• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Anonym (ja)
    Nape skrev 2013-08-10 22:09:16 följande:
    Hon måste ju få tvätta sina kläder, men jag förstår att du vill undvika det.

Hur bokar ni tvättstugan? Kan du se när hon bokat- så du kan boka på helt andra tider?

Tyvärr har ni ju redan råkat i kant med varandra, med hissen, annars hade lösningen sett ut såhär:

"Åh, jag ser att du rider. Mysigt! Jag älskar hästar och skulle gärna rida själv, men tyvärr är jag allergisk. Har du egen häst? Åh, vad heter den? Fint namn. Jo, förresten, vad har du för bokninsnummer, jag ska se till att inte boka direkt efter dig nästa gång."

Toppenförslag
  • Anonym (hoppla)

Jag tvättar både mina egna och döttrarnas ridkläder i tvättstugan. Jag tvättar även shabrak, lindor och benskydd. Jag tvättar också hundfiltar och hundkläder. Dock är jag vädigt noggrann med att göra rent maskiner, tumlare och skåp efte mig. Jag accepterar aldrig att någon kommer in på min tvätttid och börjar tvätta innan jag är klar! Jag har gjort detta i alla år, och ingen har någonsin klagat på mig! Ts, du skulle väntat till det var DIN TID att tvätta. Så den som hade tvättstugan innan dig fick en chans att bli klar. Skyll dig själv när du forserar att få börja tidigare. Sen kan jag ju säga att ett par ridbyxor är inte så farligt. Man har dom på sig när måne rider. Mellan häst och byxa sitter det oftast en sadel. Mycket läder, lite kontakt med häsen, om ens någon.

• yeahyeah

Om jag minns rätt så var det något liknande fall för några år sedan i länstidningen, då fick hon med stallkläder rätt. Är man allergisk så är det bättre att skaffa egen tvättmaskin för det går aldrig att garantera som hyresvärd att maskinerna inte är kontaminerade, därför finns det inga grunder för förbud att tvätta t ex stallkläder.

Däremot så är de flesta hästmänniskor jag känner väldigt noga med att rolla av det mesta håret av kläderna redan innan de går i maskinen.

• poirot

Har ni märkt av besvär på grund av tvättstugan hittills?

• viktoria91
    Anonym (hästtjejen) skrev 2013-08-11 00:30:57 följande:
    Tvätta ett par ridbyxor och lite hästiga tröjor är väl ok, om man ser till att inte håra ner i tvättstugan, men täcken schabrak och benlindor är verkligen inte ok. Och inte att impregnera hästtäcken i torkrummet!  Sådant får man tvätta i stallet. 

Jag impregnerade inte täckena i torkrummet, det gjorde jag ute däremot fick dem torka i torkrummet. Är man allergisk mot nytvättade rena täcken är det inte mitt problem, inte om dem varit totalskitiga heller!

Var skulle jag tvätta schabraken, lindor och skydd då? Hemma hos dig?
  • Anonym (Hästägarinna)

Jag har haft häst i många år, både i stall med och utan möjlighet till tvätt.
    När jag hade tvättstuga i stallet tvättade jag givetvis hästens saker där, mycket bekvämare än att släpa sakerna hem och tillbaka.

Men när man inte har möjlighet till att tvätta i stallet, ja då har jag tvättat allt hemma i tvättstugan.
    jag har nämnligen inte heller möjlighet att instalera tvättmaskin hemma.

Mina egna ridkläder tvättade jag i vanliga tvättstugan utan att tänka ett dugg. Tycker inte dom är mycket skitigare än andra kläder.

Täcen, schabrak, lindor och benskydd däremot... då höll jag mig alltid till grovtvättstugan, och använde endast tumlaren till benlindor. Torkskåpet använde jag åt ett täcke en gång, och insåg gå att det började lukta allderles för mycket, skämdes, gick hem, och har sedan dess tvättat hästens saker i grovstugan, hängt dom på tork hemma, och alltid kört en 95-graders-tvätt när jag varit klar.

Jag VET att det kan finnas allergiker. Men även jag måste få tvätta mina saker.
    Så jag tycker att jag har respekterat så gott det går i alla fall. 

• Marina80
    viktoria91 skrev 2013-08-11 06:40:40 följande:
    Jag impregnerade inte täckena i torkrummet, det gjorde jag ute däremot fick dem torka i torkrummet. Är man allergisk mot nytvättade rena täcken är det inte mitt problem, inte om dem varit totalskitiga heller!

Var skulle jag tvätta schabraken, lindor och skydd då? Hemma hos dig?

Ridkläder kan man tvätta i allmänna maskiner. Men absolut inte vojlockar, lindor, täcken och liknande. Då hade tom jag blivit sur och jag har egen häst.

Lindorna och benskydden kan man tvätta i en hink i stallet. Och dom andra grejerna lämnar man in för att tvättas eller skaffar egen tvättmaskin.
  • Anonym (Rivaren)

Hehe, mycket pip för ingenting. Ni skulle bara veta vad som tvättas i gemensamma stugorna. Själv är jag asbestsanerare och vart tror ni jag tvättar mina kläder? Kanske t.om har skakat av jobbarbrallorna över ett nytvättat hästtäcke någongång, host sa hästen FlörtSkrattande

• elmadumle
    Tygtiiger skrev 2013-08-10 22:46:07 följande:
    Jag skulle aldrig låta en främling ge mig en adrenalinspruta. De ska ringa ambulans! Om jag har en adrenalinspruta på mig pga allergi är det min egen skyldighet att ha den tillgänglig och kunna ge den. Inte tusan börjar jag gräva igenom kläderna på främlingar om de faller ihop i tanken "ojdå, de kanske är allergiska, undrar om de har en JEXT i fickan!" 

Jag följer ABC och kollar andning och puls och ringer efter ambulansen.

(och ja, jag kan ge både adrenalinsprutor och diverse andra läkemedel.)

När jag var barn var jag så allergisk att jag inte kunde gå förbi en häst på fem meters avstånd utan att omedelbart reagera i ögon och luftvägar. Det var skitjobbigt. Jag är bara tacksam att jag har pälsallergi och inte födoämnesallergi - jag blir sjuk av pälsdjur, men jag dör inte om någon på en restaurang glömmer att milda margarin innehåller mjölk, eller att mandel räknas till en trädnöt. 
    Det är ju direkt ingen raketforskning att ge en adrenalinspruta, jag vill hellre att någon ger mig den om jag håller på att dö istället för att vänta på ambulans vilket skulle kunna ta kål på mig om jag får i mig nötter av misstag.
  • elmadumle
    slutatsnusa skrev 2013-08-10 23:23:59 följande:
    men är du allergisk mot etvättat hästhår?
    trodde det var stövet man va allergisk mot

Jag reagerar på allt hästhår, vare sig det är tvättat eller inte, man kan ha olika grader av allergi.
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan