• Äldre 11 Aug 14:17
    3507 visningar
    25 svar
    25
    3507

    Tvillingar 2013

    jag fick tvillingar i mars och dem är nu lite över 5 månader. Just nu sover dem hela nätter(12 timmar) båda två och busar hela dagarna. Men början var inte direkt en dans på rosor så om man jämnför med början tills nu så är det ju som ett helt annat liv. 
    ni som fick tvillingar runt den tiden hur har ni det nu i jämnförelse med början och hur känner ni nu?
    berätta gärna om era rutiner och så. själv ahr jag sett till att ha strikta rutiner varje dag :) till exempel får inte tvillingarna vila i sängen om dem inte ska sova för natten på så sätt vet dem att när jag lägger ner dem där är det dags att sova för natten :D  

  • Svar på tråden Tvillingar 2013
  • Äldre 11 Aug 17:09
    #2

     


    Twinisar skrev 2013-08-11 15:23:43 följande:
    Följer,! kan jag kanske snappa upp ett och annat tips inför mina som snart kommer ;) hehe

    åh grattis! barn är det bästa som finns men det stämmer verkligen med att tvillingar är dubbel lycka men det är jobbigt också. bara att fråga om det är något du undrar :)

  • Äldre 12 Aug 15:01
    #7
    Erika1972 skrev 2013-08-11 21:14:01 följande:
    ....och vi lägger dem runt 19 tiden för natten.

    Sedan ger vi dem ett nattmål vid 23-tiden, men då vaknar de knappt till alls utan dricker i sömnen.

    De sover i en och samma spjälsäng, numera skavfötters, precis intill vår säng med en sida borttagen. Ibland vaknar de till på natten, då får de nappen och lite klapp och mys så de somnar om. Och vid 06 är det mat igen.

    Vore kul att höra mer från andra tvillingföräldrar!

    ja det låter som för mig då. jag ammade och gav ersättning i början varje gång så varje matning tog en timma och jag har också varit noga med att synka dem. dem har inte ätit utan varandra en enda gång. dem äter 7 10 13 16 19 och sen sover dem hela natten. dem sov i samma spjälsäng till dryga 3,5 månad men sen väckte dem varandra så nu sover en i spjälsäng vid mina fötter och en bredvid mig. vi har en upprepande kvällsrutin som kör varje kväll och då vet dem att det är dags att sova för natten :) det funkar jätte bra!
  • Äldre 13 Aug 22:09
    #11
    Twinisar skrev 2013-08-12 23:36:49 följande:
    Bra tips! Instruktionsvideo lät bra, fet ska jag koll ! Poängen är att jag måste lära mig att lyckas mata ensam, då pappan inte är med i bilden.. Hehe för att göra allt svårare såklart.. Men ska absolut gå in och kika ! :D

    Nu kommer jag med massa tips när det kommer till amning och matning ensam. Först vill jag bara säga att ge dig inte in i matningen och tänk att det ska vara lätt för det gjorde jag och ack vad jag fick om bakfoten. Men MAN KLARAR DET. Jag hade ju pappans hjälp mycket i början men sen vande jag snabbt mig vid att vara själv då han inte skulle få vara hemma längre. Hela tiden på BB bestämde jag mig för att dubbelamma och det gick bra men tvillingarna var inte starka alls och det var ett trix att bara få dem på plats när man skulle amma. Och dem var små så dem behövde ersättning redan på BB och dem visade mig hur jag skulle koppmata för att inte förstöra deras amning istället för flaska.. Vilket var typ det mest komplicerade hitills med barnen man ska liksom sitta och hälla ner maten typ. Så tänk på en sak att det är vad som känns mest bekvämt för dig som gäller och inte på BB eller BVC tycker du att det är lättare att ge flaska gör det. Jag gav upp och gav flaska efter en månad typ och dem ammade lika bra för det ammade tills barnen var 3 månader sen gick jag över till ersättning på fulltid. i början drack dem så lite så det gick bra ekonomiskt att köpa drikfärdig ersättning och då gick det snabbt varje gång dem skulle äta. Jag tog upp dem samtidigt varje gång det var dags att äta fick väcka dem mycket i början. La dem vid varsitt bröst och ammade satt aldrig bekvämt då jag inte hittade någon bra ammningskudde utan la ett täcke runt mig istället. Sen när dom druckit klart i typ15-20 min gjorde jag i ordning flaskor och la dem bredvid varandra lite upphöjt med huvudet en flaska var i munnen och sen matade jag bara. Nu gör jag samma sak varje gång dem ska äta. Gör i ordnig flasker lägger dem ner och matar samtidigt sen upp och rapa pussas och klara :) fråga vad du vill och när du vill. Hoppas du har hjälp och stöd av någon familje medlem i alla fall ! 
  • Äldre 14 Aug 14:32
    #15
    Twinisar skrev 2013-08-14 05:27:12 följande:
    Nej alltså jag har bara fått höra hur trixigt och hur ont det gör i början med amningen som tur är, så det är de ändå jag är en smula nojig över ;p men tänker att det får väll bli som det blir.. En kamp där man antingen lyckas eller ej ;p hahah tur så finns det ju flaskor och ersättning !

