• tooschoolforcool

Vunnit en safir på eBay...vad tror ni?

Har blivit lite "hookad" på eBay auktioner. Vann nyss en äkta Ceylon star safir för endast 41 dollar, På 2,6 karat. Den kommer med ett certifikat. Retail värde är på över 3000 dollar.
    Ok, 41 dollar är ju ingen förmögenhet direkt, så även om allt bara är bluff så går man ju inte under ändå. MEN, ~kan~ man lita på eBay, det som sägs, eller är det mycket falskt som säljs när det påstås vara äkta?
    Vad jag inte fattar är varför det säljs otroliga dyrbara ädelstenar för småpotatis, när det skulle kunna säljas på tio ggr mer?
    Nu får jag ju ett certifikat ( som jag fö betalade 5 dollar extra för) men det skulle ju kunna vara bluff det med? Säljaren var en juvelbutik som ligger i Kanada ( bor i USA)
    är inte så påläst om eBay ännu, men säg att jag tar denna safir till en juvelerare här och får bekräftat att den är falsk, kan man då få pengarna tillbaka iom eBay skydd? Eller kan det vara så att dessa säljare "försvinner" ( byter namn)?
    Är det mycket skit på eBay?

• Svar på tråden Vunnit en safir på eBay...vad tror ni?
  • Indiansommar

Har inte köpt så mycket på ebay, men väl tradera som är en svensk motsvarighet. Och man ska räkna med att allt är falskt tycker jag, ytterst få gånger som man får äkta varor i alla fall vad gäller, solglasögon, väskor mm speciellt om de skickas från asien. Jo, de brukar vara äkta om de är begagnade!! Har aldrig köpt ädelstenar så det har jag inte en aning om om de brukar vara äkta eller fake...

• Anonym (så)

Tja, du har köpt något som är värt 20.000 kr för 250 kr, vad tror du själv?

• viseversa

Jag har köpt TVÅ opaler på tradera. Den ena ville jag sätta i ett smycke. Skickade dom
    båda på analys för att kolla om dom var naturliga(äkta ej tillverkade) vilket det visade sig att dom VAR. Köpte dom för ca 600-700 kr styck och dom har ett värde på ca 2500:- för den ena och 3500:- för den andra beroende på en massa saker som storlek sort klarhet färger mm mm. Nu har jag även satt den andra i ett smycke som är såå vackert.

• viseversa

Men visst en hel del är falskt. Det är ju lite att man köper/budar på egen risk. Att få tillbaka pengar är väldigt svårt tror jag.

• viseversa

Dock räknade jag med att dom kunde vara falska när jag köpte dom. Men dom är såå vackra att jag ändå hade satt dom i smycken.

• tooschoolforcool
    viseversa skrev 2013-08-11 22:28:29 följande:
    Jag har köpt TVÅ opaler på tradera. Den ena ville jag sätta i ett smycke. Skickade dom båda på analys för att kolla om dom var naturliga(äkta ej tillverkade) vilket det visade sig att dom VAR. Köpte dom för ca 600-700 kr styck och dom har ett värde på ca 2500:- för den ena och 3500:- för den andra beroende på en massa saker som storlek sort klarhet färger mm mm. Nu har jag även satt den andra i ett smycke som är såå vackert.

Fantastiskt! :) Så det FINNS alltså en glimma av hopp!
  • tooschoolforcool
    viseversa skrev 2013-08-11 22:31:06 följande:
    Dock räknade jag med att dom kunde vara falska när jag köpte dom. Men dom är såå vackra att jag ändå hade satt dom i smycken.

Jo, jag räknar också med att det inte är äkta. Hade tex aldrig betalat det sk "fulla värdet" på flera tusen. Nu handlar det ju om korvören i jämförelse, så det blir ju nästan som ett spännande lotteri. Denna juvelerare jag nu köpt av har 100% garanti och man har en viss tid på sig att analysera stenarna hos erkänd gemolog och man får pengarna tillbaks om den visar sig vara mindre värd än vad han påstått. Och han har 100% satisfaction reputation, enligt vad köpare bedömt honom. Så jag hoppas, hoppas! :) Fin är den i alla fall.

Bjöd och vann även 26,6 karat lösa safirer ( varav en är en Ceylon star) som är uttagna ur ringar för endast 20 dollar. Dock inte av samma säljare. Har inte den blekaste aning om de är äkta som det påstås, men fina är dom och jag gillar blingbling. Kanske jag går nån dag och värderar dom och får se om man haft tur.
  • tooschoolforcool
    Indiansommar skrev 2013-08-11 22:22:41 följande:
    Har inte köpt så mycket på ebay, men väl tradera som är en svensk motsvarighet. Och man ska räkna med att allt är falskt tycker jag, ytterst få gånger som man får äkta varor i alla fall vad gäller, solglasögon, väskor mm speciellt om de skickas från asien. Jo, de brukar vara äkta om de är begagnade!! Har aldrig köpt ädelstenar så det har jag inte en aning om om de brukar vara äkta eller fake...

Ja, Kina litar jag inte heller ett dyft på och shipping brukar ta år och dar, så jag köper knappt därifrån alls.
  • tooschoolforcool
    Anonym (så) skrev 2013-08-11 22:27:25 följande:
    Tja, du har köpt något som är värt 20.000 kr för 250 kr, vad tror du själv?

Det jag VILL tro på är ju att detta är sanningen så klart, haha!
  • Anonym (!)

Köpte ett set med två ringar för 2 700, värderade dem hemma till 20 500.

