Inlägg från: Tovaliten |Visa alla inlägg
  • Tovaliten

Prematur sova i eget rum?

När vår dotter föddes var jag så orolig för PSD så att jag inte kunde sova. Min man for iväg och köpte ett andningslarm och sedan dess har jag vågat sova!

Ett andningslarm reagerar så fort barnet slutar andas och funkade utmärkt för oss. Dessutom kan de ju sova på mage, vilket oftast ger bättre sömn för de små själva.

Lycka till! 

• Tovaliten

Nej, det är jag inte medveten om. I så fall hade jag förstås inte rekommenderat det. Tack för upplysningen.

• Tovaliten

När jag surfat runt lite förstår jag att det är en kontroversiell fråga med andningslarm eller inte. Har du lust att ange någon källa till dina fakta, Flickan och Kråkan?

Flickan och kråkan skrev 2013-09-18 21:25:25 följande:

Jag antar att du är medveten om att det inte finns några som helst stöd för att de kommersiella larmen minskar risken för psd. Det larmar helt enkelt för sent. Inom sjukvården använder man andra typer av larm som mäter syresättning m.m. Att låta sitt barn sova på mage i tron att det är säkert pga larm är rena dårskapen.
    Jag tycker att det är intressant att väga för- och emot i de flesta lägen.

Men, andningslarmet larmar efter 12 sekunder utan andetag, det måste väl ändå vara bättre än en sovande vuxen? Eller hur tänker du? Jag vill gärna veta, på riktigt. Finns det skäl till att ta bort andningslarmet som vi redan använder?
  • Tovaliten

Tack för ditt utförliga svar!

Mitt andra barn måste ligga på mage av andra medicinska skäl, och jag har därför tyckt att larmet varit ännu viktigare med henne, som dessutom var prematur, än med ettan som gick hela graviditeten och kunde sova på rygg utan problem.

Självklart vet jag också att det inte ger ett fullgott skydd och kanske borde de säljas med tydliga instruktioner och varningstexter. Men, om man hela tiden tror att ens barn ska sluta andas kan man ju inte själv sova och då har barnet snart ingen mamma kvar... Eller en väldigt dålig sådan. Så jag har valt att lita på larmet, något annat kan jag inte göra. Jag vet också hur man genomför HLR på spädisen och hoppas på att om det larmar så har vi en chans. Utan larmet är iallafall chansen mindre, för mig som måste ha sömn för att funka.

Det var lite därför som jag rekommenderade larmet, mamman som skrev lät lika desperat av sömnbrist som jag var en period och kanske kan ett larm hjälpa henne till bättre nattsömn, trots alla de invändningar du nämner. 

Förstås är det onödigt med magläge på ett barn som sover bra på rygg, ledsen över den kommentaren.  Jag förstår din reaktion. Ska kolla dina länkar och slänger alltså inte ut larmet...

Svar på tråden Prematur sova i eget rum?