för mig. Jag kan i ärlighetens namn berätta att jag inte ens tycker om småpojkar i allmänhet. Dom är gapigare, störigare och i de flesta fall även fulare än vad flickor är. (Kommentarer om att detta inte alltid stämmer undanbedes, jag vet att jag generaliserar.)

Och jag har lika stor rätt till mina åsikter som alla pojkmammor här inne som så stolt berättar varför de inte är ett dugg intresserade av att få en tjej, sådeså.
    Jag fattar inte alls. Du är själv alltså helt ok med att "kasta skit" på killar, eftersom du vill ha tjejer, men gillar inte om någon säger något negativt m tjejer. Det finns ett ord för det - dubbelmoral
  • Anonym (Flickmamma)

Nej - Haha, se det som dubbelmoral eller en motreaktion. Spelar faktiskt ingen roll.

• Anonym (gh)
    Insatt skrev 2013-08-10 13:41:47 följande:
    Jag förstår inte behovet vissa har av att basha flickor i trådar som dessa. Min pappa ville helst ha en son men fick fem döttrar, jag är dotter nr 5 och alltså sista hoppet. Ska jag nu basha pojkar tycker ni? Låter det som en konstruktiv grej att göra? 
    "Basha"?
  • Mandel

Första barnet så ville jag ha en son för jag avskyr rosa, spets, Barbie osv. Andra barnet spelade inte så stor roll, men nu efter 2 killar så vore det kul med en dotter för att få lite balans.
    Det är ett evigt tramsande på maken och sönerna hela tiden! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • viseversa
    Mandel skrev 2013-08-10 16:45:03 följande:
    Första barnet så ville jag ha en son för jag avskyr rosa, spets, Barbie osv. Andra barnet spelade inte så stor roll, men nu efter 2 killar så vore det kul med en dotter för att få lite balans.
    Det är ett evigt tramsande på maken och sönerna hela tiden! 
    Oj så bara för att man får en flicka betyder det automatiskt spets Barbie och rosa? konstigt för ingen av mina tjejer gillar varken spets eller Barbie. Rosa gillar dom men det gör min son också=) samt alla andra färger.
  • Mandel
    viseversa skrev 2013-08-10 17:02:34 följande:
    Oj så bara för att man får en flicka betyder det automatiskt spets Barbie och rosa? konstigt för ingen av mina tjejer gillar varken spets eller Barbie. Rosa gillar dom men det gör min son också=) samt alla andra färger.
    Nop, men risken finns ju och är större hos tjejer än hos killar
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • viseversa
    Mandel skrev 2013-08-10 17:07:01 följande:
    Nop, men risken finns ju och är större hos tjejer än hos killar
    Kanske beror det på omgivningen snarare än könet? men det är ju ett annat samtalsämne.
  • Dohgon

De säger väl att i krigsperioder, eller inför krig så föds det mer killar. Jag har två krigare hemma ;)

Jag hoppas nästa blir en tjej, men skulle älska bebisen om det var en kille också, minst lika mycket.

Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"