• Anonym (Kinder)

Män på dagis? Vad tycker ni

Jag får ett obehag av eb personal på dagis en man som precis börjat på avd. Han är flyttad från en annan förskola som tlllhör samma område. Gillar honom inte o har problem med att han är där får ett obehag? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Män på dagis? Vad tycker ni
  • stickkontakt

Att du får en obehaglig känsla av personalen är förstås inte bra men vad har personens kön med saken att göra? 

Fundera igenom varför du tycker det är obehagligt. Är det en befogad känsla eller är det på grund av fördomar? 

• h8him

Varför är rubriken "Män på dagis"? Tycker du inte att män är lika bra på att ta hand om barn som kvinnor?

• Anonym (specificera)

Vad menar du med att känna ett obehag? Det är klart att det ska kännas bra med förskolepersonalen, men jag funderar även lite på som ovanstående nämnt, vad könet har med saken att göra?!

Jag tycker det är bra att både män och kvinnor är anställda på en förskola. Tycker det är alldeles för kvinnodominerat. 

• Anonym (?)

Intressant. Jag vill också gärna höra mer om anledningen till den obehagliga känslan. Vad får dig att känna så här? Är det just för att han är man, eller är det något specifikt med hans personlighet?

• Anonym (förskollärare)

Finns inte många män som jobbar inom förskolan finns.

De finns män som är jätte bra pedagoger och brinner för sitt yrke och gör sitt jobb bra lika bra som sina kvinnliga arbetskamrater. samt är det viktigt att barn får förebilder på förskolan av både män och kvinnor. De män som är bra pedagoger ska vi var rädda om de få som vågar sig in i förskolans värld på grund av sånt här.  

Men är du oroligt och känner dig inte tyg med han så ska du ta upp det med rektor och prata om det. 

• IsDimma

Fram för fler män i yrket! Dom behövs!
    Jag var bortskämd på min förra arbetsplats, där hade vi tre (fyra avdelningar så ingen jätteförskola och hon som jobbade med två av dom skattade sig lycklig).
    Där jag jobbar nu finns ingen
    Dom behövs för barnen men också för att det behövs män för att få till en riktigt bra grupdynamik i en arbetsgrupp.
    Arbetsgrupper med bara ena könet fungerar sällan helt dynamiskt. Och fungerar det här som sker "bakom kulisserna" så märker barnen det. Och i längden leder det till en bättre förskola!

Är det bara för han är man? Eller något annat med?
    När jag själv var liten och gick på dagis så hade jag två män där. En min stora favorit och idag förebild. En av dom var min absolut värsta. Jag grät mest när det var han som tog emot. Hela han och jag fick liksom inte ihop.
    När jag sen gick på mellanstadiet praktiserade han den dåliga i vår klass ett år.
    På gymnasiet gjorde jag min praktik hos min bästa dagisfröken, jag kollade upp var han jobbade. Skrev att jag var en gammal elev hos honom och att jag tyckte han var så jäkla bra. Gjorde 2 v x 2 v och jag har sugit åt mig så mycket bra saker så set är helt sanslöst. Han har kört mig så mycket. Han är en av mina största idoler! Det brukar växa bort men jag har träffat honom som vuxen och han är bättre än vad jag minns honom. Har är kalasbra

• Nyfniken83

Och sen undrar vi varför inte fler män söker arbete på förskola... Tragiskt att kompetens för många handlar om kön.

• Anonym (Kinder)

Att han blev flyttad med annan personal är pga för några barn på dagiset! Jag får ett obehag jag vet inte men går på Min magkänslan så fort jag fick se honom första intryck! Gillar inte hans sett han är mot barnen såg en kort att han röt till ett barn o ignorerat att det grät vid hämtning detta när barnen skulle äta. Jag har problem med att han ska byta på mitt barn med. Känns inte tryggt att lämna min flicka där med honom men finns annan personal med.

Svar på tråden Män på dagis? Vad tycker ni