• Äldre 16 Aug 14:08
    41982 visningar
    255 svar
    255
    41982

    Mitt barnbarn liknar bara sin mamma

    Jag har bara läst alla dina inlägg TS. 

    Alltså, jag kan inte låta bli att tänka att du själv har en stor skuld i att du är i denna soppa! Varför - varför - frågar jag mig - har du bara gått omkring i typ 10 år och bara låtsas som att allt är frid och fröjd? Vad i hela friden går det ut på??

    Om din svärdotter exempelvis går in till dig med en extranyckel och du inte tycker det är ok, varför i hela friden säger du då inte det??? Vad vinner du på att hålla på och undertrycka dina riktiga tankar och känslor, och låtsas som att ni allesammans är en stor glad familj?

    Och om ditt barnbarn nu är exempelvis elak mot andra barn på en lekplats, och mamman inte reagerar, är du då inte närmast skyldig ditt barnbarn att säga något? Att som hans farmor också bjuda in i hans uppfostran om andra sätt att vara på och sätt att se på saker och ting?

    Och om din svärdotter konstant säger saker som du tar illa upp omkring, jag speak up då för guds skull kvinna??

    Jag är ledsen, men jag har alltså enormt svårt att få sympati för dig här. Med mindre du är ärlig med din egna familj om hur du uppfattar saker, hur kan du då förvänta dig att saker och ting då någonsin kan förändras? Om din svärdotter bara hade fått veta att det inte var ok att gå in hos dig själv, och du sagt det. Vem säger att hon då inte bara hade sagt "Shit förlåt! det var fel av mig att tro det" och så hade du haft det ok med det, och hon hade inte gjort det mer. Hur skall hon kunna veta det om du inte säger det?

    Uppenbarligen så tror de ju på den "fars" du spelar... så med andra ord är det då inte konstigt att de gärna vill att du är mer med barnet, då de utgår från att du tycker om det. Varför skulle de inte det, om du aldrig gett uttryck för nåt annat?

    Nejdu, jag tycker du låter som en otroligt feg person... och jag tycker att det är ditt egna fel att du är i den situation du är i.

    Utöver det så menar jag att dessa motståndskänslor som du har mot din svärdotter, som du aldrig sagt högt eller sagt nåt om till henne, ligger bara inne och ulmar inne i dig utan att hon ens vet om det. Antagligen har det gått så långt att hon intet rätt kan göra. ALLT med henne är fel, och hon har aldrig haft en chans att be om ursäkt, göra nåt på ett annat vis, eller ens vetat om att det är det du tyckt om henne.

    OCH inte nog med det så tror jag att du så projicerar dessa icke bearbetade känslor med din svärdotter på ditt stackars barnbarn. Som är totalt oskyldig i sammanhanget, men får lida för att du har en massa olösta issues med hans mamma som du aldrig vågat ta tag i.  

    Så jag säger till dig farmor - att om du verkligen vill göra något gott för din son och hans familj så fu--ing få tummen ur och säg vad du har på hjärtat. Det är du själv som skapat denna situation, i ditt felvridna sätt att prova att göra rätt så har du i åratal gjort SÅ fel. 

  • Äldre 16 Aug 17:21
    Anonym (Farmor) skrev 2013-08-16 14:29:09 följande:
    Det här är nackdelen med att skapa en tråd, jag skulle helst vilja avhålla mig från att vara ytterligare aktiv i den men det blir svårt när felaktigheter som det du skriver här dyker upp. Det känns på något sätt lätt obehagligt om människor kanske bara läser det du skrivit i ditt inlägg och tror att det är så det förhåller sig. 

    När min sonhustru självsvåldigt lade beslag på en av mina nycklar så vidtalade jag förstås henne att jag ville ha den tillbaka. Vad får dig att dra slutsatsen att jag inte sa något om det?

    När barnet är elakt mot andra barn har jag förstås reagerat. Det som är JOBBIGT är att jag får oerhört mycket ovett av sonens hustru efteråt och ibland också framför andra människor och värre ändå; framför barnet. Vad får dig att tro att jag inte sagt något? 

    Jag har bemött saker min sonhustru sagt, Självfallet har jag gjort det. Det som är JOBBIGT och oerhört påfrestande är att samtidigt som hon vill kunna vara rak (hon tycker att hon rak, jag tycker att hon är mycket otrevlig) så klarar hon inte alls av att någon bemöter det hon säger varför hon blir otroligt upprörd, arg och utagerande. Jag berättar ju här att jag på något sätt verkligen är i absoluta närheten av min egen smärtgräns. Varför tror du att jag inte bemött något av det hon vräkt ur sig genom åren? Tror du det för att jag inte explicit har sagt till henne att jag finner henne och tyvärr också barnet osympatiska? Det är förstås en helt annan sak att göra det, jag har ju skrivit tidigare att jag inte önskar såra någon. 

