• Äldre 16 Aug 19:03
    5785 visningar
    24 svar
    24
    5785

    Ny på Tradera: förstår inte hur jag ska kunna veta fraktpriset i förväg?

    Lagt upp en annons, men när jag ska skicka iväg så kommer det ett meddelande att jag ska skriva fraktpriset. Jag har kryssat för Posten; men jag kan ju inte i förväg veta vad det kommer att kosta att skicka objektet när jag inte ens har kartong/förpackning hemma som objektet ska skickas i??

  • Svar på tråden Ny på Tradera: förstår inte hur jag ska kunna veta fraktpriset i förväg?
  • Äldre 16 Aug 19:13
    #6
    Nyfiken gul skrev 2013-08-16 19:09:32 följande:
    använd en våg.  Köksvåg eller en personvåg beroende på hur tung saken är. 

    Jag väljer alltid att packa i så lätta emballage som möjligt.

    Väg det du ska sälja och välj i postens portotabell i listan för vad som kan vara närmast pris kontra vikt.

    Har du en kartong kan du mäta kartongen och skriva in mått för att se vad det kan kosta.

    Jag väljer oftast att skicka saker i vadderade kuvert - då behöver jag bara veta vad det väger för att få rätt porto.

    Posten har ju färdiga kuvert/paket att använda sig av där saken får väga en maxvikt - det funkar också bra att använda sig av. 

    Men fraktkostnader är ju oftast så dyra. Vad gör man om frakten blir dyrare än objektet (i detta fall ett par barnjeans) som knappast kommer upp i några stora summor?
  • Äldre 16 Aug 19:21
    #10
    Nyfiken gul skrev 2013-08-16 19:18:46 följande:
    såna auktioner lägger jag faktiskt aldrig upp.  Jag lägger inte ut annons för start på 1 kr och det kanske inte blir mer än några tior o frakten är på 50 kr.

    Jag utgår alltid ifrån frakten så slipper jag gå minus.   Är frakten 25 kr så börjar jag budgivningen från det - eller lägger upp ett "köp-nu-pris" . 
    Ok. Ja jag är som sagt helt grön på Tradera...och tycker inte jag blev så jätteklok på deras info :)  Men bra där den sista meningen du skrev..:)
  • Äldre 16 Aug 19:24
    #11
    Nyfiken gul skrev 2013-08-16 19:21:33 följande:
    om frakten är densamma för 2-3-4 plagg som för ett enda så säljer jag givetvis i paket.  enklast så och du slipper gå back. 

    om en förköpt portopåse får väga max 2 kg så har jag ju ett fast pris där i vad det kostar att skicka det. Då är det ju dumt att slänga in ett par jeans för 25 kr i den påsen om jag har betalat 75 kr för påse/porto.  Då lägger jag hellre ut en auktion på 2-3 jeans i samma autkion för det portopriset. 

    Ja det var så jag tänkte också. Men jag hade tänkt lägga ut ett par jeans bara för att "prova på"; men man kanske borde lägga ut fler saker på en gång?

    Känns som en djungel det här med Tradera; just det här med frakten o betalningen. Men det är väl för att jag har 0 erfarenhet, man lär sig väl med tiden :) 
  • Äldre 16 Aug 20:54
    #19
    En Åsa skrev 2013-08-16 19:40:02 följande:
    Jag förstår inte riktigt, vad spelar det för roll? om du säljer nåt för 20kr och sen blir portot 36kr, du får ju fortfarande 20kr, minus traderaavgiften då, oavsett vad den som köper betalar för frakten?

    Jamen jag tänker på köparen; vem blir betala mer för frakten än för objektet?
  • Äldre 16 Aug 20:54
    #20
    Nyfiken gul skrev 2013-08-16 19:34:44 följande:
    äsch.. blev fel i förra inlägget

    här har du portotabell på bara frimärken kontra vikt...

    www.posten.se/sv//Kundservice/Porto%20och%20p... 

    Tack för besväret :)
  • Äldre 17 Aug 10:57
    #24

    Tack för era svar. klarnat lite iaf :) och övning ger ju färdighet fortare än man tror    Såg också att Clas ohlson har så kallade jiffypåsar i olika storlekar för billig peng. tänkte köpa hem såna att ha till lättare saker, såsom kläder. Ska man sälja något tyngre kan man ju ta postens förfrankerade kuvert kanske...

Svar på tråden Ny på Tradera: förstår inte hur jag ska kunna veta fraktpriset i förväg?