• Siri29

    Kan det vara tankarna som påverkar?

    Hur påverkar våra tankar fertiliteten?

    Om man tror att man ska bli gravid snabbt - blir man det då?
    Och om man oroar sig för att det ska ta tid - tar det också längre tid då?
    Jag tänker särskilt när det gäller alla som inte fått nån förklaring till att det inte tagit sig ännu. 

    Mina vänner som tagit för givet att de inte har några fertilitesproblem blir alla gravida på en gång...     
     

  • Svar på tråden Kan det vara tankarna som påverkar?
  • Siri29
    Jacqueline skrev 2013-08-15 10:22:25 följande:
    Skulle ju vara världens bästa preventivmedel om det fanns någon sanning i det

    Jo, men jag menar mer den typen av jobbiga ångestfyllda tankar som man har svårt att släppa.

    Den som är helt öevrtygad om att den kommer bli gravid snabbt kan nog inte på riktigt tänka att den inte ska bli det. Det är ju liksom inte en grundad tanke, eller hur jag ska uttrycka mig.  
  • Annelie 76

    Om tankar hade med saken att göra skulle det inte finnas några oönskade barn... Om stress hade med saken att göra skulle det inte bli några barn av våldtäkter och inte heller i krigsdrabbade områden eller där det är svält...

    Att infertilitet kan vara "oförklarlig" beror på att vi helt enkelt inte vet ännu allt som kan spela in när det gäller ägg/spermietillverkning, befruktning och graviditet. Kollar man noga på vetenskapen kring "läkarvetenskapen" ser man att vi kanske kan 30-50% om hur kroppen fungerar, resten är okänt. Detta gäller även barnalstring. 

  • Siri29

    Jag menar mer att det kanske blir nån blockering om man är orolig för att det inte ska bli något. Inte att allmän stress påverkar.

  • Annelie 76
    Siri29 skrev 2013-08-15 11:48:21 följande:
    Jag menar mer att det kanske blir nån blockering om man är orolig för att det inte ska bli något. Inte att allmän stress påverkar.
    Som sagt, hade det funkat så skulle det finnas mycket färre barn.
  • Siri29

    Men det finns ju faktiskt forskning som visar att hypnos kan förbättra IVF-resultat.

  • Annelie 76
    Siri29 skrev 2013-08-15 13:07:37 följande:
    Men det finns ju faktiskt forskning som visar att hypnos kan förbättra IVF-resultat.
    Har du länkar till den?
  • Annelie 76

    Som det står i BBC-artikeln så har de sett till att de får de resultat de vill ha. Det är inte bra forskning.

  • Siri29
    Annelie 76 skrev 2013-08-15 16:16:46 följande:
    Som det står i BBC-artikeln så har de sett till att de får de resultat de vill ha. Det är inte bra forskning.

    Får jag fråga, ogillar du tanken på att det skulle vara så att tankarna kan påverka?
Svar på tråden Kan det vara tankarna som påverkar?