    Du skriver att du har svårt att sympatisera med mig. Du skriver att jag är en feg person. Du skriver till och med att min sonhustru aldrig ens fått en chans att be om ursäkt, inget av det är korrekt mer än det förstnämnda. Eller, jag är kanske ingen MODIG person men jag är heller inte feg. Jag vill däremot inte leva i den sortens enorma känsloutspel och kontroverser som uppstår i kontakterna med sonhustrun. Chans att be om ursäkt har det funnits en uppsjö av, men jag har ingen anledning alls att tro att det ens slagit henne. Hon tycker vad jag vet aldrig att hon gör något fel. 
    Men ok, det då förhåller sig såsom du skriver så är det ju en sak som inte passar ihop. Om din svärdotter skulle varit så medveten om hur det förhåller sig mellan er, varför skulle hon då önska att du var ännu mer involverad i era liv än vad du redan är? Som du ju skriver att du gärna vill. 

    Så nånstans, så har jag  svårt att tro på det du säger. Det känns snarare som att du är en person som inte vill stöta dig med familjen, som du ju också skriver om och om igen. Och jag får känslan av att du upplever det som att du kanske har sagt vissa saker men att ingen lyssnar. Men jag tänker då - om du hela tiden upplever att ingen lyssnar eller förstå vad du verkar uttrycka - kan det då inte vara så att du kanske inte har sagt det tillräckligt tydligt?  

    Om du skulle beskriva den känsla du har för din svärdotter som att "hon är osympatisk" så kan jag faktiskt inte förstå varför du inte skulle kunna säga det till henne och ta en snack om det, och reda ut lite saker en gång för alla. Det är då en annan sak om du hatar henne eller liknande, men att "du finner henne osympatisk" kan jag inte förstå varför du inte kan säga över en kopp kaffe och en snack?  

    Sen tänker jag också lite att om du ändå är på din smärtgräns, så att du kanske överväger att kanske till och med bryta kontakt eller del av den på nåt sätt för din egna skull - så kan jag inte se vad du har att förlora på att ta ett snack med dem?

    Sen är jag också intresserad i dina tankar omkring min teori om att du faktiskt "odlar" dessa känslor omkring din svärdotter där de nu är på väg att bubbla över (för att du inte får utlöp för dem), och att du också sen har lyckats att projicera dessa på barnbarnet utan att verka så medveten omkring det?  
  • Äldre 19 Aug 14:51
    Anonym (Farmor) skrev 2013-08-16 21:55:53 följande:
    Ja, jag vet inte men jag undrar: är du verkligen intresserad eller vill du bara ha rätt i det du antar, tror och tycker? För jag tycker inte att det verkar som om du läst och förstått vad det är jag försöker berätta. Vad är det som inte passar? Jag har bemött sonhustrun och fått på skallen för det. Jag har INTE explicit sagt att jag ogillar henne, jag har förhållit mig saklig och bemött saker undan för undan. 

    Du verkar inte alls förstå att det här INTE är en person som man sitter ner med över en kaffe och i en dialog ger och tar vad gäller de synpunkter man kan ha gällande den inbördes relationen eller något annat. Om så varit fallet så hade vi haft den sortens fikastunder redan. Jag förstår inte varför du önskar göra om mig och henne till några vi inte är? Jag vet heller inte varför du skriver att jag överväger att bryta kontakten? Jag försöker hitta ett sätt att bibehålla kontakten på en nivå som jag med möda klarar av. Jag försöker att göra det på ett sätt som inte sårar någon. Jag är, trots allt, RÄDD om barnet - begriper du verkligen inte det?

    Jag är inte på väg att bubbla över. Inte alls. Jag förstår inte ens hur jag förväntas bemöta den här sortens egna uppfinningar. Känns det inte märkligt alls för dig att tillskriva mig en massa saker som jag över huvud taget aldrig skrivit mycket mindre känt, sagt, gjort eller upplevt?  
    Det jag grundläggande är ute efter är att undersöka om jag tror på det du skriver. Och det menar jag inte i den bemärkelsen av att du ljuger, det tror jag absolut inte. Men kan det vara så att det finns 2, eller kanske till och med 3 sidor av denna sak (vilket det ju väldigt ofta finns när det kommer till mänskliga relationer och konflikter, speciellt på FL där vi alltid bara får en sida av saken). Sen får du ju tro vad du vill, men jag är inte ute efter att provocera dig, bara att vinkla saker och ting från lite olika håll. 

