• Guldlock80

    Hur gör ni???!!

    Hoppas att nån orkar läsa detta och vill ta sig an att bli lite av min ekonomiska rådgivare.

    Har precis betalat mina räkningar och blir lika frustrerad som vanligt. Har ju inga pengar till att spara!! Jag skulle sååå gärna vilja kunna spara så att jag/vi har en ordentlig buffert, men jag vet inte hur jag ska göra. Läser här på FL om människor som sparar 10 000 kr varje månad och det gör mig så frustrerad då jag är GLAD om jag kan spara 3000 kr varje månad.

    Jag är sambo, min pojkvän studerar just nu men jobbar även extra. Vi har inte ett gemensamt konto då vi tycker att det känns bäst så. Däremot så delar vi på boendekostnad, mat och andra gemensamma kostnader. Vi är väldigt "givande och tagande", så det är inga problem och vi tycker att det funkar. Vi har en dotter på 3 år. Vi bor i en bostadsrätt som vi betalar ca 7 500 kr för varje månad. 

    Jag är socionom och får oftast ut mellan 16-17 000 kr/månad. Den här månaden kom alla räkningar totalt upp i en summa på 8 500 kr för mig. Sedan vill jag ha minst 5000 kr kvar att leva på/månad. Detta ska gå till mat, nöjen, kläder till mig och dottern etc. Detta lämnar mig med i snitt 3000 kr kvar till att spara, vilket jag tycker är alldeles för lite. Jag hinner aldrig spara upp till någon buffert innan det jag har sparat går åt till någon resa (vi reser ca 1-2 ggr/år utomlands då min sambo har sin familj där), julklappar, födelsedagspresenter etc.

    Har absolut inga stora utgifter; handlar alltid kläder på H&M och försöker ha en klädbudget på max 500 kr/månad, storhandlar mat 1-2 ggr per månad, går sällan ut och äter, gör egna matlådor etc. Var ligger problemet?

    Det jag vet är mitt största problem är att jag har kreditkortsskulder hos Swedbank, H&M, Hemtex och Klarna på ca 22 000 kr. Men tycker inte att det är så jätte stora skulder heller, eller?? Hos CSN har jag däremot en väldigt stor skuld på ca 400 000 kr som jag betalar 1100 kr för varje månad.

    Problemet nu är att vi gärna skulle vilja flytta till ett hus inom en snar framtid. Min sambo slutar skolan inom ett år och förhoppningsvis får han då ett jobb ganska snart och då kommer ju ekonomin att bli bättre. Min sambo är även väldigt duktig på att leva sparsamt och spara mycket. Men jag vill ju inte bara leva på hans sparpengar varje gång det är nånting som behövs köpas in till hemmet eller om vi ska nånstans på semester, jag vill ju kunna bidra lika mycket själv! Vår bostadsrätt kommer vi förmodligen få ut en hel del pengar ifrån om vi skulle sälja den, men om vi skulle flytta till ett störra hus med en högre levnadskostnad så skulle jag ju behöva dra in ännu mer på mina sparpengar och det skulle bli lika med noll på sparkontot.

    Så hur gör jag för att sänka mina utgifter? Hur gör jag bäst med de kreditkortsskulder jag dragit på mig? Har jag overkligt höga räkningar, eller är det nån annan som känner igen sig och som har likadant? Alla råd, tips, synpunkter tas tacksamt emot!!            

            

  • Svar på tråden Hur gör ni???!!
  • Ramborg

    Det du får titta på är väl de där 5000 till mat, nöjen och kläder. Du säger 500 per månad för kläder. Hur mycket till dottern? Köper du mat till er alla tre? Kan du dra ner på matkontot? Nöjesbudgeten borde du också se över.

    De som sparar 10 000 gör väl det tillsammans, båda föräldrarna, antar jag. Så du är inte SÅ långt ifrån.


    42.
  • Ramborg

    Du borde prioritera att göra dig av med de 22000 kr i skuld, där betalar du säkert onödigt mycket i ränta. Julklappar och resor ingår väl i nöjesbudgeten? Om din sambo har släkt som ni hälsar på borde ni kunna bo gratis och inte ha högre matkostnader än när ni är hemma, se över era vanor när ni är ute och reser.


