• Anonym (tvättstugan)

Stallkläder i tvättstugan

Bor i ett hyreshus med två tvättstugor en grov en vanlig. Båda är mycket fräscha  är väldigt välutrustad maskinpark. Vi har även torktumlare i grovstugan men inget torkskåp det är det som skiljer de åt. Har en granne som håller på med hästar hon har en egen och sen jobbar hon tydligen på kommunens ridskola.

Mina barn och jag är allergiska mot häst och jag vet att hon tvättar sina kläder hon haft i stallet i vår tvättstuga. Idag hade jag tvättid efter henne och frågade om jag fick lägga in tvätt på hennes tid så jag han klart med min tvätt. Hon stod och vek tvätt för hon var klar. Då ser jag hur hon tar ut ridbyxor ur torkskåpet.

Kan jag prata med våran hyresvärd om att de ska säga till att hon ska tvätta sin stallkläder i grovstygan? Vill inte ha in hästhår i mina kläder.

• Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan
  • Anonym (nio)
    Marina80 skrev 2013-08-11 09:17:11 följande:
    Fast det är inte hästhåret i sig du är allergisk mot.

Precis. Om man på riktigt tror att det är HÅRET man är allergisk mot så tvivlar jag starkt på att man ens är allergisk. Allergiker brukar nämligen vara någorlunda kunniga i vad som utlöser reaktionerna. Tror man att det är håret (och inte stövet) så är man så okunnig att jag tvivlar på den där allergin faktiskt..
  • En blå giraff

Har inte läst hela tråden...

Är man väldigt allergisk så tycker jag det är eget ansvar att ordna med tvättmaskin. Ett par ridbyxor måste man väl få tvätta i en tvättstuga likaväl som om det är andra träningskläder. Tänk om man har katt då och vill tvätta kläder med katthår - och grannen är allergisk? Nej, visst är det besvärligt med allergier men det är upp till TS att lösa det med egen tvättmaskin i så fall. Alla andra kan inte behöva anpassa sig.  

• SupersurasunkSara

Om hon skräpar ner i trappen mer än normalt kan ni kanske ta upp det med hyresvärden men tvättstugan är till för alla. Nu vet jag inte säkert eftersom jag inte varit i den sitsen, men har läst någonstans att efter en tvätt är de ämnen man är allergisk emot förstörda så ni kommer inte reagera på ev hästhår som ni får på era kläder.
    Vill man vara säker på att slippa sånt får man söka sig en lgh i de hus som är sk allergihus, det finns nog inte i alla kommuner dock, men ni kan ju fråga.

• Baryk

Mina och barnens ridkläder tvättar jag självklart i den gemensamma tvättstugan i hyreshuset där vi bor. Men är de väldigt håriga (när hästarna fäller på våren t ex) så borstar o rollar jag ju av dem så gott jag kan innan, jag vill heller inte ha hästhår överallt! Kläderna anser jag att jag har rätt att tvätta där. De andra som bor i huset som har husdjur och/eller röker tvättar ju också i de maskinerna. Torktumla grejerna kommer jag inte att göra, de är alldeles för dyra för att bli förstörda. Både ridbyxor och en del andra kläder är ju elastiska och skulle lätt bli förstörda i torktumlaren.

Vojlockar, benskydd och liknande skulle jag däremot inte tvätta i de vanliga maskinerna, de hamnar i grovtvätten på en gång.

Om jag eller nåt av mina barn skulle vara jätteallergisk skulle jag nog inte tvätta i den gemensamma tvättstugan över huvud taget, då skulle jag enbart ha egen maskin.

• Hank Moody

Tycker man ska ta hansyn till allergiska MEN ar man sa allergisk borde man ha egen tvattmaskin i hemmet istallet. 

Instagram - BAZMAXIMUS
  • buffybuffy

Jag skaffade egen maskin och torktumlare,för att dottern är kattallergiker och för hund. Självklart kan jag inte yttra mig om något,om vem som får tvätta och inte tvätta. Så det var bara att köpa eget,och mycket trevligare med eget hemma då har jag koll på all tvätt.

Sen att man inte får plats som ts skrev,ja då kanske du kan göra en bättre planering,för så är det med gemensamma tvättstugor.
    Exempelvis att du sätter igång maskinen snabbt i 90 grader tomt,och sen tvättar? visst blir det mindre tvätt tid för dig,men då kanske du får tvätta oftare. Det går att lösa men man får planera det som sagt.

Du kan inte be eller kräva ts då du delar vissa utrymmen med andra hyresgäster. Alla har inte råd att bo i hus eller radhus,men man kan planera som sagt,det må vara lite jobbigare men det går att lösa om man vill.

Livet är inte alltid rättvist men man får försöka göra det bästa.Lycka till.

• ELN

Hahaha åh herregud så fånigt.
    Jag har jobbat i hemtjänsten. Man tvättar nerbajsade underkläder i allmänna maskiner vet ni va? 

• Anonym (allergisk 2)

Jag är väldigt allergisk mot hästar men jag tycker nog det är värre med folk som går in i affären med sina ridkläder på sig.

• Aileen Allannah
    TantForm skrev 2013-08-11 12:00:40 följande:

Nähä. Själva försöker vi hitta lösningar på problem istället för att bara säga nej. Är man bara lite kreativ funkar det bra. Du kanske borde öva lite på problemlösning i framtiden?
    Nja, alltså, om någonting som en familjemedlem gör skadar en annan, så visar man hänsyn, eftersom man vill att ens familj ska må bra. Problemlösning är en annan sak.
  • TantForm
    Aileen Allannah skrev 2013-08-11 22:27:12 följande:
    Nja, alltså, om någonting som en familjemedlem gör skadar en annan, så visar man hänsyn, eftersom man vill att ens familj ska må bra. Problemlösning är en annan sak.

Oj, du har en väldigt udda definition på att skada någon. Gäller samma sak att sluta hälsa på släktingar med pälsdjur? Eller försöker man lösa det på ett annat sätt än att sluta träffas? I fallet med dotterns ridning så anser inte min man att det är någon större uppoffring att skippa bilen en eftermiddag i veckan. Han känner sig inte det minsta skadad av att ta cykeln eller benen till affären. Men om det är så du skulle känna, så är det självklart bäst att förbjuda ridningen. I vår familj försöker vi lösa det hela så att det blir bra för alla i familjen.
  • Aileen Allannah
    TantForm skrev 2013-08-11 22:39:28 följande:

Oj, du har en väldigt udda definition på att skada någon. Gäller samma sak att sluta hälsa på släktingar med pälsdjur? Eller försöker man lösa det på ett annat sätt än att sluta träffas? I fallet med dotterns ridning så anser inte min man att det är någon större uppoffring att skippa bilen en eftermiddag i veckan. Han känner sig inte det minsta skadad av att ta cykeln eller benen till affären. Men om det är så du skulle känna, så är det självklart bäst att förbjuda ridningen. I vår familj försöker vi lösa det hela så att det blir bra för alla i familjen.
    Jag tror inte att jag ska diskutera den saken med dig faktiskt, i och med att du verkar ha bestämt dig för hur jag är eller vad jag har för uppfattningar om saker och ting. Trevlig kväll!
  • Anonym (superallergisk)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-10 12:31:00 följande:
    men alltså - jag är bådekraftig allergiker och jobbar med hästar - ni blir ju inte automatiskt tvärsjuka bara för att ni kliver in i en hiss där hon åkt med möjliga stallkläder på sig. Allergier funkar inte så.

det är ju samma som att en nötallergiker inte skulle kunna gå på Ica o handla för kunden före kanske har köpt nötter o lagt på bandet.

Det där stämmer visserligen inte. Som nötallergiker kan det vara livsfarligt att gå på ICA.

Jag har fått en allergisk reaktion på en buss en gång och höll på att kvävas. Visade det sig sedan att det var en tjej som kom från stallet som hade vanliga jeans på sig. I vanliga fall när det kliver på någon med ridkläder på bussen (eller med djur) får jag gladeligen hoppa av. Både bussar och andra offentliga platser kan vara livsfarliga.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (superallergisk) skrev 2013-08-12 11:24:09 följande:

Det där stämmer visserligen inte. Som nötallergiker kan det vara livsfarligt att gå på ICA.
    Jag har fått en allergisk reaktion på en buss en gång och höll på att kvävas. Visade det sig sedan att det var en tjej som kom från stallet som hade vanliga jeans på sig. I vanliga fall när det kliver på någon med ridkläder på bussen (eller med djur) får jag gladeligen hoppa av. Både bussar och andra offentliga platser kan vara livsfarliga.
    Samma med nötallergi. Tidigare fick jag itne gå till jobbet i samam kläder som jag haft på mig under helgen om någon ätit jordnötter tex och jag suttit i samma soffa som denne. Vi hade en så pass allergisk person på jobbet då att denne utsattes för livsfara tom om någon öppnaden en påse relativt nära.
  • Anonym (hästtjejen)
    viktoria91 skrev 2013-08-11 06:40:40 följande:

Jag impregnerade inte täckena i torkrummet, det gjorde jag ute däremot fick dem torka i torkrummet. Är man allergisk mot nytvättade rena täcken är det inte mitt problem, inte om dem varit totalskitiga heller!
    Var skulle jag tvätta schabraken, lindor och skydd då? Hemma hos dig?

Det handlar inte om att man är allergisk mot nytvättade täcken. Innan täckena blir nytvättade är de otvättade. Om man håller på och stökar runt i tvättstugan med smutsiga lindor, täcken, schabrak etc så kommer det yra runt hästdamm och hår i tvättstugan, plus att nästa tvättarna blir håriga.

Det är varken mitt eller dina medhyresgästers problem hur du löser din hobby. Vettigast är att stallet har en tvättmaskin. Hästtäckena ska inte vara i tvättstugan och hästen ska inte stå i cykelförrådet.  
  • TantForm
    Aileen Allannah skrev 2013-08-11 23:09:46 följande:
    Jag tror inte att jag ska diskutera den saken med dig faktiskt, i och med att du verkar ha bestämt dig för hur jag är eller vad jag har för uppfattningar om saker och ting. Trevlig kväll!

Det var du som drog upp det hela till diskussion och kom med en snorkig kommentar. Den som inte har några argument brukar sällan vilja diskutera ...
Svar på tråden Stallkläder i tvättstugan