    Tills vidare så tror jag att du säkert är en vettig person, men jag tror fortfarande att det ligger en hund begraven. Anledningen till att jag tro det är för att du själv har skrivit att du är feg, och också att du låter som en person där gärna åtager dig en form för offerroll. Du låter bitter över situationen, Im sorry to say. Sen är det ju inte konstigt att du är bitter som så... Du älskar uppenbarligen din son, men tycker han har valt helt fel, och du är inte säker på att han är lycklig låter det som. Även om han själv verkar hävda att han är det, så ifrågasätter du uppenbarligen detta. Utöver det så har du enligt mig projicerat dina känslor för svärdottern på barnbarnet. Jag tycker också det är rätt intressant hur du konsekvent använder titeln "sonhustrun" istället för svärdotter. 

    Detta är ju någonting som uppenbarligen har pågått i lång tid, minst 9 år. Och 9 år av oro för din son, tvingas att umgås med nån du inte tycker om, och besvikelse över att det barnbarn du säkert länge önskat dig inte blev det barnbarn du önskat dig... vad gör det vid en person? I mina öron låter det som att det gör en person rätt bitter. Du verkar helt ha uppgivit att ändra på sakerna som de är, och alla dina frågor handlar snarare om hur du skall kunna "genomleva" situationen som den är. Hur du skall göra för att "hålla ut". Hur deprimerande låter inte det? tänker jag. Du låter som en som givit upp. 

    Och där tänker jag - det är en sak att du accepterat att du och svärdottern nog inte kommer bli polare. Men det är en annan sak att du accepterat att du inte "anser ditt barnbarn för sympatiskt". Du är ju uppenbarligen en hängiven och kärleksfull mor till din son, så således så verkar du ju vara en person som skulle uppskatta och älska ett barnbarn... tänker du verkligen bara acceptera det som det är? Och inte nog med det, du vill ha tips om hur du kan vara MINDRE involverad för att inte överskrida din smärtgräns?

    Jag ifrågasätter 2 saker när jag läser det du skriver. 1. Att du faktiskt har provat att lösa situationen med din svärdotter och barnbarn, och verkligen provat att göra allt i din makt för att er relation skall vara så ärlig, öppen och bra som möjligt. 2. Varför i hela friden du, till trots av att jag inte tror att du egentligen har provat allt, ändå ger upp - speciellt med barnbarnet. Hur kan man uppge något av så stor vikt och bara vilja gå hem och lägga sig och vara i fred?  
  • Äldre 20 Aug 09:56
    Anonym (Farmor) skrev 2013-08-20 08:54:31 följande:
    Nu har jag tid över och ska försöka svara på en del av det som skrivits.

    Jag är inte bitter. Jag känner mig i alla fall inte bitter. Om jag hade gjort "allt" (vad är allt och hur vet någon att den gjort precis allt?) och inte tillerkänt mig mina egna gränser så hade jag kanske blivit bitter, det vet jag inte. Om mitt liv inte haft något annat innehåll så hade jag kanske också blivit bitter, men jag lever ett bra liv. Det är, och har aldrig varit, utan sorger och en del besvär, men vilket liv är det? Jag tycker trots det att det är ett bra liv. Det har ett innehåll jag tycker om och som jag upplever som stimulerande och det är mitt.

    Jag har för mig, och rätta mig gärna om jag har fel, att människor som av olika anledningar blivit förbittrade ofta låter någon oförrätt förhindra dem att känna optimal glädje och tacksamhet över annat. Det vill säga att den som grämer sig över något specifikt och som inte hittat ett sätt att låta det ta bara rimligt med plats får svårt att inte ta med sig problemet in i alla livets situationer. De sitter kanske på en middag i goda vänners lag och borde kunna känna att de har det bra, men de ältar i stället det som grämer dem. Ungefär så (kraftigt förenklat) uppfattar jag bitterhet och jag känner inte alls igen mig i det. 

    Jag tycker också att jag gjort allt inom för mig rimliga gränser. Och det får vara gott nog. Jag tycker att det är vettigt att göra så och jag förhåller mig så till det mesta i livet, att jag frågar mig; vad är vettigt att göra?  

    Mina relationer i övrigt fungerar bra (och har så gjort genom livet). Det kan man ju, om man vill, ta som en sorts indikation på att min sonhustru (som ju inte har fungerande relationer till i princip någon) är den som äger huvuddelen av problemet. 

    Nej, jag känner mig inte bitter. Men jag skäms ibland, jag känner genans över hur sonhustrun för sig och jag känner genans över vilka av beteenden hos barnet som hon uppmuntrar. Det är förstås inte en positiv känsla. Jag brukar inte ägna mig åt att skämmas å andras vägnar. Detta för att jag tycker att vi alla (som är vuxna) bär ansvar över oss själva, men det är tankar och förhållningssätt som inte fungerar fullt ut i det här fallet. 

