Inlägg från: FruLarsson |Visa alla inlägg
  • FruLarsson

Ingen övertidsersättning?

elmadumle skrev 2013-09-06 21:10:23 följande:

Så som timvikarie som går på semesterschema på sommaren: vi har timlön fast vi går på semestervikariat, om jag då gör mer timmar än schemat så får jag bara min timlön? eller ska jag ändå ha övertidslön? Jag har aldrig hört att vikarier har rätt till övertid.
    Övertid/mertid har man rätt till om man arbetar mer än avtalat såvida man inte avtalat bort den. Men att facket ska ha gått med på att avtala bort timvikariers övertid låter lite märkligt i mina öron men är säkert inte omöjligt. Om du är osäker vad som gäller på din arbetsplats så hör med facket. Jag länkar till arbetstidslagen och har klippt ut de två paragrafer som jag tyckte verkade mest intressanta i den här diskussionen.

Jag har jobbat som timvikarie i en del år och har haft övertidsersättning när jag jobbat övertid (dvs när snittarbetstiden över 4 veckor har överstigit arbetstiden som står i mitt anställningsavtal). 

www.av.se/lagochratt/atl/index.aspx

5 §
    Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.

När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.

Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället.

7 §
    Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 § och jourtid enligt 6 §. Om annan ordinarie arbetstid eller jourtid gäller på grund av kollektivavtal som har tillkommit i den ordning som anges i 3 § första stycket, eller på grund av medgivande om avvikelse av Arbetsmiljöverket enligt 19 § 1., skall med övertid i stället förstås sådan arbetstid som vid heltidsarbete överstiger ordinarie arbetstid och jourtid enligt avtalet eller medgivandet.

Vid beräkning av övertid skall kompensationsledighet eller annan ledighet som förläggs till arbetstagarens ordinarie arbetstid eller jourtid likställas med fullgjord ordinarie arbetstid respektive jourtid. (Paragrafen ändrad genom SFS 2000:766)

Svar på tråden Ingen övertidsersättning?