• Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 08:46
    65160 visningar
    26 svar
    26
    65160

    Viktnedgång med periodisk fasta 16:8, 18:6

    Kan vi inte blåsa liv i denna tråd?

  • Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 11:14
    #12
    BeccaStina skrev 2014-02-12 11:09:58 följande:
    Hejsan!

    Får jag vara med?

    Jag kombinerar 16:8 med LCHF och än så länge fungerar det jätte bra då jag inte är någon frukost människa :)

    Hej!

    Jag är jättenyfiken på denna "metod" med 16:8 fasta. Kan du berätta hur du lägger upp det och om det syns på vågen?
  • Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 12:43
    #14
    BeccaStina skrev 2014-02-12 11:56:26 följande:
    Hejsan!

    Igentligen är det inte så kompliserat som man först tror när man hör om alla dess förkortningar, LCHF äter jag då jag har en känslig mage och lätt svullnar upp och får ont i magen, då framförallt av bröd och pasta.
    16:8 följer jag nästan automatiskt då jag avskyr att äta frukost. 16:8 innebär att du har en fasta period på 16 timmar där du bara dricker vatten/te/kaffe och har ett äta fönster på 8 timmar om dagen och det är där LCHF kommer in för mig.

    Min dag kan se ut så här: (tänk på att detta är en jobb dag och jag arbetar på ett kontor så jag gör inte av med så mycket energi)

    Frukost - Te eller kaffe
    Lunch vid kl 11.00: Matlåda från gårdagens LCHF middag eller en kycklingsallad på jobbet, Kaffe till efterrätt
    fika kl 14.00 - Te eller Kaffe med lite rostade kokosflarn (om jag vill ha något litet att tugga på)
    Middag kl 17.30 - Valfri LCHF måltid.

    För att lära mig att kontrollera mitt matintag och inte överäta så som jag brukar så dricker jag mycket vatten, framför allt i början tills man har kommit in bra i rutinerna. Men vatten är alltid bra så det försöker jag att få i mig ordentligt både till och mellan måltiderna :)

    Är middagen inte tillräckligt så kan jag äta en snabb micro macka alla LCHF på mandelmjöl med bregott och ost till kvällsmat men då får jag se med mitt samvete om jag är hungrig eller sugen, för det är inte roligt att flytta lunchen några timmar för att jag äter för sent på kvällen så det är väldigt sällan jag äter kvällsmat då det inte är värt det, istället så försöker jag tänka på att äta mig ordentligt mätt på middagen så jag står mig hela kvällen :)


    Jag blir verkligen supernyfiken på detta! LCHF, 5;2, Gi, Viktväktarna, Isodieten är metoder jag testat... Nu vill jag testa 16:8. Jag testar i en vecka för att se hur jag mår. Jag vill inte må dåligt av en kosthållning, då tryter motivationen.

    Jag funkar så att oavsett hur mycket/lite jag äter till frukost så är jag ändå vrålhungrig till lunch, så då kan jag ju likabra strunta i den måltiden. Middag äter jag gärna vid 18,30 tiden. Jag vill gärna lägga ner mycket tid och energi på middagen, älskar att laga mat, och då blir det gärna lite senare. Så det känns som att detta passar mig perfekt.

    Jag tänker att mitt ätmönster skall vara mellan 12-20. 
  • Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 12:56
    #15

    Ni 16:8 kunniga, vad tror ni om detta;

    08.00; En kopp svart kaffe
    12.00: En rejälare lunch. Exempelvis bestående av kycklingwook med blandade grönsaker och råris. Wokar detta i en marinad på olja, soya, ingefära, citron och koriander. 
    15.00; Fika på någon frukt eller en näve nötter. Kaffe med mjölk
    18.30-19.00 tiden: Middag, liknande lunchen.
    20.00: En kopp grönt the med mjölk

    Vad tror ni? 

  • Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 13:05
    #17
    BeccaStina skrev 2014-02-12 12:57:14 följande:
    Jag tycker det låter bra, det viktigaste är att det känns lätt, gör det inte det så kommer man sluta försöka jag vet precis för jag är likadan men det är ändå viktig att inte ge upp med en gång :) och tänk ändå på att inte överdriva mängden mat på kvällen, man skall inte kompensera maten som man inte äter (ex frukosten) för då gör det ingen skillnad.
    Precis. Jag tänker försöka hålla mig till runt 1500 kalorier om dagen. Att ha det som riktmärke känns bra. 
  • Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 17:05
    #18

    Läste någonstans att man skulle köra 16:8 metoden 3-6 dagar i veckan... Kör ni varje dag?

  • Pingu2­014
    Äldre 12 Feb 22:14
    #20

    Hur gör ni när det är dags för fest? Avstår ni alltid från alkohol?

  • Pingu2­014
    Äldre 13 Feb 09:08
    #21

    Japp, första dagen idag!

    Tog en liiiiiten kopp kaffe i morse med 1 msk lättmjölk. Nu sitter jag och smuttar på vatten innehållande;
    Grönt te
    Ingefära
    Kanelstånd
    1 liten citronskiva.

    Känner ingen som helst hunger än, vet dock att den kommer om ca 1,5 timme, men då är det ju inte lånkt kvar till 12

    Känns som att man kan leva med detta faktist, att inte äta frukost. För mig är det lättare rent mentalt att vara lite hungrig innan lunch, än att som när jag kör 5:2 vara konstant hungrig från 11 till läggdags.

    Får se hur detta känns om några dagar. På lördag skall vi ha vänner på middag, och då bryter jag min fasta. Jag kommer att hålla mig till att inte äta frukost på lördagen, men lär ju både äta efterrätt och dricka vin efter 20. Men sen på söndagen fastar jag till 12 och äter till 20 som vanligt.

    Wish me luck

  • Pingu2­014
    Äldre 13 Feb 09:08
    #22

    Kanelstång skall där stå

  • Pingu2­014
    Äldre 14 Feb 09:19
    #23

    Dog tråden helt?

Svar på tråden Viktnedgång med periodisk fasta 16:8, 18:6