• Anonym (xxx)

    adoptera när man redan har barn

    som rubriken lyder - visst får man adoptera fast man redan har barn? men - får man vänta längre? får man snarare ett äldre barn än ett litet? jag har 1 barn och sambon 2. är det någon här som vet fakta kring detta? mvh/xxx

  • Svar på tråden adoptera när man redan har barn
  • Anonym (Väntande A-mamma)

    Det är ingen skillnad i väntetid och ålder på barnet varierar.
    Men är ni sambo och inte gifta får ni inte adoptera så funderar ni på det så gift er med en väldans fart.
    Jag vet inte hur gamla ni är med det finns en åldersgräns för medgivande på 42 år. Efter det är det väldigt svårt om inte omöjligt att få medgivande från familjerätten.

  • Anonym (insatt)
    Anonym (xxx) skrev 2013-08-17 00:43:21 följande:
    som rubriken lyder - visst får man adoptera fast man redan har barn? men - får man vänta längre? får man snarare ett äldre barn än ett litet? jag har 1 barn och sambon 2. är det någon här som vet fakta kring detta? mvh/xxx
    Har man barn sedan tidigare kommer ni förmodligen att få ett åldersbegränsat medgivande; ett barn yngre än det yngsta ni redan har .....vilket kan påverka väntetiden .
  • Anonym (Väntande A-mamma)
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-23 23:34:05 följande:
    Har man barn sedan tidigare kommer ni förmodligen att få ett åldersbegränsat medgivande; ett barn yngre än det yngsta ni redan har .....vilket kan påverka väntetiden .
    Medgivanden är inte längre ålderbegränsade.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Väntande A-mamma) skrev 2013-08-27 11:03:26 följande:
    Medgivanden är inte längre ålderbegränsade.
    Jodå, det är möjligt att begränsa medgivandet på olika sätt (betr tex ålder) om det finns skäl till det. Som tex att det adopterade barnet skall bli yngst om det redan finns barn i familjen ....
Svar på tråden adoptera när man redan har barn