    Någon skrev att min son är kuvad eftersom jag är en dominant kvinna. Jag vill tillbakavisa det påståendet. Jag har aldrig ägnat mig åt någon auktoritär uppfostran och vi har verkligen ingen relation som ser ut som den en del av er tycks vilja se. Någon skrev att jag är feg. Jag vill tillbakavisa det påståendet också. Som jag skrivit tidigare så är jag kanske ingen särdeles modig person i bemärkelsen att jag uppsöker äventyr och letar efter situationer som ger mig adrenalinpåslag men jag är heller ingen feg person. Jag letar visserligen inte efter kontroverser och jag försöker hitta mer konstruktiva sätt att hantera de konflikter som ändå uppstår än att stå och skrika, hota och skälla. Det ligger helt enkelt inte för mig att agera så. För mig är det dock inte samma sak som att jag skulle vara feg.

    Min son råkade i vuxen ålder och under sin yrkesutövning ut för en extrem situation. Ett trauma. Jag har förstått att en del av er är mycket frestade att lägga hela skulden för den i tråden beskrivna situationen på mig. I era ögon måste det vara så att jag är alla de där sakerna som ni skrivit om här (feg, dominant, oempatisk, sjuk. Jag kommer inte ihåg mer, kanske fanns något ytterligare omdöme) och ingen av oss kan förstås svära oss fria från föräldrapåverkan (även om jag tror att analyserna och psykologiserande kring dessa processer möjligen är något mer komplexa än de framställts som här) men man måste också komma ihåg att vi påverkas på alla möjliga sätt av alla möjliga andra saker, händelser, övertygelser och människor. När det gäller min son så gjorde det han råkade ut för att han fick lättare för att tro på att det är bättre att vara väldigt tuff och att det inte finns så stort värde som han tidigare alltid trott i att vara väldigt snäll. När så min sonhustru dök upp så tror jag han tyckte att det var väldigt skönt att ha en sådan person vid sin sida. Och det är förstås bara en del av saken (och dessutom inget som jag med säkerhet vet, det är en spekulation och bör behandlas som just en sådan), andra sidor av saken har jag redan redogjort för. Han älskar henne högt. Och många, kanske de flesta, kan nog vittna om att det är svårt att i detalj beskriva varför man finner en människa oerhört attraktiv medan en annan (som kanske till och med är väldigt lika den förstnämnda) inte framkallar samma känslor. 

    Min sonhustrus övertygelser kring hur livet ska levas och barnet uppfostras är att likna vid religiositet. Och hur enkelt är det att åka hem till en djupt troende utövare av en religion och "slå av en prat" som syftar till att förändra det den personen byggt mycket av sitt liv på?

    Någon frågade om min man. Jag är änka.
    Någon kommenterade hur hemskt det är att jag skrivit att jag upplever att sonhustrun och barnet inte är särskilt älskvärda. Här bör man ha klart för sig att jag använder ordet i sin egentliga betydelse (behagligvänligangenäm att umgås medförbindligämabelcharmeranderarförtjusandetillmötesgåendesnällgodtrevlighjälpsamhövligbelevadurban). Alla är förstås värda att älska, men alla kan inte älskas av alla och en del gör det mycket svårt för en att älska dem. En del älskas av någon som inte kan vare sig leva med dem eller umgås med dem. Det finns ännu många fler varianter på samma tema.
    Någon skrev att jag ifrågasätter om min son skulle vara lycklig, var gör jag det? 
    Någon skrev att det är intressant att jag konsekvent använder ordet "sonhustru". Varför är det intressant? I mitt umgänge finns det inte någon som använder något annat ord.

    Mycket mer har skrivits. Jag tackar för engagemanget och för alla analyserna, jag är ovan vid att vara föremål för en så omfattande "utredning" av min person där ett stort antal antaganden gjorts men det är säkert nyttigt på många sätt. 
    Nu kommer jag ihåg att någon också frågade om jag tyckt att tråden och råden i den varit till hjälp och det tycker jag, så tack för det. 

     
    Någonting man kan konstatera omkring dig är ju att du är obeveklig. Jag tror faktiskt inte att någon av de förslag till nya synsätt som du fått i denna tråden kommer att rubba din syn på tingen, och gör det det så kommer du i alla fall inte att erkänna det. 

    Som flera konstaterat så är du välformulerad, och du är säkerligen intelligent. Men som du då också vet så finns det ju faktiskt flera typer av intelligent. IQ i den bemärkelse behöver inte vara detsamma som social intelligens, eller känslomässig intelligens osv. Du låter för mig som en person som ytterst sällan utlever någon form för  ogenomtänkt känslomässig yttring. Du är inte personen som reagerar snabbt på något som sägs, ifrågasätter det direkt eller som tar ut sitt dåliga morgonhumör på nån förbipasserande - eller liknande. Du är en person som styr dina egna känslor och impulser med hård hand, och som analyserar sitt liv och dess händelser med logik och rationalitet. Det som inte är logiskt eller rationellt hör inte hemma i din värld, och är helt enkelt inte till att förstå sig på. 

