• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Anonym (7 år)
    Anonym (Sömnstrul) skrev 2013-09-04 15:36:43 följande:

Lätt att säga nu. Jag var fullt beredd på att livet skulle ändra sig totalt när vi fick barn. Att inget skulle bli som vanligt men trots det sitter jag nu 3,5 år senare och kämpar rejält för att lappa ihop vårt förhållande. Jag fick en helvetesgraviditet och i efterhand kan jag säga att jag blev deprimerad av att vara gravid men ingen i vården frågade någonsin hur jag mådde. Efter förlossningen fick vi ett ljuvligt litet knytet som inte sov, hade kolik och kräktes konstant. Det sista var reflux men inget som BVC inte tyckte var normalt och jag var en trött, rädd och deprimerad förstagångsmamma som trodde dem. Jag önskar att jag hade haft orken att stå på mig, sonen kunde kaskadkräkas över tio gånger på en dag och då menar jag verkligen kaskad. Hela han, hela mig och allt som var i närheten såsom soffa, vagn, babyskydd... Katten blev också kräkt på. Jag kan nu säga att min depression blev värre efter jag fått barn men återigen fångade ingen i vården upp mig trots att BVC faktiskt ska titta efter det. Vi fick en värdelös lapp att fylla i som jag självklart ljög på. Jag menar jag tyckte att jag minsann skulle bli den perfekta mamman. Som inte fick sova på över 2,5 år, som inte vågade be om hjälp för då var jag en dålig mamma, som bakade allt bröd själv, lagade all barnmat själv. Jag märkte aldrig depressionen och sambon fångade inte heller upp men det är inte konstigt. Den stackarn tvingades leva med det varje dag. Jag älskar mitt barn och han är en härlig 3 åring med en satans vilja och temperament och han är mitt allt. Men nu först inser jag att få barn inte var en dans på rosor och nästan tre års konstant sömnbrist kan knäcka vem som. Det blir inga fler barn för oss. Aldrig. Nu ska vi läka, hitta tillbaka till varandra och njuta av det barn vi har men vägen tillbaka är lång och inte enkel. Och då hade vi varit ihop länge innan vi skaffade ban och vi var trygga i varandra och klarade allt tillsammans.
    Du kan ju räkna upp vad du vill,men att säga att jag som längtat efter barn i 27 år och försökt i 7 år med alla medel och är beredd att gå hur långt som helst för att få barn
    skulle ångra mig är ju bara patetiskt!! Vårt liv är helt meningslöst just nu p.g.a barnlösheten,vi vill  ju att det ska ändras radikalt ju! Mer deprimerad än av att vara ofrivilligt barnlös går inte vara. Om jag hade ett barn vilket som skulle livet ha mening,jag skulle ha orsak att kliva upp,vi kunde ha ett socialt liv igen,jag kunde se gravida utan att vilja spy,vi kunde umgås med släkten,kort sagt allt i vårt liv skulle förbättras! Det är jättekort tid sett i det stora hela man har bebisar som skriker,kräks och är "jobbiga",jag tar hellre det än det absoluta helvete utan mening jag lever i nu...
  • Förkunnaren

Förresten får man visst känna som du känner, du är ingen hemsk människa för det, men det är SYND att du ska behöva känna så när du inte behöver, om du förstår hur jag menar? Kanske behöver ni ta med barnet på familjesamtal och utvärdera vad ni kan göra annorlunda så att barnet kan bli mer lugnt och tillfredsställt?

Det är jobbigt att ha barn, så är det bara. Sedan beror det ju på vad man har fått för barn och på hur man själv mår, när man själv mår dåligt och känner sig förtvivlad, fångad, instängd, uttråkad osv. då blir ju allting ännu värre, såklart.

• Förkunnaren
    Anonym (7 år) skrev 2013-09-04 15:46:15 följande:
    Du kan ju räkna upp vad du vill,men att säga att jag som längtat efter barn i 27 år och försökt i 7 år med alla medel och är beredd att gå hur långt som helst för att få barn
    skulle ångra mig är ju bara patetiskt!! Vårt liv är helt meningslöst just nu p.g.a barnlösheten,vi vill  ju att det ska ändras radikalt ju! Mer deprimerad än av att vara ofrivilligt barnlös går inte vara. Om jag hade ett barn vilket som skulle livet ha mening,jag skulle ha orsak att kliva upp,vi kunde ha ett socialt liv igen,jag kunde se gravida utan att vilja spy,vi kunde umgås med släkten,kort sagt allt i vårt liv skulle förbättras! Det är jättekort tid sett i det stora hela man har bebisar som skriker,kräks och är "jobbiga",jag tar hellre det än det absoluta helvete utan mening jag lever i nu...

