• Analoga

Min 9-åring tappar så mycket hår!

Min 9-åriga tjej har alltid haft ett väldigt tjockt hår. Tunna, nordiska strån men mycket hår. Nu har hon håret på utväxt men vi går till frisör och klipper topparna regelbundet, cirka var 8:e - 10:e vecka.

Nu sedan några veckor (kommer inte ihåg hur länge det hållit på) så har hon börjat lossa så himla mycket strån; speciellt när man kammar det efter hon duschat. Varje kamtag så kommer det med en hel del långa hårstrån. Likaså när man kammar annars också.

Hon har inga kala fläckar eller så; men hon säger själv att det känns som att det är mindre hår i omfång när hon ska sätta upp en hästsvans. Normalt så är det riktigt tjockt när man samlar ihop allt hår.

Frågade hennes frissa häromdagen och hon visste inte riktigt, men sa att en del kan tappa lite mera och liksom "byta hår" under en period.

Är det någon hrä som känner igen sig?  Jag kan inte låta bli att oroa mig över detta!       

• Svar på tråden Min 9-åring tappar så mycket hår!
  • Analoga
    skogsvitter skrev 2013-08-23 10:22:48 följande:
    Det kan ju vara som frisören säger att hon "byter hår" för det gör man ju faktiskt. Men det kan också vara pga de hårprodukter ni använder. Väldigt många schampon som säljs i butik och hos frisörer är tyvärr direkt ohälsosamma och förstör på sikt hårets kvalitet och hårbottnen Men det är ju hysh hysh om det såklart eftersom allt handlar om pengar! Själv slutade jag inte tappa hår förrän jag bytte till ett naturschampo. Slutade tvätta håret helt med schampo en period och började sedan med ett naturligt schampo som heter urtekram. Helt utan kemikalier och skadliga tillsatser!

Vi använder väldigt milda hårprodukter från Apoteket. Speciellt för barn. Har inte börjat med vuxenshampon på henne ännu..
  • Analoga

Tack Limath och Meghan för era svar. Känner mig en smula lugnare nu. Får jag fråga om ni jobbar som frisörer eftersom ni kan så mycket om hår?

Hon har ju varit ute mycket i solen i sommar och badat mycket, bl a i klorvatten. Kanske därför? 

Har oroat mig och funderat så mycket på detta, och funderat på var man ska vända sig/ringa? Vårdcentral? Hudmottagning? Annat?

Men som ni säger; jag håller koll och förhoppningsvis kanske det lugnar sig snart   - och så ser ju frisören också nästa gång hon kommer dit.

• Analoga

Ja det är klart att håret inte är så viktigt om man ser till hälsan....men ändå är det SUPERVIKTIGT för utseendet, och speciellt om man är tjej  

• Analoga
    Limath skrev 2013-08-30 21:57:37 följande:
    Jag kan bara hålla med! Fast håret är väldigt viktigt för många män också, och oftast är det de stackarna som tappar det ;)
    Ja visst är det så; men som exempel: män kan raka bort håret utan att det väcker någon uppmärksamhet, eftersom det idag är närmast en "trendfrisyr" - alltså det är många män som är frivilligt rakade och en del passar ju faktiskt bra i det   -  medan en kvinna/tjej utan hår ser väldigt konstigt ut...
  • Analoga
    Madeleinekakan skrev 2013-08-31 10:14:11 följande:
    Jag tycker inte att ni ska oroa er förrän ni börjar se kala fläckar... jag blir lite ledsen faktiskt när jag läser tråden, och särskilt det här inlägget. Är er tös begåvad med riktigt tjockt hår från början kommer det att dröja länge innan hon tappar så mycket att det kommer att drabba utseendet. En del är inte så lyckligt lottade. Varken jag själv eller min åttaåring (tjej) har särskilt mycket hår (delat på två flätor blir det typ råttsvansar), ändå ser ingen av oss onormal ut på något sätt, eller är särskilt mycket fulare än andra - hoppas jag i alla fall!

Jag förstår att det kan verka SUPERVIKTIGT, men jag menar ni har säkert fortfarande en hel del kvar. Låt henne inte tro att hon blir mindre tilldragande bara för att hon har marginellt mindre hår än hon är van vid.

Det var inte min mening att trampa någon på tårna med detta inlägg  _  men hur är det inte med oss människor? Vi utgår från oss själva och då kan det tyckas som en katastrof att tappa hår. Men då jag läser ditt inlägg så förstår jag ju att vi egentligen inte har ett så stort problem, jag oroar mig för något som kanske inte ens inträffar.

Tack för att du gav mig nya infallsvinklar på mitt "problem"  
  • Analoga
    Haribo skrev 2016-01-13 17:25:04 följande:
    Nu är det här en gammal tråd. Men hur gick det för din dotter TS. Upplever nämligen samma sak med min 10-åring
    Det gick bra kan man säga :) Blev aldrig något alarmerande eller hur jag ska uttrycka mig. Det var nog precis som frisören och en del här i tråden trodde att hon helt enkelt bara bytte hår.
Svar på tråden Min 9-åring tappar så mycket hår!