Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
VAD NI ÄN GÖR! SKAFFA BARN!!!!
Dom tar all energi ibland men dom är underbara ändå!!!!!!!!!
VAD NI ÄN GÖR! SKAFFA BARN!!!!
Dom tar all energi ibland men dom är underbara ändå!!!!!!!!!
Det är sorgligt att läsa din trådstart TS. Med risk för att få FL-maffian på mig tänker jag ändå berätta hur det var för mig. Vi hade det också väldigt jobbigt med vårt ena barn. Men allt var normalt när man pratade med BVC, ringde till och med bup för rådgivning och de svarade också att mitt barns beteende lät normalt.
Men vid något tillfälle sa någon att "när inte vardagen funderar, då är det dags att söka hjälp". Jag tycker det stämmer. Det blir lätt så att när man berättar saker om sitt barn, t.ex. att det inte äter, så säger folk att det är vanligt att barn äter dåligt. När man berättar att barnet sover dåligt, så säger folk att det är vanligt att barn sover dåligt. När man berättar att barnet är så vilt att det är svårt att träffa vänner. Ja men säger folk, så där är ju barn. Och så vidare. Ingen förstår att det är helheten det handlar om, att just mitt barn har flera av de här sakerna samtidigt och som gör att situationen blir ohållbar.
Mitt barn har en diagnos. Ditt barn kanske inte har det. Men att inte kunna leva åtminstone ungefär som andra föräldrar när man har fått barn, det är faktiskt inte normalt som jag ser det.
Ibland funderar jag på om det är bättre för alla om vi separerar.
Då kan vi ha barnet varannan vecka och man vet att man får vila/andas ut den veckan man inte har barnet. Och så slipper vi föräldrar bråka med varandra hela tiden.
Även om man är två nu så innebär det ju ändå att barnet ALLTID är med. Visst kan en förälder gå iväg och göra något annat, men man tänker ändå hela tiden på att man ska hem igen till kaoset snart..
Och pappan kan inte ta barnet en kväll i veckan för att....??
Har läst alla inlägg, men har inte haft möjlighet att svara förrän nu. Kommer inte svara på alla inlägg, det hade tagit alldeles för lång tid.
Tack för era åsikter iallafall och era tips. Vi skall till BVC på 2,5 års kontroll i oktober och ska ta upp saken då igen.
Jag förstår att ALLA föräldrar inte känner som jag och det är väl tur det. Hör väl till en minoritet, men vi finns!
Jag längtade också väldigt mycket efter barn, tänkte att jag var förberedd och medveten om att livet skulle bli helt annorlunda (mindre sömn, mindre egentid osv osv). Har aldrig heller varit en person som rest mycket eller festat, inte min grej alls och det är inte heller det jag saknar.
Men man KAN inte förbereda sig för hur det är att inte få sova på över 2 år! Det är omöjligt att veta innan hur man reagerar på det. Jag tycker inte det är mer än rätt att personer som vill skaffa barn ska få veta att man kan må skit och att saker kan vara extremt jobbiga och att man FÅR känna så. Även om det verkar som att alla andra bubblar av glädje konstant.
Det var någon som undrade varför jag inte kan ta med barnet och umgås med folk och det är för att barnet är ÖVERALLT, HELA TIDEN. Vilket innebär att jag får jaga hela tiden för att inte saker ska gå sönder. Jag blir helt slut och kan inte umgås eftersom det är konstant barnjagande. Folk blir väl trötta av det med eftersom dom slutar bjuda hem oss....
Nu ska jag komma iväg och träna lite och få lite andrum. Så kommer jag läsa mer sen om jag har tid och ork och svara mer..
Bara läst TS, men hallå? Ja lite degig mage har man kanske kvar (7 mån bebis) håller på o tränas bort, 3 kg till ursprungsvikt, det är väl Inge svårt? Sj va jag sugen på sex efter typ 1 vecka o min lust e större än sambons (har alltid varit iofs) visst är det lite jobbigt ibland, typ morgnarna, ibland hade det vart gött om bebis sov längre än till 8-9 (fast man får gå upp om o fixa välling vid 6-7 som äts i sängen sen somnas de om) men herregud så jävla jobbigt e de inte, fattar inte alls folk som klagar o tycker de e jobbigt o tröttigt o inte orkar göra än de ena än de andra tex inte ens sminka sig o klä sig om dagarna ????
