• Anonym (Johan76)

    Jantelagen bra eller dålig?

    Typiskt för svenska är att man inte får tycka att man är bättre eller kan mer än andra?

    Men hur är det med detta är det så sunt egentligen?

    Har tex kommit på mig själv flera gånger när jag kommer på mig själv att jag kan bättre och vet mer än någon annan i något att jag drar mig för att säga något bara för att bli uppfattad som att jag är bättre och förmer än någon.

    Hur ställer ni er till detta i liknande situationer?

    Tacksam om ni vill dela med er om uppfattningar. 

  • Svar på tråden Jantelagen bra eller dålig?
  • Tess1990
    Anonym (Johan76) skrev 2013-09-08 21:56:57 följande:
    Jo men min poäng är att jag har varit med om många chefer som har gjort precis så som du som du beskriver och för mig är det bara positivt. Men lik förbannat så när chefen är frånvarande så kommer skitsnacket han är si han är så och han tror han kan allt osv.

    Detta har jag pratat med många om och upplevt många gånger i andra sammanhang när någon faktiskt varit ärligt duktigt och sagt det rakt ut så pratas det sedan mycket skit bakom ryggen efteråt om personen ist för att uppmuntra och faktiskt säga att den är bättre.
    ja, men det är pga. idiot folk som du uppenbart är omgiven av
    säg ifrån eller ignorera, bara dom som är korkade och framstår som missunnsamma idioter.

    Faktiskt så känns det sååå mycket bättre när man tar avstånd från såna personer, visst dom kommer snacka skit bakom ens rygg då, men det bekräftar ju bara att man gjorde rätt

    föregå med gott exempel och beröm personer som är duktiga, även bakom deras rygg.  
  • Spartacus

    Tycker att jantelagen, i svenska dosen lagom, är rätt bra faktisk den vill nog i grunden tala för att ingen är förmer nån annan, fin grundtanke! Av Gammal kristen värdering kommen kan jag tro.

    Tror våran lagomhet och känsla för att inte mopsa upp sig har varit bra och fyller en funktion. Det blir inte lika mycket maktkamper som i skrytsammare länder kanske?

    Att vara schysst/återhållsam är bra, men lönar sig sällan... ELLER bestraffar sig. Så man håller sig neutral

  • Anonym (Johan76)
    Musik skrev 2013-09-08 21:58:10 följande:
    Klart att man får tycka att man är bättre eller klokare men måste man säga det rakt ut? Det räcker med att det man säger eller gör talar för sig själv.

    Däremot är vi nog mer dåliga på att ta emot komplimanger och positiva omdömen. Det är lite jantelag över det.
    Ja det är det jag menar, du ska helst sitta tyst enligt den goda svenska traditiionen, och när nån säger att du är bra så ska du helst inte berätta för någon annan och tycka för mycket bra om dig själv.
  • Anonym (Johan76)
    Spartacus skrev 2013-09-08 22:01:11 följande:
    Tycker att jantelagen, i svenska dosen lagom, är rätt bra faktisk den vill nog i grunden tala för att ingen är förmer nån annan, fin grundtanke! Av Gammal kristen värdering kommen kan jag tro.

    Tror våran lagomhet och känsla för att inte mopsa upp sig har varit bra och fyller en funktion. Det blir inte lika mycket maktkamper som i skrytsammare länder kanske?

    Att vara schysst/återhållsam är bra, men lönar sig sällan... ELLER bestraffar sig. Så man håller sig neutral
    Kan tycka att det hämmar utveckling och att människor faktiskt ska få känna att dom är bättre än andra tex normen. Alla kan ju inte vara lika men inget fel med att vara sämre än någon annan men det kan man väl acceptera lika mycket som att vara bättre. Kan inte se felet med det?
  • Tess1990
    Anonym (Johan76) skrev 2013-09-08 22:05:08 följande:
    Ja det är det jag menar, du ska helst sitta tyst enligt den goda svenska traditiionen, och när nån säger att du är bra så ska du helst inte berätta för någon annan och tycka för mycket bra om dig själv.
    Fast hon skrev ju att istället för att säga att man är bra på något, så ska man visa det, hon sa inget om att man skulle sitta tyst.. 
     
  • Anonym (Johan76)
    Tess1990 skrev 2013-09-08 22:09:12 följande:
    Fast hon skrev ju att istället för att säga att man är bra på något, så ska man visa det, hon sa inget om att man skulle sitta tyst.. 
     
    Vad är skillanden.. varför är det så fel att säga det?
  • Tess1990
    Anonym (Johan76) skrev 2013-09-08 22:14:18 följande:
    Vad är skillanden.. varför är det så fel att säga det?
    Har du typ aspergers? 
    eller möjligen lika mycket "fingertoppskänsla som en tegelsten"?

    för liksom, jag förstår skillnaden, men du gör inte det, så det måste ju betyda att du är dum och jag är bättre än dig
    hahahaha 
  • Tess1990

    Alltså ifall det inte framgick

    jag kunde ha valt att fortsätta förklara för dig, lärt dig skillnaden
    diskuterat och erkänt att trots att jag vet och kanske kan bättre än dig, så kanske jag inte är bäst, utan du kanske får fram relevanta saker sen
    men istället så dumförklarade jag dig, hävdade att jag minsann vet mer än dig och är bättre än dig
    och sen bara "gick"  
     

    + om man bara säger sig vara bättre men aldrig visar det, då är det ju bara tomt skryt
    för att verkligen någon ska fatta, uppskatta och ta del av det man kan, så måste man ju visa det
    och då kan ord och självhävdande vara onödigt 

  • Anonym (Johan76)
    Tess1990 skrev 2013-09-08 22:17:49 följande:
    Har du typ aspergers? 
    eller möjligen lika mycket "fingertoppskänsla som en tegelsten"?

    för liksom, jag förstår skillnaden, men du gör inte det, så det måste ju betyda att du är dum och jag är bättre än dig
    hahahaha 
    Det tror jag inte.. Det kanske är du som har asperger eftersom du måste hänsiva till personlighetsstörning än att se sambandet mellan att visa det och att inte säga något.. det är ju det som är det typiska jante jämfört med mentaliteten i andra länder som USA tex.

    Men du kanske aldrig varit utomlands så då blir det ju svårt att diskuterara..


Svar på tråden Jantelagen bra eller dålig?