• Anonym (vilsen)

    Vad jobbar du inom IT med?

    Först, jag väljer känsliga rummet eftersom jag är beredd att bli igenkänd!

    Jag läser sista året på en IT-utbildning (systemvetenskap) i Stockholm och har sådan ångest över vad jag kommer bli. Lärarna kan inte säga, "det finns många karriärsvägar" - och det LÅTER ju bra, men gör ju inte att jag får något grepp om vad jag kommer kunna göra.

    Läser man jobbannonser kräver de flesta "intressanta" jobb ganska lång erfarenhet, hur ska jag kunna nå dit? Jag är inte något vidare bra på programmeringsdelen utan gillar organisationsläran och modellering samt är intresserad av BI. Finns det ens en chans för mig eller har jag kastat bort 2 år och valt helt fel? Gråter 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-24 18:18
    "beredd" skulle så klart vara "rädd"!

  • Svar på tråden Vad jobbar du inom IT med?
  • Anonym (Abc)

    Jag jobbar inom it men är inte systemvetare (men har jobbat med systemvetare och många tjänster jag är intresserad av söker tyvärr systemvetare istället för ekonomer med erfarenhet inom it). Inom bi finns många jobb, om du har möjlighet skulle det vara bra att läsa lite ekonomi också. Man lär sig inte så mycket på en termin fek A, men det ser bra ut på papperet. Kanske även att det skulle vara intressant att jobba som konsult inom affärssystem. Kolla upp traineeprogram på företag som jobbar med det och om de söker juniors konsulter på företag som jobbar med bi.

  • Anonym (vilsen)
    Anonym (Abc) skrev 2013-08-24 20:04:13 följande:
    Jag jobbar inom it men är inte systemvetare (men har jobbat med systemvetare och många tjänster jag är intresserad av söker tyvärr systemvetare istället för ekonomer med erfarenhet inom it). Inom bi finns många jobb, om du har möjlighet skulle det vara bra att läsa lite ekonomi också. Man lär sig inte så mycket på en termin fek A, men det ser bra ut på papperet. Kanske även att det skulle vara intressant att jobba som konsult inom affärssystem. Kolla upp traineeprogram på företag som jobbar med det och om de söker juniors konsulter på företag som jobbar med bi.
    Tack för svar!! Jag vill gärna läsa ekonomi, men saknar matte C - kanske borde ta mig i kragen och läsa upp det. Vad för sorts tjänster söker du som "tas" av systemvetare? :)
  • Anonym (X-nivå)

    Åtminstone när jag pluggade fanns det en X-nivåkurs som gick igenom gymnasiematten A-E. Man fick t o m räkna in den i examen Kanske kan vara nått för dig? Mycket snabbare än att sitta och traggla MaC på komvux i en termin...

  • Anonym (?)
    Anonym (vilsen) skrev 2013-08-27 11:11:39 följande:
    Tack för svar!! Jag vill gärna läsa ekonomi, men saknar matte C - kanske borde ta mig i kragen och läsa upp det. Vad för sorts tjänster söker du som "tas" av systemvetare? :)
    Kan man läsa systemvetenskap utan matte C? Fick för mig att det krävdes högre matte för att komma in.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (vilsen) skrev 2013-08-27 11:11:39 följande:
    Tack för svar!! Jag vill gärna läsa ekonomi, men saknar matte C - kanske borde ta mig i kragen och läsa upp det. Vad för sorts tjänster söker du som "tas" av systemvetare? :)

    Jag söker inte de tjänsterna då det redan i annonsen står att man ska ha examen i systemvetenskap vilket jag inte har även om jag faktiskt läst systemvetenskap som biämne samt jobbat inom it i 7 år. Men det är tjänster både som konsulter och systemförvaltare/förvaltningsledare inom BI, crm och affärssystem. Andra gånger så säker de folk med examen i ekonomi och missar alla systemvetare som också kan ekonomi. Det bästa när man jobbar inom de områdena är att man kan både och.
  • Anonym (vilsen)
    Anonym (?) skrev 2013-08-27 12:19:37 följande:
    Kan man läsa systemvetenskap utan matte C? Fick för mig att det krävdes högre matte för att komma in.
    Ja, det kan man. Tror bara Lund kräver matte C? Kolla här: dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program/dsv
    Anonym (Abc) skrev 2013-08-27 13:21:08 följande:

    Jag söker inte de tjänsterna då det redan i annonsen står att man ska ha examen i systemvetenskap vilket jag inte har även om jag faktiskt läst systemvetenskap som biämne samt jobbat inom it i 7 år. Men det är tjänster både som konsulter och systemförvaltare/förvaltningsledare inom BI, crm och affärssystem. Andra gånger så säker de folk med examen i ekonomi och missar alla systemvetare som också kan ekonomi. Det bästa när man jobbar inom de områdena är att man kan både och.
    Ah, jag förstår! Men dessa tjänster, är de mer teoretiskt lagda - dvs utan programmering?
    Anonym (X-nivå) skrev 2013-08-27 12:14:13 följande:
    Åtminstone när jag pluggade fanns det en X-nivåkurs som gick igenom gymnasiematten A-E. Man fick t o m räkna in den i examen Kanske kan vara nått för dig? Mycket snabbare än att sitta och traggla MaC på komvux i en termin...
    Låter ju bra, men blir det inte SUPERsvårt om man ska läsa ändå till Ma E? (!!!!!!!) Det känns SÅ avancerat, jag hade problem redan i Ma B, haha. Gråter

     
  • Anonym (Abc)
    Anonym (vilsen) skrev 2013-08-27 20:42:51 följande:
    Ja, det kan man. Tror bara Lund kräver matte C? Kolla här: dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar /program/dsv
    Anonym (Abc) skrev 2013-08-27 13:21:08 följande:
    Jag söker inte de tjänsterna då det redan i annonsen står att man ska ha examen i systemvetenskap vilket jag inte har även om jag faktiskt läst systemvetenskap som biämne samt jobbat inom it i 7 år. Men det är tjänster både som konsulter och systemförvaltare/förvaltningsledare inom BI, crm och affärssystem. Andra gånger så säker de folk med examen i ekonomi och missar alla systemvetare som också kan ekonomi. Det bästa när man jobbar inom de områdena är att man kan både och.
    Ah, jag förstår! Men dessa tjänster, är de mer teoretiskt lagda - dvs utan programmering?Låter ju bra, men blir det inte SUPERsvårt om man ska läsa ändå till Ma E? (!!!!!!!) Det känns SÅ avancerat, jag hade problem redan i Ma B, haha.  

    Det är olika. Inom systemen så kan man ju jobba med både framsidan och baksidan. På baksidan så kanske man gör anpassningar, mappningar och script av olika slag baserat på vad en beställare säger år dig att de behöver. Och på framsidan så jobbar du mer med att analysera vad som behöver göras, diskutera med ekonomi och verksamhet vad de har för behov, sdr på hur man arbetar och ställer in alla de parametrar som finns i systemen för att styra detta.
Svar på tråden Vad jobbar du inom IT med?