Anonym (Hästägarinna) skrev 2013-08-11 08:34:44 följande:
Jag har haft häst i många år, både i stall med och utan möjlighet till tvätt.
När jag hade tvättstuga i stallet tvättade jag givetvis hästens saker där, mycket bekvämare än att släpa sakerna hem och tillbaka.
Men när man inte har möjlighet till att tvätta i stallet, ja då har jag tvättat allt hemma i tvättstugan.
jag har nämnligen inte heller möjlighet att instalera tvättmaskin hemma.
Mina egna ridkläder tvättade jag i vanliga tvättstugan utan att tänka ett dugg. Tycker inte dom är mycket skitigare än andra kläder.
Täcen, schabrak, lindor och benskydd däremot... då höll jag mig alltid till grovtvättstugan, och använde endast tumlaren till benlindor. Torkskåpet använde jag åt ett täcke en gång, och insåg gå att det började lukta allderles för mycket, skämdes, gick hem, och har sedan dess tvättat hästens saker i grovstugan, hängt dom på tork hemma, och alltid kört en 95-graders-tvätt när jag varit klar.
Jag VET att det kan finnas allergiker. Men även jag måste få tvätta mina saker.
Så jag tycker att jag har respekterat så gott det går i alla fall.
Har man en grovtvättstuga så är det inga problem. Däremot kör man inte sina vojlockar och täcken i samma maskiner där folk tvättar sina kläder.
Även om man borstar av en vojlock så finns det alltid en hel del hästhår kvar och det är inte kul för nästa person att få dom på kläderna.
Men som sagt i en grovtvättstuga funkar det ju utmärkt.