    Din svärdotter (som i övrigt är det andra ordet för kvinnan vilket du påstår aldrig hört), verkar vara totala motsatsen av detta. Det är intressant hur du säger att din son tidigare fann styrka i att "vara väldigt snäll", men när han miste det så vände han sig till svärdottern - föreslaget som en motsats mot detta. Vad är motsatsen mot snäll? Ond? Jag tror aldrig du officiellt skulle gå med på att kalla henne för ond, men någonstans innerst inne bland de orationella känslor som även du har, så hade du nog det ändå.  För igen, det är tydligt att du anser en person som tänker på sig själv först, och som styrs av sina egna känslor och behov utan liten hänsyn för andra - är en ond person. Du säger "inte behaglig" - men fine. Det skall du ju, du skulle ju aldrig hävda något som du inte hade belägg för, det hade ju inte varit logiskt eller rationellt. 

    En intressant aspekt på detta är ju att det, precis som du säger, nog inte är alla människor som skulle uppfatta din svärdotter på så vis. Många anser ju folk "som lever livet som de själva vill" för beundringsvärda. Att de vågar liksom. Att de säger vad de menar även om det är stötande osv. Din son ser uppenbarligen henne på detta vis, och finner det starkt och imponerande. Det är däremot inte så konstigt, att du, på det sättet du är, och pga de ting DU tar pride av i livet, inte ser henne på så vis. Du anser med största sannolikhet känsloyttringar utan tanke på andra för att vara ohövligt och faktiskt.. ont. 

    Någonting du glömmer i denna ekvation är att folk som lever sitt liv på så vis ofta brukar förvänta sig att andra gör det också. De brukar nämligen inte förvänta sig att någon skall visa dem någon speciell hänsyn, mer än vad det själva gör. De respekterar så att säga folk som säger vad de tycker, de till och med UTgÅR från att folk säger och gör vad de tycker. Ofta till och med så mkt att om de ber om något exempelvis, och kan förnämma att du inte vill göra det, så låter de dig göra det ändå - för de anser att om du inte säger något så får du skylla dig själv. Detta är inte folk som tar hänsyn åt dig, de förväntar att du själv kräver din egna plats i livet. 

    Så med andra ord, så tror jag att din approach till saker och ting är som olja på vatten när det kommer till din svärdotter. Så med andra ord så får du helt enkelt lära dig att snacka med bönder på bönders vis så att säga. Din "hyfs" eller "trevlighet inom dina gränser" och liknande betyder inget för henne, det är ingenting hon är tacksam för eller som hon uppskattar. Det är som som att kasta pärlor till svin typ.. Hon förväntar sig att du säger vad du tycker, det är jag helt övertygad om. Gör du inte det så får du skylla dig själv.  

    Jag tror inte nödvändigtvis du har varit dominant överför din son. Men självklart har du påverkat din son med det sättet du är på - du är en person som inte utlever ogenomtänka känsloyttringar och bär absolut inte dina känslor på armen.  Känslor skall sparas i en burk, för att sedan i ensamhet eller i passande forum, tas fram, analyseras, förstås och sedan mynna ut i ett genomtänkt förhållningssätt eller plan. Du är antagligen också ganska upptagen med vad folk tycker om dig och de dina, du skriver att du skäms å hennes vägnar.. vilket är en egenskap som stämmer överens med det. Din son har med största sannolikhet gjort revolt mot detta sätt att vara, genom att välja den hustru han har gjort. Du har varit för långt åt ena hållet helt enkelt. Det är inte sunt för någon person, hur rationell och logisk och intelligent den om så är, att alltid låsa inne och trycka ned sina instinktiva och orationella känslor i varje situation. Man skall ha rätt att vara orationell ibland, och ibland skall man få lov att skrika rakt ut även om det inte är logiskt. Får man inte det, så är det alltså inte sunt enligt mig. 

    Som jag ser det så skulle jag egentligen ge dig 3 tankeläxor att fundera över. Nummer 1 är att du borde ta och tänka igenom varför det är att du så mycket hatar denna typ av egenskaper som din svärdotter besitter. Varför är det inte ok att vara som hon är? Varför känner du att det inte är ok att vara på så vis som hon är, det är ju trots allt hennes liv? Och så länge hon inte förväntar sig mer av andra, har hon då inte rätt att vara som hon är? Varför tycker du att just dessa egenskaper är så fula? Många skulle ju påstå att vara på det sättet - att fullständigt skita i vad folk tycker om en - är vägen till lycka. Är det inte också det du önskar för ditt barnbarn, att han är 100% sig själv och lycklig? Tror du han är det?  Och varför är det att du själv aldrig ger dig hän med känslor eller handlar impulsivt? Vart har du lärt dig att det är så man måste vara - och har det verkligen servat dig rätt i livet att vara sådan? Har du inte själv också lust ibland till att bara skita i vad folk tycker och säga vad fan du vill? Med andra ord, kan en förståelse för dig själv och henne göra att du ser på era olikheter i ett annat ljus och på så vis bli lättare att acceptera?

