• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Jojile
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-05 22:26:23 följande:
    Kanske hade kroppsliga förändringar inte spelat så stor roll om jag kände att det var värt det. Om jag fick uppleva dom där rosa molnen som alla "lyckade föräldrar" känner (åtminstone till stor del verkar det som...)
    Jag kände inga rosa moln. Det skriks på nätterna, min kropp ser ut som en deghög och det äldsta barnet har lite problem som tar all energi vissa dagar.

Ändå är jag nog ganska lyckad. Det är du med, du måste bara orka skaffa hjälp för vad det än är som gör dig så deppig! Har du pratat med BVC? Det låter som om du kanske fått en släng av förlossningsdepp.
  • Anonym (Mnh)
    Jojile skrev 2013-09-06 17:44:39 följande:
    Det är du med, du måste bara orka skaffa hjälp för vad det än är som gör dig så deppig! Har du pratat med BVC? Det låter som om du kanske fått en släng av förlossningsdepp.
    Men hallå!? TS barn är 2,5 år. Får man den så kommer förlossningsdeppen  i samband med förlossningen.

• Jojile
    Anonym (Mnh) skrev 2013-09-06 18:04:09 följande:
    Men hallå!? TS barn är 2,5 år. Får man den så kommer förlossningsdeppen  i samband med förlossningen.

Men hallå!!! Hon kanske varit deppig sedan dess? Det kan även visa sig senare och inte alls alltid vid förlossning trots att detta är det vanligaste.

Har man bakgrund med depression är det även större risk att drabbas.
  • Mims01
    Jojile skrev 2013-09-06 18:09:32 följande:
    Men hallå!!! Hon kanske varit deppig sedan dess? Det kan även visa sig senare och inte alls alltid vid förlossning trots att detta är det vanligaste.

Har man bakgrund med depression är det även större risk att drabbas.
  • Anonym

Nu är det jag som skrev att jag höll med dig som skriver igen (har ingen signatur så ville bara klargöra det). Jag har nu läst dina svar i tråden och jag ville bara säga att jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Alla utgår ifrån att du har en depression och att det skulle bero på en kemisk obalans sedan efter förlossningen, men är det verkligen så för dig? Jag har själv ADHD och jag är övertygad om att det är därför jag inte kan hantera situationen. Jag har absolut ingen depression, varken sedan innan eller efter förlossningen. Jag tar läkemedel, men det tar ju inte bort allt. Barnet är ju lite mer...alert än andra barn också, och det är klart att man tröttnar mer på situationen om man har en unge som ska vara överallt och på allting hela tiden. På din beskrivning låter det nästan som att ditt barn inte heller är av den lugnaste sorten. Kan det handla om något liknande för dig?

• Anonym (Urk..)

Jag valde att inte skaffa barn just pga allt negativt. När jag var hemma hos vänner med barn blev jag "botad" från all barnlängtan. Allt från gravillamående, förlossning med ev komplikationer. Kanske spricker förhållandet och man får sitta där ensam med magen (killen kan leva som vanligt, men som tjej är det svårt att träffa ngn ny med stor mage och sen en spädis. Känna sig låst, som i ett fängelse. Att aldrig få sova ut ens på helger. Allt jobb som blir när man har barn. Att aldrig vara fri att göra som man vill. Sämre ekonomi. Ev diagnos som ts barn verkar ha. Jag har svårt att se ngt positivt..

Alla vänner med barn längtar ständigt efter avlastning. Alla säger samma sak att de lägger sig själva på hyllan just nu. Att få familj AB att gå ihop är högsta prio just nu och allt annat får vänta. Typ livet får vänta (tills barnen blivit stora). Och många säger dessutom att de aldrig fortsatt sina förhållande om det inte vore för barnen..

• Anonym (nyfiken)

TS: Hur har det gått för dig? Har du fått någon hjälp eller känns det lika jävligt fortfarande?

• Anonym (Adoption?)

Det finns många ofrivilligt barnlösa som skulle älska att få ta över alla dina problem så om det nu är så jobbigt kan du väl lämna bort ditt barn för adoption. Själv har jag förståelse för att det kan vara jobbigt men ingen förståelse för hur du kan säga att få barn=hell on earth. Ditt barn förtjänar en glad och omhändertagande förälder och fram för allt förtjänar han/hon en förälder som vill ha honom/henne. Enligt mig är det enda vettiga du kan göra att lämna bort barnet för adoption. Alla passar helt enkelt inte som föräldrar och det bästa du kan göra för ditt barn är att inse detta!

• hrewak
    Anonym (Adoption?) skrev 2014-02-21 13:58:47 följande:

Det finns många ofrivilligt barnlösa som skulle älska att få ta över alla dina problem så om det nu är så jobbigt kan du väl lämna bort ditt barn för adoption. Själv har jag förståelse för att det kan vara jobbigt men ingen förståelse för hur du kan säga att få barn=hell on earth. Ditt barn förtjänar en glad och omhändertagande förälder och fram för allt förtjänar han/hon en förälder som vill ha honom/henne. Enligt mig är det enda vettiga du kan göra att lämna bort barnet för adoption. Alla passar helt enkelt inte som föräldrar och det bästa du kan göra för ditt barn är att inse detta!

Fast vänta lite nu. Har sett att det även finns personer som varit ofrivilligt barnlösa länge och sedan fått barn (efter otaliga försök) som sedan tycker det är grymt jäkla jobbigt.

Har dom då ännu mindre rätt att känna/uttrycka det?

Det finns INGEN som kan veta hur man ska reagera på att bli förälder och för vissa går det inte så bra. Kan bero på extra "jobbiga" barn eller att man själv mår dåligt/får förlossningsdepression eller annat.
  • Barbamama08
    Anonym (Adoption?) skrev 2014-02-21 13:58:47 följande:

Frågan är hur man då ska göra om man ev. bara tycker att det är skitjobbigt att ha barn under förskoletiden? Jag kan själv tänka mig att det är helt ok att ha ett barn i skolåldern. Adoptera tillbaka igen när barnet fyllt sex?
  • Anonym (sorg)
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 22:02:02 följande:
    Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop). Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist). Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar..... Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn. Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte. Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger. Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!
    Jag har redan ful degig mage, en del bristningar, platta hängiga bröst och ingen sexlust. Ofrivilligt barnlös, har kämpat i tio år och gjort otaliga IVF som alla gått åt h-e.  Inte många vänner, för de har inte tid pga sina barn. Ingen energi eller lust till något längre pga sorg. Så jag har alla dina nackdelar, utan glädjen att få ha ett barn. LIvet är bra orättvist. Hell on earth har jag redan, utan barn.
Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!