    Tack för allt de ska jag anteckna ner :) pumpade du någonting ? Jag har köpt pump, kudde flaskor haha allt iom att man lär behöva del amma/flaska..

    Jag har jättebra stöd från familj och vänner så jag är inte orolig.. Det lär inte bli lätt eller skojigt alla gånger men vafan, folk har klarat det på sämre förutsättningar än vad jag har förr så det löser sig :)

    Jag ska säga till dig att ta all hjälp och tips på bb som du kan det är en förberedelse för det nya livet! Jag pumpade inget faktiskt. handpumpade bara hade så mycket. Jag hade inge problem emd ömma bröstvårtor alls. kanske för att dom blev enorma och för att jag hade så mycket mjölk så barnen behövde aldrig kämpa ut något. hade inte större än b kupa men mjölk för 10 ungar typ. Jag hade dåligaste uplevelsen på bb fick bara vara kvar 3 dagar för att det var fullt så dem skickade hem mig med ungar som var underviktiga och visade små tecken på bilurubin testen osv min historia på BB är lång men man ska inte dra alla över en kant. Jag är bara 21 och var osäker på mig själv första veckan men sen funkade det på som det skulle. :)
  • Äldre 24 Aug 07:12
    #17
    Twinisar skrev 2013-08-14 18:24:24 följande:
    Ja de där med amningen är väll så väldigt väldigt olika.. Jag kör helt enkelt på
    Hoppas på de bästa
    Förvänta dig det värsta
    Och ta det som det kommer ;)
    Hm ja jag hoppas det inte blir fullt :/ skulle inte va kul !
    Jasså är du 21. Jag är 20 :)
    Vad är det ni har en eller tvåäggs ?
    Eller har jag frågar det ? Ja mitt minne sviktar lite nu :p haha

    Ja unga 21 men 22 om en vecka :) Vi har tvåäggstvillingar pojkar :)

    vet du vad du väntar? 
  • Äldre 27 Aug 11:20
    #19
    Twinisar skrev 2013-08-24 23:31:38 följande:
    Jag väntar inte längre :D

    Den 22/8 kl 00:09 föddes min flicka
    Melinda 50cm och 3045g
    00:22 föddes min pojke Victor
    52cm och 3810g

    Så imorgon ska vi få komma hem :) super less på sjukhus nu :D

    MEN OJ STORA DEM VAR GRATTIS!!!!!! en av varje , GUD VA KUL! GRATTIS GRATTIS. 

     
  • Äldre 27 Aug 11:20
    #20
    Twinisar skrev 2013-08-24 23:31:38 följande:
    Jag väntar inte längre :D

    Den 22/8 kl 00:09 föddes min flicka
    Melinda 50cm och 3045g
    00:22 föddes min pojke Victor
    52cm och 3810g

    Så imorgon ska vi få komma hem :) super less på sjukhus nu :D

    du får medela hur det går!!
  • Äldre 29 Aug 20:02
    #22
    Twinisar skrev 2013-08-27 21:07:14 följande:
    Nu är dom 5 dygn.. Fått namnen Melinda och Victor.. Haha dom är bedårande och jag är tokig i dom ! Mjölktuttarna gör svinont.. Melinda är superduktig och suger direkt, Victor däremot har problem varannan gång och oftast oftast får jag lura honom till att greppa.. :/ lite frustrerande men jag lär väll mig att slappna av och inte ha så höga krav snart,, nu ammar jag 20/20 och ger 70ml ersättning efter , var tredje timma ungefär :) skriver även matprotokoll så jag kan hålla tid på när, vad och hur mycket :)

    Ja men vad kul att det går bra då. förstår det . dubbelammar du? flaskar du? :D det gjorde jag också ett bra tag :D
  • Äldre 30 Aug 09:28
    #24
    Twinisar skrev 2013-08-29 20:12:30 följande:
    Ammar ca 20 min sen ger jag ersättning efteråt.. :) Victor är gladare i flaskan än i tutten tyvärr.. Ganska jobbigt när jag så gärna vill dubbelamma.. Hehe

    Juliamedfler - hur gjorde du i början med dubbelamningen och flaskan ? Gick det bra ? Varför slutade du ?

    Jag dubbelammade hur jobbiggt och bökigt det än var.. och bökigt var det i två-tre veckor men sen hittade både jag och barnen tekniken. ammade i 3 månader för mjölken började sina ( mycket stress) och det var jobbigt att amma och flaska varje gång dem skulle äta. varje matning tog 1 timma. sen när jag bytte till endast flaska tog det bara 10 min sen klart. Jag la dem med huvudet framåt och fötterna bak mot ryggen varje gång. det funkade bäst för mig. speciellt sen när dem blir lite större då får dom inte plats att ligga omlopp :) dem har alltid gillat flaska men jag hade inget problem att hoppa emellan. men bröstet måste dem ju suga sig fast och fortsätta suga. med flaska kommer det ju själv nästan och den är ju i munnen hela tiden därför tror jag att dem tycker att det är så mycket lättare!
Svar på tråden Tvillingar 2013