    Nummer 2. Lär dig att snacka med bönder på bönders vis. Med stor sannolikhet så finner du också själv en stor frihet i det, att säga ifrån. Att säga vad du verkligen menar. Att säga "Nej, jag har inte lust att passa idag".  Och med stor sannolikhet så finner du att det också blir accepterat på ett helt annat sätt än du har inte har accepterat hur de är mot dig. Det kommer vara ett språk de förstår. Häntydningar och artighet är inte det. 

    Nummer 3. Igen, antagligen blir du och svärdottern kanske inte världspolare, men en större förståelse för henne hade nog hjälpt dig långt på vägen. Men igen, så måste jag säga att ge upp ditt barnbarn, att liksom avskriva han som en person som "inte är sympatisk" är inte ok. Det är det barnbarn du har. Vi har den familj vi har. Och han är ett barn. Du är hans farmor. Om du anser att han borde lära sig vissa läxor om livet och hänsyn och relationer med människor osv - som hans föräldrar inte kan ge han, så tycker jag att du har ett ansvar att själv lära det vidare. Men igen så tror jag också att du måste snacka med han på hans sätt. Om han gör någonting som du inte tycker han skall så kan du inte bara säga "oj nej hoppsan sa så får man inte göra helst lilla du". Utan du får säga saker och ting som det är svart på vitt och förklara för han. Så bli sur liksom. Om det är någon som inte förstår rationell artighet, så är det väl en 9 årig pojke. Så snacka klarspråk så han fattar liksom. Oavsett allt detta så anser jag inte att det är ok att avskriva situationen som den är med att "du har gjort det du kan inom dina gränser som verkar vettigt". För mig låter det bara som en person som i sin rädsla för att kasta sig ut i något obehagligt har valt att finna en "rationell" och "logisk" förklaring på varför du inte skulle göra mer än du gjort. Du kan kalla det för "inte modigt", jag kallar det för fegt. Och jag kallar det också för ansvarssvikt som farmor. Jag tycker inte att du har rätt att uppge ditt barnbarn, oavsett hur många långa och rationella och logiska förklaringar du kan komma på för att ge dig själv rätt att göra det. 
     
  • Äldre 21 Aug 16:23
    TrendyFarsa skrev 2013-08-21 09:16:29 följande:
    *gapskratt*

    Kajsagumman är bara en av alla dessa på Fl som läst "Amatörpsykologi for dummies" och tror att hon kan analysera personer utifrån ett frum.
    Troligen håller Kajsagumman på och amatöranalyserar sin omgivning till vanvett och önskar en karriär som riktig psykolog där hon drömmer dig bort på sin arbetsplats i kassan på Coop.

    *facepalm* 
    Ok... haha. Det är visst det man kallar för att kasta sten i glashus!  Först ger man mig en känga för att jag anses gissa en massa om TS, varpå du själv utgår ifrån en massa saker om mig (vilket för god ordnings skull inte är i närheten av sanningen).

    Sen tycker då jag att skillnaden mellan mig och er som skrivit de sista inlägg här är då att jag i alla fall provar att hjälpa TS och ni bara bidrager med spydiga kommentarer som i övrigt är totalt OT. Så grattis till era fantastiska bidrag *double facepalm* (when the one is not enough)
  • Äldre 22 Aug 08:43
    TrendyFarsa skrev 2013-08-21 16:38:30 följande:
    Provar att hjälpa?

    Du låtsas att du är psykolog och häver ur dig några floskler som du läst någonstans.
    Jag ser dig framför mig när du sitter framför spegeln och låtsas vara psykolog och yttrar just det du skrev

    "Som jag ser det skulle jag egentligen ge dig tre tankeläxor att fundera över" 

    HAHAHAAAA!!!! Vilka exemplar det fins därute men tack för att  du förgyller min dag.
    Inte nog med att du ansett dig veta vad jag läser, var jag arbetar, hur jag bemöter min omgivning, vad mina drömmar om karriär är,  vad jag pysslar med om kvällarna.. så anser du dig också veta vad mitt uppsåt med mina inlägg är!

    Och du anklagar MIG för att vara hycklare?? LOL. Tror knappast man behöver vara varken hobby- eller certifierad psykolog för att konstatera att du är en en ganska oangenäm person som är väldigt snabb på att döma andra på felaktiga grunder, men som inte ens äger någon spegel själv. 
  • Äldre 22 Aug 09:07
    TrendyFarsa skrev 2013-08-22 08:56:13 följande:
    NU amatöranalyserar du igen. Återigen, du har inte den kompetensen, på samma sätt som jag inte har kompetens att reparera bilar.