    42.
  • Dina08

    Era utgifter är nog helt normala, förutom utlandsresorna. Med din låga inkomst tror jag det blir svårt att ha hus, åka utomlands och spara ihop till en buffert. Antingen får din sambo betala mer, eller så måste du välja bort något. Jag skulle ha valt bort huset eller utlandsresorna, men sparat ihop till en buffert.

  • Dina08
    Dina08 skrev 2013-08-28 20:27:46 följande:
    Era utgifter är nog helt normala, förutom utlandsresorna. Med din låga inkomst tror jag det blir svårt att ha hus, åka utomlands och spara ihop till en buffert. Antingen får din sambo betala mer, eller så måste du välja bort något. Jag skulle ha valt bort huset eller utlandsresorna, men sparat ihop till en buffert.

    Och först betalat av skulderna.
  • Tudelu

    Vi har ca 12-15000 kvar efter räkningarna.

    Lägger undan 5000 till mat (veckohandlar för max 1000/vecka) och resten åker in på sparkontot. Behöver vi något tar vi därifrån men det blir alltid minst hälften kvar av det vi satt in när månaden är slut.

    Vi bor i bostadsrätt , har en dotter och har haft gemensam ekonomi sedan dag 1 som sambos.

  • Guldlock80
    Ramborg skrev 2013-08-28 20:27:32 följande:
    Du borde prioritera att göra dig av med de 22000 kr i skuld, där betalar du säkert onödigt mycket i ränta. Julklappar och resor ingår väl i nöjesbudgeten? Om din sambo har släkt som ni hälsar på borde ni kunna bo gratis och inte ha högre matkostnader än när ni är hemma, se över era vanor när ni är ute och reser.

    Jo, jag vet ju att jag måste få bort de där skulderna. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få bort dom, försöker alltid betala så mycket som möjligt på dom, alltid minst 200 kr över det som är lägstakostnaden. Men jag märker ju att det går väääldigt sakta att betala av dem på så sätt. Funderar på att ta ett lån på lägenheten för att få bort dom. Är det en bra idé?  Tror ju att vi kan få ut en hel del över priset som vi köpte bostadsrätten för, så att ta 22 000 kr till på lånet skulle nog inte göra så mycket. Vad tycker ni?  
  • Sandra 321

    Du borde kanske ta och lägga 2000:- av de 3 du sparar och lägga de på skulden. Så är du av med den om 11 månader.

  • jassikan

    Du måste bestämma dig för vad du/ni vill prioritera.

    Hus och buffert eller 5000:- att "leva på" och utlandsresor.

    Jag hade dragit in på de 5000:- att leva på + dragit ner på resandet.
    Och prioriterat att bli av med dyra skulder. Man måste oftast amortera av en ordentlig portion varje månad för att räntan inte ska äta upp det till nästa månad, åtminstone på de typ av skulder du nämner. Skulden behöver inte vara jättestor för att räntekostnaderna ska bli höga.
     200:- extra tar dig i princip ingen stans tyvärr. 

    Man kan tyvärr inte få allt, eller snarare de flesta av oss kan i varje fall inte det.  
        

  • RockingSkåne

    Har du inte ganska låg lön för att vara socionom... Om du har ut 16 000..? Och ang spara... Det är ju inte så lätt när din man inte har någon inkomst! Klipp dina kreditkort, man använder inte kredit med dem inkomsterna! Se till att höja din lön och ligg lågt till sambon slutat skolan! Har ni något kapital för att köpa hus? Det krävs 15% i handpenning! Så, mina tips... Höj era inkomster, betala av krediter, spendera mindre!!

  • snedtak

    Angående att du har räkningar för 8500 kr denna månad. Kolla på tidigare räkningar och sätt upp vad din totala månadskostnad är för försäkringar, skatt, osv. som inte betalas månadsvis. Sätt undan den summan på ett sparkonto eller på ett konto där räkningarna dras ifrån. Då kommer månaderna bli mer jämna.

