• Anonym (vill bli mor)
    Äldre 1 Sep 17:38
    2698 visningar
    4 svar
    4
    2698

    skulle vi ha ljugit?

    är som så att biologiskt kan vi aldrig få barn...
    och nu idag så ser vi så fram emot att få adoptera. vilken lycka det vore! att få bli en familj...
    kommun har givit mig och maken medgivandet.
    Nu är vi i "välja land" stadiet... men undrar om vi inte kör i ett redan utdömt lopp?
    Historien är den att min pappa är alkoholist ( men nykter sedan  20 år, blev nykter när jag var 6 år..)   och makens mamma är död. Hon dog tidigt vilket gjorde att han bara hade en pappa som tog hand om honom. Men fadern var egentligen inte mogen för föräldraskap då han lät sin son klara sig själv i stort sätt som 14 åring, vilket medförde att han testade alkohol och var ingen mönster unge direkt under ungdomsåren. ( har dock inte haft alkoholproblem med beroende osv men festade en del med kompisar och så, i den byhålan vi bor i är det mer regel än undantag att man som tonåring testar... men men...) 
    Fick höra i veckan att vi inte då passar in på tex Ryssland. ( dom själva är ju kända för att inte spotta i glaset?)
     Tycker det känns taskigt att bli straffad en gång till pga av sina föräldrars handlingar... men vet ju också att barn är ju ingen rättighet...och tydligen är vi inge bra då...
    saken är ju bara den att nu, idag så dricker ju varken jag eller maken. vi har verkligen inga alkoholproblem!  vi bor bra, har ok jobb, lever ett ganska vanligt medelklass liv...  och det som varit "svårt" i vår uppväxt skulle vi ju göra allt vi kan för att vårt barn inte skulle behöva uppleva! 
    undrar nu om det finns något land som accepterar föräldrar som har haft en "svårare" uppväxt? eller kommer vi aldrig bli valda pga att vi kanske var för ärliga under utredningen?
    vet ni om det finns något land som ändå kan tänkas välja oss som föräldrar trots att vi inte är perfekta?      
    går det att skriva om utredningen och utesluta info om det som inte är "bra"?
    eller ska vi helt enkelt inse att livet inte alltid är rättvist och att meningen är att vi ska vara barnlösa pga av att vi  inte hade en härlig barndom?                        / ledsen i ögat.

  • Svar på tråden skulle vi ha ljugit?
  • Äldre 1 Sep 21:51
    #1

    Ni har alltså redan fått medgivandet? Ni skulle bett er utredare ta bort info från utredningen före isf.
    Nu kan det nog vara svårt att ta bort.
    Jag tycker det är helt rätt att ni var ärliga. I utredningen skulle man ju absolut kunna vända det till något positivt att ni vet hur ni vill att ert barn ska växa upp! Utan alkohol osv.

    Jag tror nog det finns länder som accepterar er. Det bästa är nog att organisationerna får läsa er utredning och att de sedan tipsar er om länder.

  • Äldre 1 Sep 22:53
    #2

    Det är förståeligt att östeuropeiska länder väljer bort familjer där kan finns missbrukshistoria eftersom alkoholmissbruk är väldigt utbrett där bland den del av befolkningen som måste ge sina barn till adoption.
    MEN! Världen är stor. Alla organisationer och länder har olika krav på adoptivföräldrar och om ni har ett bra ställt liv idag tror jag det väger tyngre än vad era föräldrar gjort.


    These are not the droids you're looking for
  • Anonym (vill bli mor) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 21:16
    #3

    tack till er som tog er tid att  svara...
    vi passade in på ett annat land tror vi trots våra "fel"...lät så på organisationen iallafall...
     känns bra att det inte är helt kört då. Fast jag skulle gärna vilja få det omskrivet... ( men det blir nog svårt)

    men jag tänkte att när dem översätter medgivandet kanske det låter ännu värre på ett annat språk? eller så tar dom texten på "rätt" sätt. flummig formulering i vår text "Kalle märkte att han var inne på fel bana" kan ju låta hur dramatiskt som helst om man inte "känner" oss och vet vad som menades... 
      

    Men om nån läser här som håller på med medgivandet. Tänk på ord val och formuleringar. När man läser är det svårt att tolka, så använd ord som talar klarspråk och som låter positivare...

    såg på en sida på nätet tex att är man ej medlem i svenskakyrkan behöver det inte formuleras så utan "lever under kristna värderingar" lät bättre... så det klart jag och maken lät som gangsters ;) önskar jag själv tittat på den sidan innan vi tyckte att vår text var ok.
    jag tycker inte att man ska ljuga heller och det är jag glad över att vi inte gjort, men vi låter nog värre än vi är och det ska ju undvikas... så tänk på skriftspråket...
    man lär sig nått nytt varje dag...

    / inte längre så ledsen i ögat    

       

        

         

       

       

       

      

        

       

       

        

          

  • Äldre 5 Sep 19:29
    #4

    Skönt att det verkar lösa sig för er iaf! Lycka till! :)
    Det fanns lite i vår utredning som landet hängde upp sig på, eller var frågande över. Så vi fick komplettera några sidor... Men det gick ju det med till slut.

Svar på tråden skulle vi ha ljugit?