• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Anonym (Förstår dig!)

Skulle säga också att när det var som tuffast fick jag träffa en kurator genom BVC. Jag träffade henne  3 gånger och det hjälpte enormt. Alla andra vi hade pratat med (vänner o föräldrar) tog problemet så personligt o kunde inte stötta oss på samma sätt. Kuratorn fick mig att se ljuset i tunneln.

Sen är ¨min erfarenhet att en hel natt sömn gör otroligt mycket! Sov en natt bort hos någon eller om det går att få barnvakt så ni båda får sova. Sömn är allt!   

• Krokofant

Har ditt barn börjat förskolan och vad säger de i så fall där? Om de håller med om din beskrivning av att barnet är hyperaktivt och ovanligt krävande så tycker jag absolut att du ska be att en barnpsykolog träffar barnet och bildar sig en uppfattning om det är så att ditt barn har svårigheter som hen/ni behöver hjälp med.

Dessutom kan du i vilket fall som helst kräva att få en samtalskontakt för egen del, antingen med psykolog eller kurator på BVC. Stå på dig!

• talktothehand
    popit skrev 2013-09-04 20:34:42 följande:
    Fast det där är ju ändå olika från person till person? Jag har inga bristningar alls, magrutorna var tillbaka efter ca 2 månader, mina bröst är i princip oförändrade, jag väger 1kg mindre än innan jag blev gravid (51kg), jag har precis samma sexlust, får sova i genomsnitt 9 timmar/natt (beroende på om jag måste upp tidigt till jobbet), förhållandet har inte förändrats nämnvärt åt något håll. Vårt barn har aldrig fått ett "utbrott", förvisso bara 2 år gammalt, men på sin höjd skrikit/protesterat/gråtit en stund, är inte alls "klängigt" utan hur mysig som helst. Ja, jag kan fortsätta med att skriva motsatsen till praktiskt taget ALLT i din TS. Jobbigt för dig såklart att du har det så, men för oss har det knappt varit jobbigt alls, utan snarare rosa bomullsmoln rakt igenom

Har svårt att tro att ditt inlägg i tråden på något sätt skulle vara till hjälp för TS. Tycker att hennes tråd verkar vara ett rop på hjälp och inte en önskan om att får höra sunshine stories från andras liv. Märkligt hur självupptagna människor det finns.
    The little I know I owe to my ignorance
  • popit
    talktothehand skrev 2013-09-05 19:57:19 följande:

Har svårt att tro att ditt inlägg i tråden på något sätt skulle vara till hjälp för TS. Tycker att hennes tråd verkar vara ett rop på hjälp och inte en önskan om att får höra sunshine stories från andras liv. Märkligt hur självupptagna människor det finns.

Det var inte alls meningen att skada på något sätt. Jag har bara svårt för personer som skriver att "SÅHÄR ÄR DET" utan något som helst utrymme för personliga erfarenheter/upplevelser osv.
    Självklart är det synd om TS om hon upplever det så som hon beskriver, men som sagt; bara för att hon känner så så ÄR det inte så för ALLA. Det var det jag ville framföra med mitt inlägg. 
  • popit
    talktothehand skrev 2013-09-05 19:57:19 följande:

Och är jag självupptagen bara för att jag vill uppmärksamma om en annan del av föräldralivet? :S
  • Solrosens

Beklagar TS att du har det så jobbigt nu, hoppas att du söker hjälp och försöker dela uppgifterna med din man med! Angående hur kroppen ändras vid en graviditet så var det också en stor rädsla hos mig också, få större höfter som kanske aldrig går tillbaka till ursprunget eller degig mage, bristningar på mage och ev på brösten, vaginala problem osv osv. Men sen när jag tänkte på allt det så tänkte jag även på det faktum att vi åldras, vi åldras redan till att så småningom få vår kropp mer eller mindre förstörd av naturens gång, så man kommer hamna där förr eller senare ändå!

• talktothehand
    popit skrev 2013-09-05 20:27:32 följande:
    Det var inte alls meningen att skada på något sätt. Jag har bara svårt för personer som skriver att "SÅHÄR ÄR DET" utan något som helst utrymme för personliga erfarenheter/upplevelser osv. Självklart är det synd om TS om hon upplever det så som hon beskriver, men som sagt; bara för att hon känner så så ÄR det inte så för ALLA. Det var det jag ville framföra med mitt inlägg. 

