• greta2

    Kvinna 40, läs detta..

    I en dansk studie har man kommit fram till att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så fort efter 30 som man tidigare trott. Kvinnor mellan 35-40 var nästan lika fertila som kvinnor mellan 20-24. 72% av kvinnorna i den äldre åldersgruppen blev gravida mot 78 % i den yngre gruppen. Källa:Vårdfokus N10 2013. Det kunde man väl förstå, fast den allmänna sanningen är att det är så svårt att bli gravid som äldre. Hur förklarar man annars att så många äldre kvinnor får barn nu och att det föddes ännu fler barn av äldre mammor för 100 år sedan, än det föds idag.

  • Svar på tråden Kvinna 40, läs detta..
  • Mrs Moneybags
    greta2 skrev 2013-09-07 08:34:48 följande:
    I en dansk studie har man kommit fram till att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så fort efter 30 som man tidigare trott. Kvinnor mellan 35-40 var nästan lika fertila som kvinnor mellan 20-24. 72% av kvinnorna i den äldre åldersgruppen blev gravida mot 78 % i den yngre gruppen. Källa:Vårdfokus N10 2013. Det kunde man väl förstå, fast den allmänna sanningen är att det är så svårt att bli gravid som äldre. Hur förklarar man annars att så många äldre kvinnor får barn nu och att det föddes ännu fler barn av äldre mammor för 100 år sedan, än det föds idag.
    Jag läste också det här. Intressant information!

    För mig har det varit sant i alla fall, jag hade extremt lätt att bli gravid vid 40 (första försöket).

    Det är nog individuellt, precis som i alla åldrar. 
  • greta2

    Jag hade också lätt att bli gravid vid 40 och flera av mina vänner också. Det verkar vara en vedertagen sanning att det är så svårt att bli gravid runt 40, man läser det överallt. Jag har inte riktigt trott på det.

Svar på tråden Kvinna 40, läs detta..