    Skillnaden mellan oss är att jag inte försöker mig på det jag inte kan.
    Men kom igen, mera, mera. Det här är underhållande för oss alla Solig 
    Jag analyserar inte dig. Jag återupprepar endast fakta och påpekar vad du skriver till mig, i hopp om att du själv skall inse hur dubbelmoralisk du är. Eller förnekar att du hittills har gjort omkring ett tiotal antaganden om mig i endast 3 inlägg? 

    Utöver att du per de facto gjort dessa totalt ugrundade antaganden om mig, då jag inte avslöjat något som helst personligt om mig eller mitt liv i denna tråd överhuvudtaget, så påstår du nu att du inte har gjort det som du anklagar mig för? 

    Hmm... vi har väldigt olika uppfattningar om vem som framstår som en stolle i denna argumentation. Sen, om du tar och läser det ursprungliga inlägg som du kommenterade igen så kan du ju se att skillnaden mellan dig och mig faktiskt är att jag framlägger det jag säger som teorier, tankar, förslag och potentiella resonemang. Detsamma kan inte sägas om det du skriver. Och igen, det är inte en analys, det är bara ett påpekande av vad som står svart på vitt. 
     
  • Äldre 22 Aug 12:49
    Anonym (Farmor 2) skrev 2013-08-22 11:02:44 följande:
    Jag måste fråga: är du en sådan där människa som inte hör vad andra säger eftersom du är så upptagen av att tänka på allt vad du själv vill säga härnäst?

    Du har ju uppenbarligen tagit dig tid att skriva flera inlägg, tyvärr verkar du inte ha lagt motsvarande tid på att läsa vad jag skrivit. Jag hade absolut gärna tagit din åsikter på allvar om det varit så att de:

    1: alls handlade om mig och mitt problem
    2: presenterats som det du påstår att de är menade att vara i dina svar till Trendy: att de skulle vara teorier, förslag, tankar och resonemang i stället för märkliga tvärsäkra cementerade påståenden grundade på totalt felaktiga antaganden
     
    Alla sakfel och ditt sätt att pådyvla mig egenskaper och tvivelaktiga "kvaliteter" som jag överhuvudtaget inte är i närheten av att belastas av gör att det inte känns särskilt intressant att försöka föra en dialog med dig. 

    Några svar ska du dock få. Eller snarare (och återigen) tillrättalägganden av grava felaktigheter och saker helt gripna ur luften. 

    Kajsagummans tre tankeläxor:

    Del 1:

    Varför skriver du "Och så länge hon inte förväntar sig mer av andra, har hon då inte rätt att vara som hon är?"
    Det är precis det hon gör. Hon förväntar sig kopiöst mycket mer av andra. Hon accepterar inte och har aldrig accepterat att någon annan uppför sig som hon och barnet gör. Hon läser lusen av, skäller, skriker, hotar och gråter när någon på ett helt adekvat och hövligt sätt bemöter hennes angrepp. Den som skulle understå sig att tala med henne på hennes eget sätt, eller låta henne utstå liknande behandling som hon utan minsta tvekan utsätter andra för får ett ögonblickligt helvete. 

    Och ja. Jag tycker att det är fult att uppmuntra ett barn att mobba andra barn. Jag tycker att det är fult att mena att andra människor bara är till för att utnyttjas och så vidare. Det är mycket av min sonhustrus beteende som jag tycker är fult, sårande och för barnets del och i förlängningen oerhört negativt. 

    Varför skriver du att jag aldrig ger mig känslomässigt hän och aldrig agerar impulsivt? Vad vet du om det? Känner du mig? Begriper du verkligen inte att det finns oerhört många nivåer mellan att "bära sina känslor på armen" och på att "ha dem i en burk"? Jag är vare sig det ena eller det andra av det där du påstår. 

    Om det servat mig väl genom livet att vara som jag är? (Antar att du menar tjänat när du skriver servat.) Ja, det tycker jag verkligen att det har gjort. Jag har ju redan berättat för dig och för alla andra som till äventyrs läser den här tråden att jag tycker mig leva ett väldigt bra liv med i alla andra fall nära och varma och långa relationer till människor. Att du verkar tro att jag är någon extremt återhållsam blodfattig kvinna som nervöst och samtidigt obevekligt men passivt aggressivt pillar på sitt pärlhalsband och pratar med ungar på det där underliga sättet som du påstod i tankeläxa nummer 3 kan jag inte göra mycket åt. Det är dina fria fantasier. 