    Sen börjar man med att sätta undan ett sparande. Jag tycker att det är lättare att spara om man har ett tydligt mål. Ni kan tex. räkna på hur mycket som behövs sparas för att köpa hus inom 5 år, eller vilken tidsplan ni nu har.
    Det som blir över får gå till mat, kläder och annat.

  • Ensam hemma

    Jag skulle, fort som ögat, se till att betala av kontokortsskulderna och aldrig mer handla småsaker på kredit! Det blir oerhört dyrt. Du kan få betala grejerna flera gånger om det drar ut på tiden.

    Ni har det givetvis tufft nu när sambon studerar, men så fort han får ett jobb, se till att börja spara rejält. Fortsätt att leva snålt och spara så mycket ni kan av den inkomsten. Gör inte som många andra och skaffa er "dyrare" vanor, mer grejer och "unna" er bara för att ni har råd, för då kommer ni aldrig någonsin att få den ekonomiska trygghet som en buffert på banken ger. 

    Era tankar på ett hus låter trevlig, men se till att ni har en rejäl buffert innan ni köper.   

      

      

      

     

  • Godnatt
    Ramborg skrev 2013-08-28 20:24:39 följande:
    Det du får titta på är väl de där 5000 till mat, nöjen och kläder. Du säger 500 per månad för kläder. Hur mycket till dottern? Köper du mat till er alla tre? Kan du dra ner på matkontot? Nöjesbudgeten borde du också se över.

    De som sparar 10 000 gör väl det tillsammans, båda föräldrarna, antar jag. Så du är inte SÅ långt ifrån.
    Eller har lägre boendekostnader.
    19000 kr efter skatt minus 3000 kr i hyra minus 1500 kr i bensin = 10000 kr sparande +5500 kr nöje och mat.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Guldlock80

    Tack för era svar och synpunkter! Jag kan bara hålla med er i nästan allt som ni säger. Jag pratade även med sambon om detta igår och vi är ju överens om att den största tjuven i dramat är kreditkortsskulderna. Min sambo ville vara med och kolla igenom mina räkningar för att kolla om det är några onödiga utgifter (utöver kreditkortsskulderna) som vi skulle kunna dra in på. Jag vet att vi har gjort det förut och att vi då inte kunnat hitta något sånt då det handlar om vanliga (nödvändiga)saker som försäkringar, fackavgifter, a-kassan, el, csn, mobilräkning etc. Men det är ju alltid värt att kolla över en extra gång.


    RockingSkåne skrev 2013-08-28 22:55:47 följande:
    Har du inte ganska låg lön för att vara socionom... Om du har ut 16 000..? Och ang spara... Det är ju inte så lätt när din man inte har någon inkomst! Klipp dina kreditkort, man använder inte kredit med dem inkomsterna! Se till att höja din lön och ligg lågt till sambon slutat skolan! Har ni något kapital för att köpa hus? Det krävs 15% i handpenning! Så, mina tips... Höj era inkomster, betala av krediter, spendera mindre!!
    Jag kan förstå att det låter lågt, men här där vi bor så är det vad en socinomlön ligger på för det yrke jag har (som behandlingsassistent inom kommunen), den ålder som jag har samt den arbetslivserfarenhet som jag har inom yrket. Examinerades 2010 och har därefter jobbat lite mer än 2 år sammanlagt då jag däremellan även varit mammaledig. Skulle gärna jobba för att få en högre lön, men i vår kommun är det tyvärr inte förhandlingsbart då de går efter en lista beroende på det jag ovan nämnt (ålder, erfarenhet etc) och sätter lönen därefter. Jag skulle kunna, om jag la ner verkligt med engagemang och armbågade mig fram lite, kunna få en lite högre lön än den vanliga löneökningen, men det skulle bara handla om några hundralappar så det skulle inte vara mödan känns det som. Enda sättet till att få en högre lön vore, som jag ser det nu, att vidareutbilda mig till psykoterapeut (som jag vill och ska göra, inte bara ur ekonomiskt syfte), eller att flytta till en större stad.  
     