Ibland är det bra att kunna läsa mellan raderna. Befinner man sig i TS uppenbart desperata situation är det nog rätt svårt att se att situationen skulle kunna se annorlunda ut. Tror knappast hon behöver att någon säger till henne att "när vi fick barn var allting minsann bara rosa, fluffiga moln" . Och ja, det kallar jag självupptaget, eller empatilöst, välj själv.
  • talktothehand
    popit skrev 2013-09-05 19:17:52 följande:
    Jag försökte bara framföra att allt inte MÅSTE vara hemskt med att få barn. Min kropp är knappast perfekt, har mång ärr från operationer osv, men magrutor har jag (dock inte som jag tränat mig till - de bara finns där) menar att ALLA får inte bristningar. Och ALLA får inte förstörda bröst. Har inte sagt att jag har ett intressant liv i övrigt heller, har jag? Och om det nu är så att jag tycker att jag har ett intressant liv så är väl det bara bra, eller? Och mitt barn ställer till med en hel del bus, men är inte asjobbig hela tiden. Varför blir du irriterad över att jag är ganska nöjd med mitt liv?

Och exakt på vilket sätt skulle det hjälpa TS att du har magrutor naturligt och saknar bristningar?
  • popit
    talktothehand skrev 2013-09-05 20:50:34 följande:

Ibland är det bra att kunna läsa mellan raderna. Befinner man sig i TS uppenbart desperata situation är det nog rätt svårt att se att situationen skulle kunna se annorlunda ut. Tror knappast hon behöver att någon säger till henne att "när vi fick barn var allting minsann bara rosa, fluffiga moln" . Och ja, det kallar jag självupptaget, eller empatilöst, välj själv.

Det där med rosa moln var menat lite på skämt, förlåt om det inte var så tydligt. Jag menade, som jag sa, inte att göra TS ledsen, jag VILLE UPPLYSA OM ANDRA SIDOR AV FÖRÄLDRALIVET.

Nej, mitt inlägg var inte först och främst skrivet för att hjälpa TS, men för andra som kanske längtar efter barn och blir totalt avskräckta av hennes inlägg. Jag skrev om mig själv för att visa på andra erfarenheter. Tycker inte alls det är samma sak som att vara självupptagen. Är man självupptagen handlar allt om mig, mig, mig. Jag skrev i syfte att informera andra. Inte att hävda mig själv. Vad har jag för nytta av det här, där ingen vet vem jag är ändå?
    Hade jag själv inte haft barn hade jag nog skrivit om min vän, som också haft det rätt lätt och som inte heller råkat ut för allt det TS skriver om. Är det också självupptaget?
    talktothehand skrev 2013-09-05 20:52:37 följande:

Och exakt på vilket sätt skulle det hjälpa TS att du har magrutor naturligt och saknar bristningar?
    Som sagt, jag skrev inte i första hand för att hjälpa TS, eftersom jag tyvärr inte kom på något bra råd på rak arm. TS borde självklart försöka hitta någon att prata med, som kan hjälpa henne. Det låter jättetufft det hon skriver, och nej, det lär knappast hjälpa ett enda dugg det jag skrev, men IGEN: jag ville informera om andra sidor av att ha barn.

• Anonym

Tyvärr kan jag inget annat än att hålla med dig. Handen på hjärtat, jag upplever bara mer besvär än glädje av att ha barn. Jag är dessutom ensamstående och känner mig så låst och begränsad hela tiden. Jag skulle bara vilja ha lite fritid någon gång, träna eller bara ta det lugnt för en gångs skull. Och tyst runt omkring mig så jag kan fixa saker i hemmet eller plugga...IFRED!!! Jag är så trött på att ha en unge hängandes i mitt byxben hela tiden. Det är som du säger så ansträngande att behöva hålla koll varenda sekund när man är någonstans...eller hemma för den delen. Med facit i hand hade jag aldrig skaffat barn. När jag tänker tillbaka på hur jag hade det innan jag fick barn så levde jag ju rena lyxlivet. Man kom hem i lägenheten efter jobbet. Tyst, lugnt och skönt. Inte indragandes på en trött och hungrig unge från dagis med två kg sand i skorna och i ärmarna på jackan som man behöver sanera hallen på varje kväll. Är så fruktansvärt trött på att ligga på alla fyra varje kväll i köket och torka upp all mat som ungen absolut måste slänga på golvet. Jag kunde betala räkningar ifred, diska i fred, äta ifred och gå på toaletten ifred. Jag ångrar mitt beslut så himla mycket men kan inte få tillbaka det jag hade.

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!