• Äldre 13 Sep 08:52
    23604 visningar
    48 svar
    48
    23604

    Bryr du dig om någon snackar skit om dig?

    I Nyhetsmorgon på TV4 diskuteras ämnet "skitsnack" och det faktum att människor nog alltid har snackat bakom ryggen på varandra. Förr tisslades och tasslades det på kafferep, i stugor och på kyrkbackar. Idag används inte sällan sociala medier för syftet. Kanske har du själv råkat ut för det eller stött på det.

    Rösta kring frågan Bryr du dig om någon snackar skit om dig?

    Diskutera gärna vidare i tråden.
    Har du råkat ut för skitsnack?
    Snackar du skit?
    Vad gör du när du ser eller upptäcker sådant?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr du dig om någon snackar skit om dig?
  • Äldre 13 Sep 09:12
    #1

    Kunde inte bry mig mindre, har jag ett så intressant liv att dom måste snacka om mig så varsågod ..
    Däremot om jag hör några snacka skit om en annan person, ifrågasätter jag det dom säger eller går därifrån ...

    Nej, snackar inte skit om andra, varför skulle jag det ??

    Umgås bara med folk jag gillar, och dom snackar man inte om. Resten struntar jag i.

  • Eisa
    Äldre 13 Sep 09:13
    #2

    Förr ville jag kill myself om nån pratade skit om mig. Nu bryr jag mig inte. Folk kommer alltid tycka saker, det liksom ingår i livet. Så länge man är snäll och gör sitt bästa kommer de flesta tycka om en och det räcker så. 

  • Äldre 13 Sep 10:38
    #3

    Har en 'kompis' som jag vet snackat skit om mig inför en annan kompis som berättade det för mig. Jag ska ju egentligen inte veta nåt så det blir ju svårt att 'konfrontera' fast grejen är att skitsnacket är så jävla skrattretande att jag orkar inte bry mig. Däremot undviker jag 'kompisen' mer och mer.

  • Äldre 13 Sep 10:40
    #4

    Och ja, jag snackar oxå skit men mest inför min sambo eller syskon eller folk jag litar på. Snackar dock aldrig skit om kollegor på jobbet med andra kollegor. Fast jag gillar att lyssna på när andra snackar skit hehe

  • Äldre 13 Sep 10:42
    #5

    Jag är tämligen luttrad på den fronten. Visst hade det varit trevligare om det inte skedde, men det kostar mer än det smakar att bry sig, så det är bara att konstatera att karma lär bita folk i röven förr eller senare och återgå till sitt.

  • Cogito ergo sum
    Äldre 13 Sep 10:43
    #6

    Har ofta varit föremål för skitsnack och rena lögner. Jag bryr mig inte de som känner mig vet sanningen och de andra är enbart patetiska människor som inte har ett liv. Helst ska man inte prata om folk om man gör det så stå för det när personen frågar och var ärlig..ännu bättre..säg det direkt till personen och hålla sig tilll sanningen.

  • Äldre 13 Sep 10:43
    #7

    Jag är en social person, så klart jag bryr mig! Däremot vet jag att alla irriterar sig på varandra ibland och att det kan vara bra att "vädra" sina känslor om t ex en kollega för att orka samarbeta. Jag är inte perfekt så jag är övertygad om att det pratas om mig ibland som om alla andra, men märker jag inget av det är det inga problem att koppla bort. Sen beror det förstås på vem det är som skitsnackar och på vilken nivå. Skulle jag upptäcka att nån jag står nära och respekterar sagt att jag är dum i huvudet som lever mitt liv på ett visst sätt blir jag förstås väldigt ledsen. Är det sura grannstaten som skvallrar om att jag minsann inte alltid moppar golvet i tvättstugan, så tänker jag jävla kärring och blir irriterad, men vet att jag ju moppar när det behövs så det rinner snabbt av mig. Jag tycker det är fullt normalt att bry sig, det hör lite till social kompetens att reagera på och reflektera över andras reaktioner. Det är definitivt ingen svaghet. Men ju tryggare man är, desto bättre kan man hantera det och se objektivt på saken, som att fundera över om kritiken är relevant och vad betyder relationen med den som snackar om mig, släppa det som är oviktigtvoch ta itu med det som kanske betyder något.

  • Äldre 13 Sep 10:58
    #8

    Jag kan inte säga att jag bryr mig direkt men det tar mer om det kommer från någon jag sett upp till tidigare.

  • Fjäril­Vingad­73
    Äldre 13 Sep 11:14
    #9

    Oftast bryr jag mig inte.

    Har tyvärr råkat ut för skitsnack här på FL t.ex.
    Oftast bryr jag mig som sagt var inte - JAG vet ju sanningen (och de som känner mig utanför forumet vet ju också!), men jag har också sämre dagar och då kan det ibland vara svårare att tackla rena påhopp.


    I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • Anonym (lite)
    Äldre 13 Sep 11:16
    #10

    Nja sådär men jag bryr mig väldigt mycket om någon pratar illa om någon annan inför mig. Då frågar jag alltid om vi inte ska ringa personen de pratar om så hen får säga det direkt.
    Jag har även outat folks skitprat några gånger.

Svar på tråden Bryr du dig om någon snackar skit om dig?