  • brainpick

    Fick jag bestämma skulle det bli totalt köpstopp för dig tills du gjort dig av med skulderna. Tråkigt att spara när man har barn förstås, men ofta sitter det inte i pengarna om barnet ska ha det bra.

    I längden blir det bara ännu värre för barnet och familjen om du inte tar tag i skulderna medan dom är under kortroll. Du har ju en lön och hyfsat låga kostnader plus att du är sambo, vilket borde göra det möjligt att göra dig av med skulden ganska snart.

    Problemet med kreditkortsskulder är räntekostnaden. Det brukar vara snordyrt.

    Sedan är frågan: Varför har du ens skulder på kreditkorten som du inte betalat tillbaka? 

  • Guldlock80

    Kan förstå att det låter som en lyx att åka utomlands så ofta. Men det är som sagt eftersom att min sambo är därifrån och har flyttat hit för min skull. Det påverkar hans välmående att inte få åka och hälsa på sin familj och jag tycker att det känns viktigt att vår dotter får träffa sin farmor, faster och kusiner. Därför känns våra resor viktiga och något som jag tyvärr måste prioritera även om det kostar en massa pengar. Däremot så har vi ju boende där nere ochhar ungefär samma matkostnader som hemma,så våra resor blir ju billigare än andra utlandsresor.

    Tror att det lutar åt att ta ett lån till lägenheten för att kunna betala av kreditskulderna. Den summan kommer vi lätt att få igen då vi säljer.

    Blir lite förvånad över att många tycker att 5000 kr är för mycket att leva på då man har små barn. Då tänker jag att ca 3500 av dessa går till mat för.en månad och resterande 1 500 till annat nödvändigt. Hur mycket lever ni på efter att räkningarna är betalda varje månad?

  • annak81

    Jag hade försökt bli av med skuldrn så fort som möjligt! Lägger du 3000 i mån plus skippar kläder som faktiskt inte behövs varje månad o drar ner på nöjen o mat är du snart av med skulden. Det är mkt skönare o shoppa o roa sig om man vet att man är skuldfri:)

  • BuoBä

    Ett vanligt tips för att bli av med flera småskulder fortare är följande:


    Lista dem i storleksordning. Börja med den skuld det är minst kvar på.  Betala minumum på alla de andra och pytsa in så mycket du kan på den minsta skulden.  När du är av med den skulden så går du på nästa på samma sätt. 
    Färre antal skulder = färre administrativa avgifter, aviavgifter och annat sånt som kreditkortsföretagen brukar vara glada i. 

    Ifall du har flera skulder till samma långivare så kan det också löna sig att slå ihop dem. Samma där att du sparar in aviavgifter och liknande. Fråga om de kan göra något åt räntan när du ändå ringer. Du kan inte få mer än ett nej, och i bästa fall får du bättre villkor. 
  • Ensam hemma
    Guldlock80 skrev 2013-08-29 15:33:22 följande:
    Hur mycket lever ni på efter att räkningarna är betalda varje månad?

    Genomsnittliga månadsräkningar på ett år:

    Boende, el, vatten, sophämtning, försäkringar, bensin, telefon, bredband 6.000:-
    Mat 1.500:-
    "Fickpengar" 500-1000:- kan t ex vara kläder, presenter

       
  • brainpick

    Jag skulle försöka se över de fasta kostnaderna.

    * Vad betalar ni i hyra? Går det att byta lgh till någon med lägre kostnader? 

    * Vad kostar maten? Storhandlar ni på Willys etc?

    * Äter du lunch ute? Kan du ta med dig en låda istället?

    Om du har 22 000 i kreditkortsskulder så skulle jag rekommendera dig att helt sluta shoppa till dess att skuden är återbetald. Äger ni en bostadsrätt kanske ni kan flytta till en mindre tillfälligt och därmed få lös pengar du kan lösa skulden med. 

    Om du inte kan spara redan nu så kommer det bli ännu värre när ni flyttar till hus. Ok att killen kommer att tjäna mer, men du kan ju inte lita på att det kommer att bli så. Hus kostar betydligt mer än en lägenhet att driva... 

Svar på tråden Hur gör ni???!!