    Del 2: 

    Återigen: nej, hon accepterar inte sådant. Och när jag skriver att jag vill uttrycka mig diplomatiskt betyder inte det att jag antyder (häntyder verkar vara ett annat språk) saker på ett luddigt och ängsligt sätt, utan att jag gör klart vad jag anser mig kunna ställa upp på och med på ett visserligen tydligt men inte ovänligt sätt. Du verkar i din iver att göra ner mig och försvara min sonhustru till och med beredd att driva tesen att det är småfult att bete sig som folk mot andra. Resonemanget börjar kännas absurt, och jag undrar verkligen hur du själv hade reagerat på en stunds samvaro med min sonhustru (inte minst efter att ha sett din respons på de inlägg av andra som blev följden av dina hemläxor - du verkar inte tycka att det är helt angenämt att bli ifrågasatt och utsatt för spekulationer). 
     
    Del 3: 

    Barnet är inte sympatiskt, beteendet är väldigt osympatiskt. Varför är det inte okej att skriva det här? Hur hanterar du själv ett barn som systematiskt förlöjligar, retar, mobbar på mer utstuderade sätt, manipulerar, ljuger på, beskyller och så vidare andra barn för en massa saker? Ett barn som har en vuxen bakom sig? En mamma som hejar på? Jag gör vad jag kan för att vara en motvikt, en bra vuxen. En tydlig vuxen som försöker visa andra sätt att vara på. Det är dock inte så LÄTT eftersom sonhustrun är som hon är. Du har förresten också fel i det du skriver här, som i så otroligt mycket annat, det rör sig om en sjuåring och jag har inte på något ställe vad jag vet skrivit något annat än "barnet". 

    Ytterligare rättelser: 
    Jag har förstås hört ordet "svärdotter". Varför påstår du att jag påstår att jag inte gjort det? Det är inget fel på min vokabulär. Jag använder bara inte det ordet. Det är inget konstigt med det, inget konstigare än att du förmodligen själv ibland föredrar ett ord framför ett annat. Du skriver konsekvent "orationell" där jag föredragit "irrationell". Fler exempel finns. Kanske dialekt, kanske finns något annat skäl. Vad vet jag. 

    För övrigt så är du förstås fri att tycka att jag är både feg och allt annat du förefaller anse mig vara. Själv hoppas jag att du inte blev alltför ledsen av att logga in och se att ditt långa inlägg i vilket du "provade att hjälpa mig" inte fått några applåder. Det är kanske viktigt för dig att andra upplever dig som klok, inkännande och analytisk? För sådana personer brukar ju utebliven uppskattning leda till både förvåning och sårade känslor (och inte sällan en oförmåga att komma till avslut). Nu vet ju inte jag om det gäller för dig, jag frågar därför i stället för att påstå. 

    Om du vill hjälpa mig mer än du redan tyckt dig göra så kan du väl göra mig den tjänsten att du läser vad jag skriver. Tack. 
    Du upplever det som att jag inte läser och förstår dina inlägg. Och jag upplever motsvarande med mina. Självklart så är det jag skriver teorier och förslag på att eventuellt se saker från olika synvinklar. Du får tro vad du vill, men jag är själv tämligen intelligent och förväntar mig inte att jag träffar rätt på allt jag skriver. Hur i hela friden hade jag kunnat göra det? Jag känner inte dig eller svärdottern eller alla omständigheter, självklart. Därför har jag absolut ingenting emot att du återkommer i ditt inlägg och motargumenterar vissa saker jag föreslagit. Det är ju liksom poängen med hela dialogen om du frågar mig. För varje inlägg du skriver så får vi ju sedan mer och mer info - och till sist så kanske man hamnar någonstans där du faktiskt har fått lite nya vinklar på saker och ting. 

    Utöver det så läser du ju in saker i det jag skrivit som jag inte varken skrivit eller menat. Exempelvis så antyder du i princip att jag tycker det är ok att barn mobbar andra barn och liknande. Överdrivet helt utan anledning, om du frågar mig. 

    Men igen, du är uppenbarligen inte intresserad av att så att säga spinna på problemets ursprung eller alternativa lösningar. Du verkar inte intresserad av att diskutera något annat än just den frågan du har ställt - nämligen "hur skall du kunna vara mindre involverad med styvdotter och barnbarn utan att komma på tvärs med någon".

    Så igen, du får tro vad du vill - men min avsikt var att utmana dig för att hjälpa dig, men det är ju som sagt rätt tydligt att du inte är intresserad av min hjälp. 

    Så det återstår väl bara för mig att säga lycka till med din vidare strävan att komma ännu längre bort från din svärdotter och barnbarn! Inte världens mest hedersfulla livsmål om du frågar mig, men det är uppenbarligen redan skrivet i sten. 
     
  • Äldre 22 Aug 13:09
    Virriga Vera skrev 2013-08-22 12:56:47 följande:
    Men var skriver TS att hon vill vara mindre involverad, det jag läst är att hon inte vill UTÖKA samvaron utan behålla den nivå som det är idag.
    Fint - "mindre involverad än vad de vill". 
Svar på tråden Mitt barnbarn liknar bara sin mamma