Tror som många säger att sömnen är en stor bov... Jag är så trött att jag mår fysiskt illa, är darrig i kroppen och känner ju att huvudet inte funkar som det ska (minnesproblem, förvirrad). Får väl försöka se om jag kan hitta nån lösning så att jag kan få sova ordentligt någon gång..
Ska försöka prata med barnets mormor också och se om det finns möjlighet att få hjälp.
Tja ibland undrar jag om den hoga skiljsmasso statistiken beror pa att da kan man iallafall fa VV ledigt..??
Jag har haft "tur", då mina barns mor har haft den mesta vårdnaden om dem. Jag har setts som olämplig pga mina tidigare spritproblem.
Jag begriper verkligen inte varför folk är så ivriga att skaffa barn. Det är precis som om det är något man "måste" för att få ingå i den vuxna gemenskapen, för att ha "status" eller nåt.
Hur många unga föräldrar är det t.ex. inte som lämnar bort sina barn, eller ordnar barnvakt åt dem, varje helg för att få gå ut och festa och ha roligt? Det tyder ju på att de inte har levt ut sin ungdom än och att de egentligen inte var redo att skaffa barn.
Det krävs en vuxen inställning för att bli en bra förälder, och framförallt att man har mognat som människa.
Jadu, jag skulle tro att över 50% av förhållandena spricker efter att det kommit barn emellan. Åtminstone bland unga föräldrar. Helt plötsligt väcks modersinstinkterna till liv hos kvinnan, som gör mannen mindre intressant, och mannen börjar inse att vuxenlivet handlar väldigt mycket om ansvar och plikter och ganska lite om lek och skoj.
Som sagt det gäller att vara mogen uppgiften.
Beklagar TS att du har det så jobbigt nu, hoppas att du söker hjälp och försöker dela uppgifterna med din man med! Angående hur kroppen ändras vid en graviditet så var det också en stor rädsla hos mig också, få större höfter som kanske aldrig går tillbaka till ursprunget eller degig mage, bristningar på mage och ev på brösten, vaginala problem osv osv. Men sen när jag tänkte på allt det så tänkte jag även på det faktum att vi åldras, vi åldras redan till att så småningom få vår kropp mer eller mindre förstörd av naturens gång, så man kommer hamna där förr eller senare ändå!
Tyvärr kan jag inget annat än att hålla med dig. Handen på hjärtat, jag upplever bara mer besvär än glädje av att ha barn. Jag är dessutom ensamstående och känner mig så låst och begränsad hela tiden. Jag skulle bara vilja ha lite fritid någon gång, träna eller bara ta det lugnt för en gångs skull. Och tyst runt omkring mig så jag kan fixa saker i hemmet eller plugga...IFRED!!! Jag är så trött på att ha en unge hängandes i mitt byxben hela tiden. Det är som du säger så ansträngande att behöva hålla koll varenda sekund när man är någonstans...eller hemma för den delen. Med facit i hand hade jag aldrig skaffat barn. När jag tänker tillbaka på hur jag hade det innan jag fick barn så levde jag ju rena lyxlivet. Man kom hem i lägenheten efter jobbet. Tyst, lugnt och skönt. Inte indragandes på en trött och hungrig unge från dagis med två kg sand i skorna och i ärmarna på jackan som man behöver sanera hallen på varje kväll. Är så fruktansvärt trött på att ligga på alla fyra varje kväll i köket och torka upp all mat som ungen absolut måste slänga på golvet. Jag kunde betala räkningar ifred, diska i fred, äta ifred och gå på toaletten ifred. Jag ångrar mitt beslut så himla mycket men kan inte få tillbaka det jag hade.
Sen har jag förstått att personer som har svårt att få barn tagit illa upp av tråden. Kan bara be om ursäkt, för det var inte alls tanken bakom den. Var bara tvungen att skriva av mig eftersom det känns som att jag håller på att förgås av mina egna tankar och känslor..
Jag förstår nu i efterhand att det kan vara provocerande att läsa att jag som fått ett barn inte klarar av att älska det på rätt sätt. Men som jag har skrivit innan så var barnet planerat, vi hade längtat och planerat och TRODDE att vi var förberedda, men vad hjälpte det? Ingenting.. Man vet inte vad man ger sig in på. Det är bara det jag säger.
Kan inte tänka mig att alla ofrivilligt barnlösa som får barn lever i totalt lyckorus konstant. Men det måste vara ännu jobbigare om man får såna här känslor som jag har om man tidigare varit ofrivilligt barnlös. Där måste det ju vara ännu mer tabu att prata om sånt här. Tyvärr.