• Äldre 19 Aug 15:20
    7509 visningar
    19 svar
    19
    7509

    singel och gravid, men ändå regnbågsfamilj

    Hej,

    Jag har en underbar liten dotter på 3 år tillsammans med min exfru. Eftersom tiden rinner iväg och jag känner starkt att jag vill försöka ge min dotter ett syskon, har jag valt att åka till Danmark på egen hand och gått igenom IVF. Därför är jag även medlem i Femmis.
    Jag känner att jag inte vet riktigt var jag hör hemma i forumet. Jag har regnbågsbarn, träffar jag någon är det ju tjejer, men jag är nu gravid på egen hand.

    Finns det fler som är gravida, försöker bli gravida eller redan har barn som är i "samma läge" eller liknande läge? Skulle vara kul att lära känna andra...

  • Svar på tråden singel och gravid, men ändå regnbågsfamilj
  • Äldre 28 Aug 12:57
    #2
    Regnbågsfamilj
    Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök

    Regnbågsfamilj stod förr i tiden för en familj bestående av människor med flera av världens alla färger och utseenden. Ofta ett använt begrepp inom adoptionsvärlden på 1960- och 70-talen.


    Termen används dock idag främst för att benämna en helt annan kategori, en barnfamilj utanför mönstret med den traditionella kärnfamiljen. Barnet har samkönade föräldrar och kan ha kommit till genom assisterad befruktning (till exempel i en familj med två mammor), genom surrogat (till exempel i en familj med två pappor) eller genom assisterad befruktning där till exempel en familj med två mammor och en familj med två pappor delar på föräldraskapet.


  • Äldre 17 Sep 10:01
    #5

    Då håller jag tummarna för att det blir ett fint plus :)
    Kommer ni vara fler föräldrar då, tänkte eftersom det var privat...? Eller kommer du vara ensam vårdnadshavare om det lyckas?

  • Äldre 2 Oct 08:34
    #9
    elkiddo2014 skrev 2013-10-01 20:33:35 följande:
    hallå!
    jag är gravid och singel... var bor du? :) 
    Jag bor i Tyresö, du då? Vilken vecka är du?
    Kul att se att jag inte är ensam i alla fall :)
  • Äldre 9 Oct 08:04
    #11

    Jag är inne i vecka 19 nu, så halvvägs :)
    Har du varit utomlands för insemination/IVF eller har du gjort privat med någon?

  • Äldre 15 Nov 13:11
    #14
    Anniemation skrev 2013-11-14 07:41:03 följande:
    Singel, och nu även nygravid efter ivf i Danmark

    Jättestort grattis Anniemation :) Så glad att det lyckades för dig!
    Vilken klinik var du? Mått bra så här långt?
  • Äldre 18 Nov 10:59
    #16

    Vad skönt, hoppas du kommer få må bättre den här gången.
    Håller med, IVF tar tid, energi, och har i alla fall för mig varit en mycket större aparat än när jag provade insemination. Då var det ju bara en dag påverkad, nu massa sprutor, svullnad och knappt kunna gå pga av stimuleringen av alla hormoner.
    Jag mår jättebra egentligen, har lite känningar som jag kan tänka mig är foglossning, så ska väl prata med barnmorskan om det - kan knappt gå något dygn efter jag varit ute och rört på mig, även om det bara är prommis till dagis som är 1 km bort. Men har ju inga problem med illamående eller något annat, så det är klart överkomligt.

  • Äldre 18 Nov 19:51
    #18

    Haha, ja jag var jättesvullen länge, sen när det väl la sig kom ju vanliga "gravidmagen" :)
    Var lite småsvårt att dölja - fick till och med frågan av min dotter när vi badade om jag hade en boll i magen...

    Ska kolla det där med bälte, men vill få bekräftat först att det är det jag behöver. Hade inga alls problem med dottern, så vet ju inte hur foglossning känns, eller bör kännas. Men antar det är det jag fått

Svar på tråden singel och gravid, men ändå regnbågsfamilj