• Anonym (så)
    tooschoolforcool skrev 2013-08-11 23:25:04 följande:

Det jag VILL tro på är ju att detta är sanningen så klart, haha!
    Jo, det är klart att man vill men hur troligt är det att man får något äkta för 1,2% av värdet? Finns ju ingen rimlig anledning att sälja något så billigt. Det är liksom 98,8% "rabatt"
  • tooschoolforcool
    Anonym (så) skrev 2013-08-11 23:45:27 följande:
    Jo, det är klart att man vill men hur troligt är det att man får något äkta för 1,2% av värdet? Finns ju ingen rimlig anledning att sälja något så billigt. Det är liksom 98,8% "rabatt"

Jo, det är ju just den detaljen som får mig att tveka...
  • tooschoolforcool
    tooschoolforcool skrev 2013-08-11 23:48:53 följande:
    Jo, det är ju just den detaljen som får mig att tveka...

Tvivla, skulle det ju naturligt vis stå...
  • viseversa

Ts kolla på opal på ebay. Finns ingen vackrare sten om du gillar bling. Ebay har MASSOR av opaler.

• Anonym (Snipe)

Det är ju halva grejen med Ebay, att det kan vara the real deal man köper, eller krams från Shanghai Skål

• tooschoolforcool
    viseversa skrev 2013-08-12 01:13:02 följande:
    Ts kolla på opal på ebay. Finns ingen vackrare sten om du gillar bling. Ebay har MASSOR av opaler.

Ok, det ska jag göra! :) Har du köpt en opal som var äkta, dvs har du haft tur?
  • Klotjohan

Överlag brukar Ebay vara seriöst. Sen finns det undantag med kinesiska säljare som säljer frö till växter som inte går att fröföröka som infärgade rosor i alla regnbågens färger... 

Vi fick gamla smycken värderade för ett tag sedan och det skiljer ibland mycket på hur en juvelerare och ett auktionshus t.ex värderar smycken. Juveleraren ser till material, råvarukostnad och arbetskostnad och ser försäljningsvärdet baserat på det medans ett auktionshus ser marknadsvärdet vad folk faktiskt är beredda att betala och ibland ger de mycket mindre än man tror för att även om det är ädla metaller och ädelstenar så kanske det helt enkelt inte faller folk i smaken och då betalar ingen heller och värdet är likna med noll.  
    Det är möjligt att stenar direkt från ursprungslandet är betydligt billigare än vad de vore här på marknaden. Men man ska nog kolla certifikaten så de inte är fejk och kolla säljarens omdöme innan man köper.

• tooschoolforcool
    Klotjohan skrev 2013-08-12 02:05:26 följande:
    Överlag brukar Ebay vara seriöst. Sen finns det undantag med kinesiska säljare som säljer frö till växter som inte går att fröföröka som infärgade rosor i alla regnbågens färger...  Vi fick gamla smycken värderade för ett tag sedan och det skiljer ibland mycket på hur en juvelerare och ett auktionshus t.ex värderar smycken. Juveleraren ser till material, råvarukostnad och arbetskostnad och ser försäljningsvärdet baserat på det medans ett auktionshus ser marknadsvärdet vad folk faktiskt är beredda att betala och ibland ger de mycket mindre än man tror för att även om det är ädla metaller och ädelstenar så kanske det helt enkelt inte faller folk i smaken och då betalar ingen heller och värdet är likna med noll.   Det är möjligt att stenar direkt från ursprungslandet är betydligt billigare än vad de vore här på marknaden. Men man ska nog kolla certifikaten så de inte är fejk och kolla säljarens omdöme innan man köper.  

Ok. Men hur kollar man certifikat innan man fått det och även efter? Hur vet man om det är äkta? Och enligt omdömet på eBay, från andra kunder, är denna säljare 100%. Han påstår även att utöver försäljningsvärdet brukar denna sten överstiga det mycket mer genom auktion. Låter nästan lite för bra för att vara sant...som sagt, varför "ger" dom bort dessa dyrgripar? Men, om det stämmer tackar jag ju så klart och tar emot. Och, det är ju liksom lite kul och spännande, just för att man inte spenderar så mycket pengar. Och, dom är ju fina. Om inget annat så har man ju en fin glasförsamling som man kan låta barnbarnen leka med en vacker dag, lol.
  • Ascendere
    tooschoolforcool skrev 2013-08-11 22:15:10 följande:
    Har blivit lite "hookad" på eBay auktioner. Vann nyss en äkta Ceylon star safir för endast 41 dollar, På 2,6 karat. Den kommer med ett certifikat. Retail värde är på över 3000 dollar.
    Ok, 41 dollar är ju ingen förmögenhet direkt, så även om allt bara är bluff så går man ju inte under ändå. MEN, ~kan~ man lita på eBay, det som sägs, eller är det mycket falskt som säljs när det påstås vara äkta?
    Vad jag inte fattar är varför det säljs otroliga dyrbara ädelstenar för småpotatis, när det skulle kunna säljas på tio ggr mer?
    Nu får jag ju ett certifikat ( som jag fö betalade 5 dollar extra för) men det skulle ju kunna vara bluff det med? Säljaren var en juvelbutik som ligger i Kanada ( bor i USA)
    är inte så påläst om eBay ännu, men säg att jag tar denna safir till en juvelerare här och får bekräftat att den är falsk, kan man då få pengarna tillbaka iom eBay skydd? Eller kan det vara så att dessa säljare "försvinner" ( byter namn)?
    Är det mycket skit på eBay?
    Utgå från tumregeln att om något låter alltför bra för att vara sant så är det antagligen inte sant heller.
Svar på tråden Vunnit en safir på eBay...vad tror ni?