• Anonym (prema­tur)
    Äldre 23 Aug 20:09
    14242 visningar
    6 svar
    6
    14242

    Kan verkligen bricanyl stoppa en förlossning?

    Ja jag tycker man läster och hör många som blivit stoppade, dom har haft värkar och det har stoppats med en spruta eller dropp. Och har hört av flera bekanta och vänner att annars skulle dom fött förtidigt. Men jag födde för ett tag sen en prematur och då fick jag bricanyl och det stoppades ändå inte, hade inga värkar men öppnades ändå till 10 cm. Fattar bara varför det inte fungerade på mig, är orolig att om jag ska ha ett till barn att det också kommer tidigt eller till och med ännu tidigare att det inte går att stoppa.

  • Svar på tråden Kan verkligen bricanyl stoppa en förlossning?
  • Äldre 23 Aug 20:15
    #1

    Jag fick en bricanyl spruta på förlossningen för att stoppa värkarbetet iväntan på snittet!

    Det stoppade upp totalt i 20 min sedan kom värkarna tillbaka, så tror att med dropp kan det hållas undan bättre!

  • Äldre 23 Aug 20:20
    #2

    När jag blev inlagd för (för?)värkar i v 27 med tvillingar hjälpte inte ett antal Bricanyl-sprutor för att stoppa sammandragningarna. Fick då något dropp under ett par dygn och det hjälpte. Men jag tror inte att det var själva förlossningen som satt igång. Då har jag svårt att tro att det går att stoppa. Vill minnas att de uttryckte sig som att "är det så att förlossningen satt igång, så kan detta ändå skjuta upp det hela lite grann, för i detta läget är varje dag värdefull".

  • Anonym (viss effekt­)
    Äldre 24 Aug 17:17
    #3

    Jag hade väldigt mycket sammandragningar tidigt i graviditeten och diskuterade då detta med en överläkare på universitetssjukhus. Enligt henne har bricanyl i spruta eller dropp viss effekt, kan skjuta upp förlossning i snitt 24 timmar, men i vissa veckor är en dag hit eller dit ganska stor skillnad, inte minst eftersom man då kan hinna ge kortison som skyndar på lungmognaden så att barnet har bättre chans att klara sig.

    Men att knapra bricanyltabletter (som vissa får utskrivet och äter under flera veckor) har enligt henne ingen bevisad effekt alls för att motverka prematur födsel.

  • Anonym (ulrik­a)
    Äldre 24 Aug 17:23
    #4

    Det är rätt intressant. Jag är själv född rätt mycket för sent och var nära att stryka med. Det var tidigt 70-tal om man gjorde inte lika bra UL som man gör idag och många barn (särskilt flickor) dog i magen på grund av överburenhet.

    Min mamma fick veta att hon fött så sent på grund av att hon hade astma och använde Bricanyl i inhalator. Så jag är rätt säker på att det kan ha viss effekt. Kanske mer på vissa individer än andra.

  • Anonym (viss effekt­)
    Äldre 24 Aug 20:23
    #5
    Anonym (ulrika) skrev 2013-08-24 17:23:32 följande:
    Det är rätt intressant. Jag är själv född rätt mycket för sent och var nära att stryka med. Det var tidigt 70-tal om man gjorde inte lika bra UL som man gör idag och många barn (särskilt flickor) dog i magen på grund av överburenhet.

    Min mamma fick veta att hon fött så sent på grund av att hon hade astma och använde Bricanyl i inhalator. Så jag är rätt säker på att det kan ha viss effekt. Kanske mer på vissa individer än andra.
    Läkemedel som tas i inhalator i normala doser kommer i väldigt liten utsträckning ut i kroppen i övrigt, så det tror jag är väldigt tveksamt att det hade med saken att göra i ditt fall.
  • Anonym (?)
    Äldre 30 Aug 02:22
    #6

    Bricanyl kan hämma sammandragningarna. Är man dock där försent med droppet är det nog ändå kört. Jag fick massa Bricanyl som inte hjälpte ett dugg, min dotter föddes för tidigt och klarade sig tyvärr inte. Hade jag dock sökt tidigare hade man säkert kunna stoppa det hela. Många med tidiga förvärkar åker ju ut och in på sjukhuset under graviditeten och får Bricanyldropp. Min mamma åt dessutom Bricanyl med mig och jag är överburen. Innan det födde hon två barn alldeles för tidigt.

Svar på tråden Kan verkligen bricanyl stoppa en förlossning?