• Anonym (2)

Autismdrag hos barn

Är du orolig för ditt barn?

• Anonym (2)

Vi har pratade en del med vår BVC-psykolog angående detta när vår son aldrig var avvaktande mot främmande. Hon menade då att exempelvis en depression os föräldrarna kan göra att barnet liksom ger upp. En oro hos föräldrarna leder oftare till att barnet blir mer klängigt. Jag hade själv en oro för vårt barn som jag upplevde som annorlunda och psykologen menade att om oron skulle ha påverkat anknytningen skulle han sannolikt ha betett sig på ett annat sätt. Men att det kan vara svårt att veta. Vår son utreds nu för autism och kommer troligtvis att få diagnosen.

• Anonym (2)
    Anonym (mamma) skrev 2013-09-16 15:36:42 följande:
    Fast just med anknytning hos barn med autism så kanske det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. D.v.s. om föräldrarna upplever depression och oro och låter det gå ut över sina barn (det ena medför inte automatiskt det andra) så kan det ju påverka anknytningen hos ett normalt barn. Men om barnet är har autistiska drag från "start" och har just svårt för det där med sociala koder, samspel och kommunikation, så kan ju beteendet mot bekanta och främmande bli lite hur som helst, hur föräldrarna än beter sig. Så det som "ser ut" som avvikande anknytning hos ett barn med autism behöver inte alls vara det, för att barnet helt enkelt inte funkar som andra barn. 

Vår dotter är ganska gränslös, orädd mot främlingar och en "rymmare". Fast i hennes fall handlar det ju egentligen om att hon har svårt med att förstå skillnaden mellan sig själv och andra, och vad hon vill och vad andra vill, och mellan levande varelser och icke-levande saker (därmed inte sagt att hon inte är snäll och omtänksam, men hon är liksom lika omtänksam mot gosedjuret som mot lillasyster). 

Men i det läget funkar det liksom inte att försöka tillämpa "normala" anknytnings"mått" eller -reaktioner.  
    Jag tror vi menar ungefär detsamma. En utomstående hade kanske kunnat tänka att det inte finns en normal anknytning när vår son inte sökte tröst hos oss. Men som du beskriver så är relationer annorlunda för honom. Däremot tror jag absolut att det kan finnas en trygg anknytning även om den ser annorlunda ut än hos andra barn.
Svar på tråden Autismdrag hos barn