• studen­tska
    Äldre 11 Aug 19:53
    8904 visningar
    21 svar
    21
    8904

    Vi som älskar att resa!

    Berlin och Barcelona är definitivt två städer som jag gärna åker tillbaka till. Berlin med öst- och väst och med all sin historia tyckte jag var fantastiskt att se och uppleva även om det naturligtvis rymmer många tragiska öden med speciellt i gamla Östberlin och Tyskland överhuvudtaget med nazismen. Om det är nån som funderar på att åka dit så kan jag verkligen rekommendera en guidetur med insider tour Berlin med kunniga och engagerade guider och guideturer med olika inriktningar. Vår varade i nästan 7 timmar med en lunchpaus på 30 minuter så bra skor och vattenflaska om det är varmt rekommenderas.Att gå runt i en stad gör att man ser så mycket mer än att åka nån hop on hop off buss eller liknande. Dessutom var det trevliga människor med på guideturen och jag pratade med folk från alla delar av världen. Dock bara turer på engelska och en hel del andra språk men ej svenska.

     Barcelona är en så underbar levande stad med sina små tapasställen, mycket arkitekttur, närheten till ett vindistrikt och att en storstad även har en härlig strand att erbjuda med underbara bad gör att den staden har allt för mig. Nice var trevligt med sin närhet till Monaco och Cannes och mycket enkelt och billigt att ta sig runt i regionen utan bil. Malaga är en annan trevlig stad som jag gärna återvänder till.

    Jag har inget drömresemål men vet att jag hellre lägger pengar på många kortare resor där jag får uppleva många olika städer och länder, gärna i Europa, än att ha nåt jättedyrt drömresemål. Jag tror också det är lätt att göra sig stora drömmar om ett ställe eller ett land och sen när man kommer dit så kanske det ändå leder till besvikelse just för att man byggt upp en dröm kring det och så visar det sig vara nåt helt annat i verkligheten. Då är det mycket roligare tycker jag att boka nåt relativt spontant och sen uppleva staden på plats utan att ha bestämt vad man ska göra och se. Sen åker jag gärna tillbaka till städer som jag gillar för att ta reda på mer och se mer av den.

  • studen­tska
    Äldre 12 Aug 19:40
    #14
    Dina08 skrev 2013-08-11 23:55:43 följande:
    En bra resa ska man ha gott om tid på sig (solsemester 2 veckor, storstad gärna en vecka) och kombinera upptäckande med att bara njuta och ta in omgivningen. En viktig sak är hur trevliga invånarna är och att det går att kommunicera med dem.
    Ja där håller jag helt med, tid är viktigt! Vill också kunna kombinera upptäckande med njutning. Jag har aldrig sett nån mening med att åka tre dagar till en storstad usch vad stressigt. Men det är alltså min upplevelse och andra tycker säkert att det är helt underbart och har man en tight ekonomi så kanske två nätter är lyx.
Svar på tråden Vi som älskar att resa!