Calm down, ingen förringar väl din sorg bara för att den har det jobbigt som mamma just nu? Livet är inte svart eller vitt.
  • Anonym (nej)
    Det är otroligt onödigt att försöka jämföra din sorg med andras, och förringa andras depressioner. Men jag hoppas verkligen att det löser sig för er och att du får det barn ni vill ha...
  • beccagranen

Visst här man stunder när det känns precis som ts beskriver, när allt bara känns kämpigt. Visst ska man tänka sig att föräldraskapet är kämpigt och man möts av motgångar, men det är en sak att tänka tanken vs uppleva det. Vissa får det övermäktigt och kämpigt, andra flyter det på bra för. Men det är väl när man inser vad man kämpar med och vad mn är missnöjd med som man kan börja förändras. Att isolera sig och sitta själv med sin kamp gör det värre, plötsligt när man kommer ut möter man andra föräldrar som här samma problem, och då könns det hanterbart. Att h vänner att prata med, en partner som hjälper till, släktnsom ställer upp och ta sig tiden att trivs med sig själv gör nästan allt hanterbart :)

• Anonym (7 år)
    Förkunnaren skrev 2013-09-04 15:49:24 följande:

Calm down, ingen förringar väl din sorg bara för att den har det jobbigt som mamma just nu? Livet är inte svart eller vitt.

Hon påstod att jag skulle ångra mig vilket visar att hon har noll koll på vad ofrivillig barnlöshet innebär. Jag vet att bebisar kan vara "jobbiga",men alternativet är att ta livet av sig så då tar jag den "jobbiga" tiden rakt av. Om vårt/våra barn ens kommer upplevas jobbiga,bara att vakna och veta att livet har en mening  är ju värt hur mycket som helst! Drömmer Jag vet att jag aldrig skulle tänka en sekund att det inte varit värt att få barnen! Men det är mycket vanligt att de som ångrar sina barn vill föra över det på vi som inte kan få några och har kämpat i åratal. Vad man nu tror sig vinna på det,jag lär ju inte sluta försöka få barn direkt och de lär ju inte uppskatta barnen mer av deras eviga klagovisor.
  • Anonym (Mnh)
    .Om jag hade ett barn vilket som skulle livet ha mening,jag skulle ha orsak att kliva upp,vi kunde ha ett socialt liv igen,jag kunde se gravida utan att vilja spy,vi kunde umgås med släkten,kort sagt allt i vårt liv skulle förbättras! Det är jättekort tid sett i det stora hela man har bebisar som skriker,kräks och är "jobbiga",jag tar hellre det än det absoluta helvete utan mening jag lever i nu...
    Jag förstår att din situation är svår men... nej, det är inte alltid en jättekort tid som det handlar om, en del barn fortsätter år efter år att vara krävande som den mest krävande bebis. Fast en som kan gå, springa och klättra också. Öppna lådor, skåp, dörrar, bända, dyrka upp lås, krypa inunder och försvinna, hitta konstiga saker, äta upp dem, halka, ramla, krocka in i... Du kan inte "umgås" med andra med ett sådant barn eftersom barnet kräver sekundpassning hela tiden varje dag år efter år.

• Anonym (Sömnstrul)
    Anonym (7 år) skrev 2013-09-04 16:06:25 följande:
    Hon påstod att jag skulle ångra mig vilket visar att hon har noll koll på vad ofrivillig barnlöshet innebär. Jag vet att bebisar kan vara "jobbiga",men alternativet är att ta livet av sig så då tar jag den "jobbiga" tiden rakt av. Om vårt/våra barn ens kommer upplevas jobbiga,bara att vakna och veta att livet har en mening  är ju värt hur mycket som helst!  Jag vet att jag aldrig skulle tänka en sekund att det inte varit värt att få barnen! Men det är mycket vanligt att de som ångrar sina barn vill föra över det på vi som inte kan få några och har kämpat i åratal. Vad man nu tror sig vinna på det,jag lär ju inte sluta försöka få barn direkt och de lär ju inte uppskatta barnen mer av deras eviga klagovisor.

Jag skrev ingenstans att du skulle ångra dina ev barn, jag skrev att även om ett barn är väntat och älskat och trots att man är förberedd kan livet som förälder var helt enorm jobbigt. Ett barn behöver inte alls betyda lösningen på allt. Vi fick inget socialt liv alls eftersom vi inte orkade med ett när vårt barn aldrig sov och våra vänner och vår släkt hade svårt att förstå hur utmattande det kan vara att aldrig aldrig få sova. Alla andras barn sov gott om nätterna. Alla andras barn kräktes bara såna där små kräkningar som en dregelhaklapp fångade upp. Alla andras barn...
  • Sebastian72

Fan va ni gnäller. Inte ens första året med ungarna var så himla jobbigt. Visst, lite dålig sömn och lite gråt. Å andra sidan uppskattar iaf jag lugnet och sömnen mer idag. 

Och nu, några år senare, är barnen bara berikande tycker jag. Det enda negativa jag kan komma på är att dom är enormt dyra i drift:)

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!