• chockopocko

Sverige är en rutten fisk!

Nu anklagas FRA för att vara spionorganet NSA:s hemliga samarbetsparter.

Sverige ska ha samarbetat med Storbritannien och USA i den uppmärksammade övervakningsskandalen.

– Landets kodnamn är Sardine, skriver journalisten Duncan Campbell som ligger bakom avslöjandet på Twitter enligt Metro.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17418248.ab

Vad tycker du om det här?

• Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!
  • chockopocko
    puss skrev 2013-09-06 09:22:55 följande:
    De spårar denna tråd och kommer snart och hämtar dig.
    Guantanamo finns kvar, vet du, du statens fiende nummer ett.
    Men sluta. Det är ingen som tror att såna saker kommer att hända så sluta förlöjliga en allvarlig fråga.
    Du behöver inte överdriva och eftersom du inte förstår hur systemet fungerar och heller inte verkar vilja lära dig det så förstår jag dock att du tar saker ur luften och hittar på egna saker.

Men för att frågan ska få den uppmärksamhet som den förtjänar så ber jag dig att sluta tramsa runt.
  • giftfri

Inget nytt, Sverige skrev under ett avtal om sk informationsutbyte för flera år sen där Sverige lovar att USA ska få all den info dom vill  ha om vad vi i Sverige gör/skickar/skriver på Nätet..
    Å som den fega lydstat Sverige numera är under USA, så har vi inga hemligheter som inte USA känner till om oss/dig/mig..

Det är t.o.m så illa att FRA får sälja å säljer info om dig/mig till den som är villiga att betala!! 

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • chockopocko
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-09-06 09:37:23 följande:
    De börjar med att åberopa Godwins lag, vilket per definition ogiltigförklarar all därpå följande text. Briljant.
    Skärp dig!
  • chockopocko
    giftfri skrev 2013-09-06 09:42:30 följande:
    Inget nytt, Sverige skrev under ett avtal om sk informationsutbyte för flera år sen där Sverige lovar att USA ska få all den info dom vill  ha om vad vi i Sverige gör/skickar/skriver på Nätet..
    Å som den fega lydstat Sverige numera är under USA, så har vi inga hemligheter som inte USA känner till om oss/dig/mig..

Det är t.o.m så illa att FRA får sälja å säljer info om dig/mig till den som är villiga att betala!! 
    Tack för första seriösa svar från någon som låter insatt i frågan!

Ja det är illa. Ja det är allvarligt. Men nej, inte många verkar bry sig eller orkar ens sätta sig in i hur det här fungerar trots att vi alla är ofrivilligt inblandade i det här systemet varje dag online.

Welcome to little Swederica!
  • kvs

Det är väl ingen som är förvånad över att FRA-shopen inte är så stängd som politikerna lovade när de drev igenom förslaget?

Det är fantastiskt vad man kan offra i rädsla för terrorister, Hoenecker hade varit stolt. För att citer gamla Ben:

"A society that gives up a little liberty to gain a little security, deserves neither and will lose both"

• chockopocko
    kvs skrev 2013-09-06 09:53:17 följande:
    Det är väl ingen som är förvånad över att FRA-shopen inte är så stängd som politikerna lovade när de drev igenom förslaget?

Det är fantastiskt vad man kan offra i rädsla för terrorister, Hoenecker hade varit stolt. För att citer gamla Ben:

"A society that gives up a little liberty to gain a little security, deserves neither and will lose both"
    Håller med dig. Och ja, innerst inne visste vi att det här var att väntas när FRA drevs igenom.

Och det värsta är att nu vet alla om det men allt pågår som vanligt ändå och lär fortsätta så.
    Vad har vi att vänta oss i framtiden? Du lär inte kunna göra en endaste sak utan att det finns information om det via nätet. Alla är skyldiga tills motsatsen är bevisad.

Och sanna mina ord, snart... Mycket snart kommer alla kontanter att försvinna och vi är då tvingade att handla med kort  och bli registrerade någonstans. Annars kan vi inte handla.
  • giftfri
    chockopocko skrev 2013-09-06 09:47:51 följande:
    Tack för första seriösa svar från någon som låter insatt i frågan!

Ja det är illa. Ja det är allvarligt. Men nej, inte många verkar bry sig eller orkar ens sätta sig in i hur det här fungerar trots att vi alla är ofrivilligt inblandade i det här systemet varje dag online.

Welcome to little Swederica!

Det jag påstår om sk informationsutbyte finns som offentliga handlingar, exakt var kan jag inte säga, men troligen i riksdagens arkiv.,  även en intervju med Carl Bildt där han medger att Sverige säljer till den som vill betala för informationen, finns att få från nåt av nyhetsprogrammens arkiv..
    Så den/de som har lust kan själva kolla upp det jag påstår.. 
  • giftfri
    kvs skrev 2013-09-06 09:53:17 följande:

Jo tyvärr finns det de som tror att Sverige/FRA inte lämnar ut några uppgifter om oss svenskar.
    Som jag skrev så säljer Sverige/FRA info om oss till den som vill betala, så den som tror att nåt är heligt för Sveriges makthavare vad gäller oss medborgare/invånare har fel..

• Farmor52

Allt detta kanske resulterar i en renässans för handskrivna brev, betala kontant och träffa människor i verkliga livet.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • giftfri
    Farmor52 skrev 2013-09-06 10:45:39 följande:
    Allt detta kanske resulterar i en renässans för handskrivna brev, betala kontant och träffa människor i verkliga livet.

Nya "saker" kommer att behövas för att en tillräcklig säkerhet ska kunna garanteras, å jag är 100% säker på att det funderas på hur man ska undvika Nätet, eller hur en tillfredställande säker överföring ska kunna ske.

Å vad gäller utbyte av information å dess säkerhet så är det enkelt att knäppa USA/Israel med flera sjukligt nyfikna på näsan.
    Det gör man genom att höja den matematiska krypteringsnivån kontinuerligt så att den alltid ligger tilräckligt högt för att tidsaspekten ska göra en dekryptering i praktiken värdelös..

Men kom ihåg att det inte finns nåt som som heter att det är säkert på Nätet.
    Där ska absolut inget av värde finnas, för Internet är i teorin helt öppet å offenligt, å därmed tillgängligt för alla. 
Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!