Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

Hur gick/går det för er/era barn som hoppat av gymnasiet?

Anonym (hur gick det?) skrev 2013-08-28 13:27:57 följande:
    Min bonus är 16 år. Hen tänker vara "ledig" ett år och sedan söka något annat nästa år. Det jag är lite oroad över hur tiden detta år kommer spenderas. Vi har sagt att kravet är att hen sysselsätter sig med något, ska hjälpa till hemma. Men osäker på hur detta kommer bli.
    ledig?
    min mamma hade som krav att det var arbete som gällde om man hoppade av.
    jag funderade på att hoppa av i början av 2.an och var hemma första veckan men ångrade mig.
  • Mineralvatten
    Fröken Vargh skrev 2013-08-28 13:59:08 följande:
    Jag gick aldrig gymnasiet, hoppade av tre gånger... Jag började jobba istället vid 18, tog körkort, flyttade till en storstad och träffade där mannen i mitt liv vid 20, vi fick barn när jag var 21 och när jag var 22 började jag läsa in gymnasiet på Komvux. Det var tufft, men jag siktade högt betygsmässigt för att komma vidare in på min drömutbildning och när jag var 25 så sökte jag in. Idag är jag 27 och påbörjar mitt tredje år på civilingenjörsprogrammet. Jag blir färdig vid 30, men bättre sent än aldrig!
    jag förstår dig! Hade den linjen som jag gick funnits på flera gymnasieskolor hade jag bytt redan efter en termin till en annan skola. hatade verkligen det gymnasiet där jag gick. huah!
    Jag har läst två år på komvux för att höjja mitt snitt och det har fungerat bra, det är ju mycket lugnare där, dock inte när jag läste termin 1 inom omvårdnadsprogrammet så därför läste jag inga fler. maken till ouppfostrade människor har jag aldrig varit med om.
  • Mineralvatten
    Funkade inte skrev 2013-08-28 14:36:01 följande:
    Min särbo tänker inte tillräckligt...
    Han säger att han inte vill slänga ut sonen för att han inte har samvete att belasta soc, det resonemanget kan jag ta. Men sonen lär ju inte flytta, så det blir soc när min särbo dör ändå. Min särbo hoppas att sonen ska hitta en tjej att flytta hem till. Men vilken tjej med rel hög lön skulle vilja försörja en sådan... (vilket jag påpekat).
    Så jag förstår sonen att han bor hemma..., han kommer ju även få väldigt svårt att fixa ett jobb då han aldrig behövt göra något.

Mönstret skulle gå lätt (förutom bråken som skulle bli) att bryta, då sonen får 3000/månad.  Det tycker jag borde räcka till allt utom tak över huvudet, så levde jag som student efter att hyra och andra räkningar var betalda.
    förlåt men vilken bortskämd jävel!
    förstod jag det hela rätt med att han har inkomst? och inte ens betalar hyra för dig? holy crap min mamma hade bytt lås på dörren (i alla fall hotat med det). jag förstår inte hur man inte kan betala hyra för sig om man har inkomst, skulle skämmas ihäl.
Svar på tråden Hur gick/går det för er/era barn som hoppat av gymnasiet?